Gå til innhold

Utleier betaler kabel-tv

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg er rimelig blå på lisensreglene. Vi bor tre stykker i et kollektiv, og har hver vår tv på hvert vårt rom. Skal vi i følge reglene betale hver vår lisens, dele på lisensen, eller regne med at utleier skal betale lisensen når kabel-tv er inkludert i leie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge lisensreglene skal alle faktisk betale hver sin lisens. Dustete, men sant.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Hjelp. Det blir dyrt. Får vi ikke lov til å regnes som én husstand??

Skrevet (endret)

Man betaler vel lisens pr. tv som finnes i husstanden såvidt jeg vet.

Det skal vel også betales lisens om man kjøper seg en videomaskin ?

Kanskje ikke i tillegg til TV, men jeg tror ikke man kan kjøpe seg en videomaskin og satse på å slippe lisens...

Endret av Tekla
Skrevet (endret)

Ta en litt sleip en da.

Når man kjøper tv så må man på fakturaen sette et navn. Det navnet får lisensen. Ordn det slik at en av dere formelt må betale lisens og så delbetaler dere andre.

Eller dere kan gjøre som jeg. Meldte ikke flytting av lisens da jeg flyttet fra samboer og har hittil ikke betalt lisens. Venter til de står på døra.

Endret av Persille
Skrevet
Hjelp. Det blir dyrt. Får vi ikke lov til å regnes som én husstand??

Nope, dersom dere har hver deres kontrakt, regnes det som enkelthusstander, og dere må betale lisens pr beboer med TV. Har dere derimot felleskontrakt, regnes dere som en husstand, og betaler en lisens. Man kan ha så mange TVer man bare ønsker i hver husstand, men bare betale en lisens.

Skrevet
Det skal vel også betales lisens om man kjøper seg en videomaskin ?

Kanskje ikke i tillegg til TV, men jeg tror ikke man kan kjøpe seg en videomaskin og satse på å slippe lisens...

Riktig. Det man betaler lisens for er ikke skjermen, men elektronikken (en tuner) som gjør om antennesignalet til noe som kan vises på en skjerm. Man betaler ikke lisens for en skjerm uten denne tuneren (eks PC-skjerm), men det gjør man for en videospiller som kan ta opp TV-progremmer (spilleren ha denne tuneren for å kunne lagre signalet).

En eier av flere apparater med tunere betaler bare en lisens for alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...