Antoinette Skrevet 22. januar 2007 #41 Del Skrevet 22. januar 2007 Den første tiden når kjæresten min og jeg bodde sammen så laget jeg ofte mat for han hvis jeg skulle reise vekk noen dager. Hovedgrunnen var at han kom rett fra sin mors kjøkken og overhodet ikke kunne lage mat, han var virkelig 100% talentløs i den retning. Men nå flere år etter har han lært masse og er nå virkelig habil på kjøkkenet. I dag ville det vært utenkelig at jeg hadde måttet laget middag for flere dager og fryse ned i posjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 22. januar 2007 #42 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Jeg velger å svare på det trådstarter spør om, uten å kritisere henne for at hun vil handle inn mat som er enkel for han å lage. Hva med ferdigstrimlet kjøtt/kylling, fileter av fisk, frosne grønsaksblandinger, Uncle Bens sauser og Boil in Bag ris? Da kan han lage seg gryteretter og lapskauser uten store problemer Endret 22. januar 2007 av starie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 22. januar 2007 #43 Del Skrevet 22. januar 2007 Hva med en enkel wok? Gjerne sammen med nudler. Ferdig, sunn wokblanding finnes. Det samme gjør frosne kyllingfileter eller strimlet svinekjøtt. Litt chilisaus, og vips, så har du et godt, sunt måltid på ca 10min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fresh Skrevet 23. januar 2007 #44 Del Skrevet 23. januar 2007 Hva med en enkel wok? Gjerne sammen med nudler. Ferdig, sunn wokblanding finnes. Det samme gjør frosne kyllingfileter eller strimlet svinekjøtt. Litt chilisaus, og vips, så har du et godt, sunt måltid på ca 10min ← Hvorfor må det være lett å lage? Det er tross alt ikke den ubehjelpelige mannen som skal lage dette, det er jo damen som skal lage det for ham. Det må bare være enkelt å varme opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckyme Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #45 Del Skrevet 23. januar 2007 Hvorfor må det være lett å lage? Det er tross alt ikke den ubehjelpelige mannen som skal lage dette, det er jo damen som skal lage det for ham. Det må bare være enkelt å varme opp ← Fint med engasjemang og også kanskje ett lite gufs fra 50- tallet Vedr innlegg ovenfor, så korrigerte jeg første innlegget med at jeg ikke skal lage maten hans, men kjøpe inn, slik at han kan lage seg noe enkelt selv Jeg må ærlig innrømme at det er ikke mange mannfolk jeg kjenner som er noen racere på kjøkkenet og lager avanserte middager. All skryt til mannfolkene som gjør det. Det er ikke slik at jeg ved innlegget mente å skape debatt om likestilling. Typen min har da klart å lage middag til meg også, selv om det har vært sjeldent. Han har prøvd, og som regel har han feilet skikkelig med å brenne fast maten, og rimelig smakløst. Min type har 0 fantasi hva han kan lage, og klarer ikke å se muligheten av forskjellige ingredienser, det var derfor jeg lurte på noen forslag.. Det var jo kanskje å skyte seg litt i foten her på dette forumet Takk for de rådene jeg har fått:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miracl3 Skrevet 24. januar 2007 #46 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg vill komme med noen flere råd jeg. Jeg har det vell på samme måte, og mannen min varmer carbonara, pasta alfredo, nudler eller pølser når han er hjemme alene. Noen ganger posesuppe med godt brød til. Både carbonara og pasta Alfredo er ferdig laget så det er bare å sett i ovnen. Siden mannen din har pleid å lage ostesmørbrød så vitner det om at det ikke skal være så vanskelig. Men han kan jo steke seg egg, eller karbonader å ha på brød. Dette klarer de fleste Gufs fra 50-tallet, vell noen av oss syntes det er helt greit Jeg liker ikke å måke snø, vill heller lage mat. Syntes det er en helt grei fordeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 24. januar 2007 #47 Del Skrevet 24. januar 2007 Men Miracl3: Hva gjør du den dagen mannen er bortreist og det laver ned, da? Setter du deg inne og sturer til han kommer hjem et par uker etterpå, eller bretter du opp ermene og måker deg ut av huset? Eller kanskje mannen har alliert seg med en kompis som kan komme og hjelpe deg ut av huset? For stakkars du skal jo ikke måtte gjøre slike ting som du syns er kjedelig, må vite... Alle burde kunne å lage seg enkel og sunn mat, på lik linje med at alle burde kunne skifte sikringer, lyspærer, sette på vaskemaskinen og fylle bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 24. januar 2007 #48 Del Skrevet 24. januar 2007 Men Miracl3: Hva gjør du den dagen mannen er bortreist og det laver ned, da? Setter du deg inne og sturer til han kommer hjem et par uker etterpå, eller bretter du opp ermene og måker deg ut av huset? Eller kanskje mannen har alliert seg med en kompis som kan komme og hjelpe deg ut av huset? For stakkars du skal jo ikke måtte gjøre slike ting som du syns er kjedelig, må vite... Alle burde kunne å lage seg enkel og sunn mat, på lik linje med at alle burde kunne skifte sikringer, lyspærer, sette på vaskemaskinen og fylle bensin. ← Du skjønner vel det, niomi, at snømåking gjør at en stakkars kvinne blir svett, og det er udelikat. Dessuten kan jo kunstneglene knekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 24. januar 2007 #49 Del Skrevet 24. januar 2007 Du skjønner vel det, niomi, at snømåking gjør at en stakkars kvinne blir svett, og det er udelikat. Dessuten kan jo kunstneglene knekke. ← Dumme, dumme meg... Kan jeg skylde på morgentretthet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 24. januar 2007 #50 Del Skrevet 24. januar 2007 Det at en dame ikke skal kunne lage mat for mannen sin om hun vil det vitner vel også om at vi ikke har likestilling. Hadde vi hatt likestilling hadde ikke kjønn vært et element i denne diskusjonen i det hele tatt. At en kvinne ikke valgfritt skal kunne tre inn i en oppgave bare fordi hun er kvinne er ikke likestilling det heller mener nå jeg. Nå skal det bemerkes at jeg ikke er enig i at noen skal få disket opp for seg jeg heller, og at alle burde lære å ta annsvar for seg selv, og klart ikke klage når en ikke får maten servert. Men likevel; om noen ønsker å gjøre det på denne måten så er kjønn ikke et element i debatten. Til TS; du har innimellom mottatt mange gode råd, jeg vil minne om omeletter som er nevnt, de tar fem min å lage er sunne og om man ikke får dem helt til så er de godt spiselige for det om. Fullkornspasta med tomatsaus er også et greit alternativ, har fiber og tomat er veldig sundt(kan kjøpe hakkede tomater det behøver ikke være færdig saus, og bare kryddre litt med løk/hvitløkspulver eller hakke en løk å ha oppi) Supper med grovt brød, frossne grønnskasblandinger kan brukes for å fylle på kylling/kjøttsupper etc for å få mer mat og grønnsker i. Brun ris, med en surret løk og grønnsakslanding er også fort gjort og ok mat av og til. Jeg kunne ikke å lage mat når jeg ble sammen med mannen min. Han var en flink kokk og laget det meste av maten(noe han gjør enda men ikke til like stor grad) men jeg har stått så mye på kjøkkenet med ham og lært kjempemasse. Nå vet jeg å lage mat uten oppskrifter og vet hva som passer sammen i smak ol. Men det tok en del trening, prøving og feiling, men nå er jeg kjempe glad i å lage mat og gjør det så ofte jeg kan(altså når jeg kommer hjem før ham en skjelden gang). Så det er mulig ting kan gå denne veien kjønnsmessig også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 26. januar 2007 #51 Del Skrevet 26. januar 2007 Men hvor langsiktig er en 22 år gammel gutt med tanke på helse? Klart han vil leve, men en 22 år gammel gutt/mann tenker ikke spesielt langsiktig. Det har flere undersøkelser vist. Det går i fast food og øl, og på Puls var det en mann i 20årene som hadde helse og kropp som en 40-åring. Jeg synes ikke det er særlig tiltrekkende for å si det sånn.. Kommentaren til kjæresten min her var: "Jeg tenker ikke på at jeg skal bli 30 engang jeg" Det er så mye skrullete her, i måten å betrakte et annet menneske på, at jeg faktisk er målløs. Det er ikke ofte. Men når han er alene så blir det lett å stikke å ta seg en pizza eller kebab, og det får han lov til, men når han har bedt meg hjelpe så hjelper jeg han selvfølgelig.. Det er jo det jeg utdanner meg for å gjøre, og førstehåndserfaring er jo det beste.. Ikke vil jeg la han spise Fjordland heller, siden jeg var på et foredrag med de og det lyste gjennom at de ikke hadde peiling på hva maten deres inneholdt.. Kall meg gjerne fanatisk, men det er helse og kosthold jeg er opptatt av og jeg vet hva riktig kosthold kan gjøre med folk.. Ja, og det vet ingen av oss andre. Vi kan ikke lese, har ikke tilgang på den samme informasjonen, og vet ingenting om ernæring. Det er faktisk ikke rakettforskning! Og ethvert menneske, uavhengig av kjønn, kan lære det samme. Jeg blir sjokkert over at voksne damer kan finne på å si slikt om folk som velger en annerledes livstil enn dere selv.. Jeg rakker ikke ned på de som spiser pølse til middag selv om jeg ikke gjør det selv, jeg rakker ikke ned på de som ikke trener, jeg rakker ikke ned på folk som får barn, jeg rakker ikke ned på folk som er hjemmeværende husmødre, jeg rakker ikke ned på folk som ikke har ambisjoner, jeg rakker ikke ned på folk som ikke har noen utdanning.. Nehei...? Denne tråden er litt som en trafikkulykke, det er grotesk men jeg klarer ikke se vekk. Det verste er at jeg får på en måte lyst til å le, men det setter seg helt fast i halsen. Det er ikke kjønnsbestemt avsky jeg føler, det er måten å se på et annet individ, en måte å tilnærme seg et tema på, som er... Jeg vet ikke hva. Nedlatende, misforstått kjærlighet, feilplassert omsorg, jeg vet ikke hva. Usunt. Å umyndiggjøre en person på den måten. Å ha den holdningen der virker mer vanlig blant kvinner enn menn. Det handler ikke om lik fordeling av arbeidsmengde i hjemmet, det får folk løse som det passer. Men måten man ser på hverandre i et forhold - den spørs om man får gjort noe med uansett om det går hundre år til. Men nei, det er (heldigvis) ikke min sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå