Luckyme Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Hei Nå begynner det å bli akutt hjemme, hehe.. Min samboer må avogtil lage mat når jeg ikke er hjemme , og er det ikke noe enkelt å slenge i microen, eller noe lett tilgjengelig mat, går han uten mat til jeg kommer hjem, og da er han grintet for at han er sulten han har hatt en periode med ostesmørbrød i microen, og nudler, men nå er han drittlei dette, og begynner å klage over lite mat, etc etc Jeg har planer å lage lasagne som jeg deler opp i porsjoner som han kan slenge i microen, men er det noen andre tips om hva jeg kan kjøpe inn? Hadde hatt lyst å lage en kokebok for samboere uten dama i nærheten Noen forslag anyone?
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 For å være helt ærlig så synes jeg det her er hans ansvar og ikke ditt. Velger han å gå sulten så er det hans valg. Aldri i verden om jeg hadde laget mat til samboer for at han skulle ha noe å varme opp fordi han ikke gadd/var villig til å ordne noe annet. Kjøp ferdigretter til ham eller han kan kjøpe selv det han vil ha. Sorry, ingen oppsrkifter og råd herfra. Hvorfor sier seg selv.
Gjest Talula Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Enig med Persille her. Hvis han vil ha mat så får han lage den, det er da ikke så vanskelig..
Dizzy Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 For å være helt ærlig så synes jeg det her er hans ansvar og ikke ditt. Velger han å gå sulten så er det hans valg. Aldri i verden om jeg hadde laget mat til samboer for at han skulle ha noe å varme opp fordi han ikke gadd/var villig til å ordne noe annet. Kjøp ferdigretter til ham eller han kan kjøpe selv det han vil ha. Sorry, ingen oppsrkifter og råd herfra. Hvorfor sier seg selv. ← Helt enig i det Persille sier her!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 For å være helt ærlig så synes jeg det her er hans ansvar og ikke ditt. Velger han å gå sulten så er det hans valg. Aldri i verden om jeg hadde laget mat til samboer for at han skulle ha noe å varme opp fordi han ikke gadd/var villig til å ordne noe annet. Kjøp ferdigretter til ham eller han kan kjøpe selv det han vil ha. Sorry, ingen oppsrkifter og råd herfra. Hvorfor sier seg selv. ← Helt enig! Kjøp evt noen Toro-pakninger.
Gjest Leiababe Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Min samboer er alene fra tid til annen, og han må pent nødt lage seg mat selv. Om det så blir Grandiosa hver dag, får være hans problem. Så det så
Arkana Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Han kan lage seg en omelett eller bakt potet med fyll? Eler han kan kjøpe seg en grillet kylling på veien hjem med det tilbehøret han måtte ønske. Og det finnes Fjordland og frosne ferdigretter som er enkle å varme opp. Men personlig synes jeg ikke det er opp til deg å sørge for at samboeren min får ordentlig mat når du ikke er til stede. Og så klager han i tillegg på dårlig mat?
Kayli Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Min bestemor lagde alltid middag for flere dager og la i fryseren til min bestefar hvis hun skulle være borte noen dager. Trodde faktisk det var slutt på sånt... Min samboer finnes ikke huslig, men hvis han velger å sulte ihjel framfor brødboksen når jeg ikke er hjemme, så vær så god!
Gjest Pet Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 Det var jammen en tafatt mann... Men du kan vel kanskje lage litt ekstra når du først lager middag, og be ham om å fryse ned restene? Eller gi ham et kokkekurs eller en kokebok til bursdagen hans?
Gjest Eir Skrevet 17. januar 2007 #10 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Du tjener ingenting på å skjemme han bort på denne måten. Jeg går utifra at du lager all maten når du er hjemme også, er det slik du ønsker å ha det resten av livet? Jeg hadde bare ledd av han dersom han sutret, og vist han kjøkkenskapet og stekeovenen. Kunne strukket meg til å gi han en kokebok til neste jul/bursdag, av typen "100 retter på 15 minutter", "Hybelmat" eller noe lignende. Endret 17. januar 2007 av Eir
Tekla Skrevet 17. januar 2007 #11 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Jeg syns at slik oppvartning gjør man for barna sine, men en voksen mann bør klare å unngå å sulte ved brødboksen. Velger han det og i tillegg er grinete når du kommer hjem, da er han en bortskjemt drittunge rett og slett. Endret 17. januar 2007 av Tekla
Luckyme Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. januar 2007 Hehe.. Jeg er enig med dere og forstår tilbakemeldingen:) hadde nok svart det samme selv, men jeg er ikke ute etter å lage maten til han, utenom den lasagnaen som jeg har lovet han i 6 mnd Det er vel mest råd til hva jeg kan kjøpe inn å ha i fryseren som han enkelt kan lage selv jeg er ute etter, og hvilke tips på hva han kan lage
Gjest niomi Skrevet 17. januar 2007 #13 Skrevet 17. januar 2007 Sulter han ihjel foran brødboksen er det ærlig talt hans eget problem, altså. Voksne mannen... Men noen enkle tips: - Wienerpølser med lompe eller brød, evt. potetmos fra pose. - Toro-supper - Pitapizza - Ferdiggrillet kylling, evt. sånn fryst forpakning man slenger i ovnen - Pasta-salat (han må da kunne koke pasta, skjære grønnsaker og ost og blande sammen?) - Spaghetti og kjøttsaus, med ferdig tomatsaus fra glass - Omelett
mysan Skrevet 17. januar 2007 #14 Skrevet 17. januar 2007 Du tjener ingenting på å skjemme han bort på denne måten. Jeg går utifra at du lager all maten når du er hjemme også, er det slik du ønsker å ha det resten av livet? Jeg hadde bare ledd av han dersom han sutret, og vist han kjøkkenskapet og stekeovenen. Kunne strukket meg til å gi han en kokebok til neste jul/bursdag, av typen "100 retter på 15 minutter", "Hybelmat" eller noe lignende. ← Henger meg på Eir her jeg... skaff ham en grei kokebok over enkle retter - du er ikke født med kokekunnskaper du heller, ergo kan han også lære seg å lage mat hvis han vil spise. Ellers har jo Mega middagstips til tusen hengende fremme i butikken da. På alt fra enkle småretter til tjue kroner til litt mer avanserte greier.
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Hehe.. Jeg er enig med dere og forstår tilbakemeldingen:) hadde nok svart det samme selv, men jeg er ikke ute etter å lage maten til han, utenom den lasagnaen som jeg har lovet han i 6 mnd Det er vel mest råd til hva jeg kan kjøpe inn å ha i fryseren som han enkelt kan lage selv jeg er ute etter, og hvilke tips på hva han kan lage ← Greit. Lag lasagnen til ham. Resten kan han faktisk gjøre selv. Alt fra skrive handleliste til å handle. Kanskje han ser sjansen for å lage mat som du ikke liker. Uansett. Det er IKKE ditt ansvar.
Tekla Skrevet 17. januar 2007 #16 Skrevet 17. januar 2007 Ikke begynn å skjemme han bort på det området, han er da voksen og bør greie å handle selv. Litt oppfinnsomhet må han da ha. Blir han vant til at du disker opp og legger alt til rette for han så kommer du til å fortsette slik til evig tid.
Gjest mata Skrevet 17. januar 2007 #17 Skrevet 17. januar 2007 Jeg hadde ikke laget mat som han bare kunne tine opp og varme. Det gjorde våre bestemødre... Enten hadde jeg fylt opp fryseren med bare grandiosa og skapet fullt av nudler, eller så hadde jeg kjøpt inn indegrienser som krever litt mer enn å bare varme opp vann eller sette på stekovnen. Det er ikke ditt ansvar og at han sutrer, høres rimelig barnslig ut. Neste gang han sutrer, så spør om han ønsker å flytte tilbake til mammaen sin? Jeg forstår at du er glad i han, men ikke gjør han en bjørnetjeneste. (Det virker som om altfor mange kvinner tar hovedansvar for mat, innkjøp, husarbeid og alt i hjemmet. Det er verken bra for oss eller mennene våre)
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #18 Skrevet 17. januar 2007 Hoi, samboeren min spiser masse dårlig mat når jeg ikke er her, og det er egentlig hans ansvar.. Og jeg skjemmer han vel kanskje litt bort også Men jeg er ernæringsstudent, og veldig opptatt av helse og sunt kosthold, og siden kjæresten min er disponert for overvekt og en rekke andre livstilsykdommer så velger jeg faktisk å lage mat til han som jeg fryser ned, eller lager en ekstra porsjon slik at han har dagen etter hvis jeg skal bort.. Vi lager ofte maten sammen og, så han lærer stadig nye retter.. Og han greier faktisk å lage en del nå.. Og så lenge jeg har handla inn det som trengs for å lage det han kan så lager han det, men når kjøleskapet er tomt er også hodet hans tomt for middagsideer og grandisen virker som et greit alternativ der og da.. Forskjellen mellom meg og han er at jeg kan lage noe ut av det jeg finner i kjøleskapet og fryseren, men han tør ikke å eksperimentere med mat, så hvis jeg da sier alle ingrediensene han kan bruke, så lager han stort sett noe.. Men jeg vil beholde kjæresten min lengst mulig, jeg vil ikke at kjæresten min skal spise søppelmat, jeg vil ikke at kjæresten min skal bli syk.. Jeg får så mye igjen, så det er verdt å bruke 5 minutter ekstra toppen på matlaginga for at vi skal ha noe lettvindt i bakhånd.. Dessuten elsker jeg å lage mat og prøve ut nye retter, så det er egentlig ikke noe stress for meg.. Men jeg må bare si at kjæresten min ikke forventer dette av meg, men at dette er noe jeg gjør av fri vilje for å hjelpe kjæresten min, og for å øve meg på matlaging, siden vi har mye praktisk arbeid i utdanningen..
Gjest niomi Skrevet 17. januar 2007 #19 Skrevet 17. januar 2007 Leste startinnlegget høyt for min kjære, og han lo godt, og foreslo at du kunne gi han en dynamittgubbe for tilberedning i mikroen. Evt. avskjedsbrev eller forlovelsesringen, mens han lå på sofaen og kniste godt.
Devana Skrevet 18. januar 2007 #20 Skrevet 18. januar 2007 Sambo har kjøpt inn noen sånne mikropizzaer som han bare slenger inn i mikroen i to minutter de dagene jeg ikke er hjemme, eller hvis jeg er hjemme og vi vil ha noen enkelt (og usunt ) Billys pepperoni pan pizza tror jeg det heter. Ellers så er det jo alltid greit å fryse ned rester og tine..Det gjelder jo uansett om han er alene eller ikke. -Nudler -5-minutters makaroni. -Brødskiver med noe godt pålegg. -Omelett -Frossen pai som bare skal slenges i ovnen eller mikrobølgeovnen. -Kokt egg. -Wok går jo kjempegreit, spesielt hvis man f.eks har ferdig skivet kyllingfilet eller annet kjøtt...Må ikke ha kjøtt heller. -Grøt går jo kjemperaskt...ihvertfall sånn 5-minutters. (ja..vi er eksperter på 5-minutter-mat her ) -Rett i koppen er jo veldig enkelt...bare helle oppi kokende vann, veldig lett med vannkoker. Toro har mange forskjellige typer, suppe, pasta bolognese, pasta di parma..alt i rett i koppen-typer. Jepp..Masse å velge mellom, eneste han trenger å gjøre med de fleste tingene jeg har nevnt er å løfte på rumpa og putte i ovnen, eller helle i vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå