Lofotdorsken Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Eg tenkte eg skulle begynne eit nytt og betre liv og faktisk ete litt fisk! Så eg har søkt litt inne her på forumet for å finne noko med tunfisk. Men fann for det meste salater, ikkje gode kjappe varme middagar som eg er så glad i! Tips?
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 sjekk ut Godfisk.no da. Har utrolig sans for tunfisk men har bare smakt den hermetiske.
Gjest LilSweetie Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Fersk tunfisk kan du steke i fileter i panne og ha med standard tilbehor som ris/poteter, stekte gronnsaker eller hva du liker. Det er ogsaa godt aa dele filetene i biter og aa ha det i wok sammen med forskjellige gronnsaker, med ris eller nudler til. Tunfisk i boks lager jeg noen ganger en helt enkel pastasaus med: jeg steker lok og hvitlok i panne, har oppi en boks hermetiske tomater og enten mais, oliven eller kapers i tillegg til tunfisken. Veldig raskt og enkelt paa travle dager!
Gjest piaf Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Min tunfiskpasta som har fulgt meg siden hybeltilværelsen: Surr finhakket løk, stangselleri, purre og hvitløk i olivenolje, tilsett oppskåret squash, friske tomater, grillet eller frisk paprika, 5-6 finhakkede middelhavsansjos, en håndfull kalamataoliven (,kapers) og en boks tunfisk i vann eller olje. Krydre med salt og pepper, evt også tørket oregano eller frisk basilikum. La alt bli gjennomvarmt. Så kan du 1. Blande det hele med nykokt fullkornspasta eller grov speltpasta. 2. Blande inn matyoghurt til ønsket konsistens, og servere som saus til tagliatelle.
Gjest itla Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Jeg bruker en del tunfisk i maten, men to gjengangere som jeg er veldig glad i er tunfisk-kaker (med tunfisk fra boks, altså), og en slags pytt-i-panne fra en liten øy midt uti Sør-Atlanteren. Tunfisk-kaker: 300-350 g kokte og moste poteter 2 bokser tunfisk i olje (den "vanlige" str, er det ca 150 g fisk i hver, mon tro? Hell av en god del av oljen, men ikke alt) 1 liten boks mais (jeg liker best Green Giant, hell av laken) Litt chilipulver (etter smak) Litt salt Hakket "flat leaf parsley" (flat persille? Aner ikke hva det heter på norsk) 1 egg Blandes godt sammen og stekes i varm panne til de er gjennomvarme. Jeg pleier å servere med brun ris og kokte grønnsaker, det blir saftig nok. Chatney: 10-12 poteter 1 gulrot 1-2 løk (avhengig av størrelsen og smaken) Bacon, helst tørrsaltet - jo mer, jo bedre 2 bokser tunfisk i olje Curry powder (liker man ikke curry, er timian et alternativ) Salt Løk og bacon hakkes ganske fint, potetene skjæres i terninger (jo mindre de er, jo fortere blir maten ferdig, men egentlig skal det være skikkelige "chunks"), gulrøttene i passe biter. Stek løk og bacon med curry etter smak, salte til det er passelig. Ta til side i en bolle. Stek så potetene og gulrøttene i fettet fra baconet og løken, så de får litt smak. De skal ha litt stekeskorpe. Stekes til de er helt møre, men ikke moste. Bland i løk og bacon, og de to boksene med tunfisk (hell av en del av oljen). Serveres med kokt ris.
NullHull Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Ingenting overgår den ferske tunfisken selvfølgelig, men boks-varianten bruker jeg i varme retter som pasta og broccoli-grateng med tunfisk, fyll på varme ostesmørbrød, ovnsbakte paprika med tunfiskfyll, bakt potet med tunfiskrøre, tunfiskpai osv. Endret 18. januar 2007 av NullHull
Smascha Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk! Har allerede laga noko, men meir skal det bli!!
Eliza Doalot Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Flat-leaf parsley= Bladpersille Det var alt jeg hadde å tilføre denne tråden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå