Pip Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Skal ha en 'damekveld' på fredag. Vi bruker da å starte med en enkel middagsrett, for så å litt senere ha noe enkelt 'dessertaktig'. Jeg tenkte å ha en god suppe jeg akkurat har prøvd for første gang. Tenker å ha baguetter til. Lurer på hva 'desserten' skal være - tidligere sånne kvelder har vi hatt bl.a. fancy oppskåret frukt, gulrotkake, iskrem... Ja, veldig mye forskjellig da. I alle fall, har noen spm. jeg håper noen gidder å svare på: 1) Hvordan skal bordet dekkes når det bare er suppe som serveres? Altså, hvor plasserer skjeer i forhold til skålene, hva med glass etc.? 2) Hvordan bruker dere å servere baguetter som tilbehør? Oppskåret i små skiver, 'kløyvd' som et rundstykke og så delt opp? Halvveis avskåret? Har fått det på så mange måter, men vet ikke hva jeg liker best... 3) Hva vil dere anbefale til 'desserten'? Helst ikke for mye arbeid, og gjerne ikke noe veeeldig søtt... Blir kjempeglad for svar!
mysan Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 1. Skjea legger du til høyre for tallerkenen. På venstre side setter du asjett til brødet. Om du har kuvertbaguetter/rundstykker ville jeg servert dem hele, men bruker du hele baguetter, tror jeg at jeg ville skåret dem i tykke skiver. Settes på bordet i brødkurv. Glassene setter du på oversiden av tallerken, fra midten av tallerekenen og mot høyre. Om man serverer mer enn en rett, settes glassene i den rekkefølgen de skal brukes, fra høyre mot venstre, akkurat som du gjør med evt bestikk ved flere retter, slik at man starter ytterst og jobber seg innover. Om du bare serverer en type vin, fordi du jo kun serverer én rett, så setter du rødvingsglasset litt til høyre for midten av tallerken som sagt, og vann/farrisglass til høyre for vinglasset. Til dessert bør du velge noe som ballanserer hovedretten. Tung mat tilsier lett dessert. Etter en suppe og litt senere utpå tror jeg kanskje jeg ville gått for en dessertkake av noe slag..
Pip Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2007 Tusen tusen takk, Mysan! Eg fekk ikkje tid til å svare på fredag, men var inne og fekk med meg alle gode tipsa - og brukte vel alle trur eg...! Vart ein vellukka kveld - bordet vart kjempefint, og suppa vart god! Fekk mykje skryt for den. Den er ganske tung, meir som ein gryterett nesten, med mykje oksekjøt, så eg valde ein lett dessert eg - himmelsk lapkaus med is...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå