Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Jeg skal sende en mail til en person som selger den type hund jeg vil ha. Hva skal jeg skrive i denne mailen? Dere som selger hunder hva ønsker dere at skal stå?
Murron Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Bare spør om det lurer på du Så burde det gå fint.
fløte Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Først ville jeg skrevet om mine egne erfaringer med hunder slik at oppretter var trygg på at jeg kunne ta vare på hunden. Selv om det er en valp, blir de fleste oppretterne glade i disse små og vil helst ikke selge til hvem som helst. Så ville jeg spurt om valpen var vokst opp i et hjemmemiljø, eller i et rent kennelmiljø, som er gjerne egen bygning der kun hundene bor. Da er ikke valpen like sosialisert med mennesker og barn, og du vil få en mye mer vanskelig hund. Det er ikke sikkert, alt er relativt, det kommer an på hvor mye tid oppretter har gitt valpene, f.eks. Jeg ville også spurt om gemyttet til tispa. Helst ville jeg møtt henne, for en nervøs hund bør aldri få valper. Hennes nervøsitet smitter gjerne over på valper, spesielt om hun ikke liker fremmede. Hun trenger ikke ha bitt noen, men møter du henne, vil du fort merke om hun er rolig. Det er jo henne som preger valpene de første ukene, i tillegg fra oppretter. En valp med en nervøs mor, kan fort bli aggresiv mot fremmede mennesker. Kjøper du er rasehund, kontakt norsk kennel klubb. Men det er dessverre ingen garanti. Det beste du gjør, er å besøke oppretter og velge valp. Og du bør vite om du vil ha en hund som er en alfa (leder) eller en som er en av flokken. En alfa krever langt mer, og vil prøve å få kontroll over deg og hele familien. Kan du ikke takle det, og ikke har erfaring med det, så ikke velg en alfa. Det har ingenting med hundens intelligens å gjøre, men med lederinstinktet. Jeg vet ikke hva du skal spørre om, men vet ikke oppretter hva en alfa er, så ville jeg kanskje ikke kjøpt valp av denne, i alle fall ikke uten å ha besøkt dem først og sett på forholdene.
Trillrund Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Hvor mye vet du om rasen fra før? Har rasen spesielle sykdommer som følger den? Er foreldrene HD og AA røntget? Hvis andre tester, av øyne, hjerte osv gjøres på rasen, er dette gjort hos foreldrene? Er det kjente bærere av rasedisponerte sykdommer hos foreldre eller nær slekt (besteforeldre, tanter, onkler) Har foreldrene hatt kull før? Helse og gemytt hos tidligere valper? Om deg selv bør du ta med eventuell hundeerfaring og litt om hvorfor du er interessert i akkurat denne rasen/typen hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå