Gå til innhold

Trening og vannansamlinger i kroppen

Amused

Anbefalte innlegg

Er det noen sammenheng mellom trening og vann i kroppen? Jeg synes å merke at i de periodene jeg trener, så får jeg mye vann i kroppen, og går opp i vekt :overrasket: Hvis jeg ikke trener, så går jeg ned, men det er sikkert bare vannet som forsvinner :sjenert:

Noen teorier om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristin_

Tja, det virket litt sært. Er du flink å drikke vann til vanlig? En vanlig grunn til "oppblåsthet" og vannansamlinger i kroppen er jo å drikke for lite vann. Når da kroppen får tilgang på vann (f.eks når du drikker under trening) "suger" den til seg det den kan få sjans til og tviholder på det. Det kan jo være også at det har med muskler som veier mer enn fett å gjøre, kanskje du skal være flinkere å bruke målebåndet og ikke bruke vekt like mye?

Bare noen ideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det virket litt sært. Er du flink å drikke vann til vanlig? En vanlig grunn til "oppblåsthet" og vannansamlinger i kroppen er jo å drikke for lite vann. Når da kroppen får tilgang på vann (f.eks når du drikker under trening) "suger" den til seg det den kan få sjans til og tviholder på det. Det kan jo være også at det har med muskler som veier mer enn fett å gjøre, kanskje du skal være flinkere å bruke målebåndet og ikke bruke vekt like mye?

Bare noen ideer :)

Takk for svar! Joda, jeg drikker bortimot 2 liter vann daglig (vannflaska står ved kontorpulten). Bruker målebånd, men eser ut, altså :forvirret:

Jeg har ikke spist mye salt mat heller - mystisk... Og er ikke gravid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Det virker litt merkelig ja. Hva slags trening driver du med? Aerobic/spinning/kardio eller vekter etc? Jeg føler meg alltid litt "oppblåst" etter økter med vekter men går jo ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at oppsvumlede fingre/føtter kan komme av vitaminmangel (B).

Aha! Da må jeg altså drikke mer øl? ;) Jeg har vel noe kosttilskudd med B-vitaminer liggende i skapet, det skader jo ikke å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker litt merkelig ja. Hva slags trening driver du med? Aerobic/spinning/kardio eller vekter etc? Jeg føler meg alltid litt "oppblåst" etter økter med vekter men går jo ned i vekt.

Har ikke trent med vekter på lenge, det er mer aerobic og hard kondisjonstrening som "gjør meg sånn". Kan jo hende at jeg bare må være mer tålmodig og bli enda flinkere kostholdsmessig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg tror ikke jeg har noen forklaring på problemet da nei, annet enn å finkjemme maten du spiser for salt ;) Det gjorde jeg da jeg begynte å slanke meg, og trodde ikke det var salt i maten jeg spiste i det hele tatt, tok grundig feil gitt ;) Da det var silt ut av kostholdet "ramlet" mer eller mindre 2-3 kilo av i ren vannvekt holdt på plass av saltet. Og å fortsette å drikke vann selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en plass at når man trener muskler, så "ødelegger" man dem, altså at fibre blir slitt over, og deretter reparerer seg selv for å bli "sterkere", og når de gjør det, så legger deg seg "vann" i og rundt fibrene for å beskytte dem eller noe. (Veeeldig loosely referert detta altså.) Slik at når man trener, og hvertfall i starten, så får man mer vann i kroppen.

Konklusjonen må jo være at det bare er bra for deg, og kommer til å gi seg etter hvert...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en plass at når man trener muskler, så "ødelegger" man dem, altså at fibre blir slitt over, og deretter reparerer seg selv for å bli "sterkere", og når de gjør det, så legger deg seg "vann" i og rundt fibrene for å beskytte dem eller noe. (Veeeldig loosely referert detta altså.) Slik at når man trener, og hvertfall i starten, så får man mer vann i kroppen.

Konklusjonen må jo være at det bare er bra for deg, og kommer til å gi seg etter hvert...? ;)

Da bør jeg jo bare stå på videre. Typisk meg å være flink med treninga i en måneds tid før jeg dropper den igjen, og da må jo kroppen starte på null når jeg begynner å trene på nytt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener muskelen bryter du den ned og river opp litt av fibrene (derfor man blir støl). Grunnen til at muskler svulmer når du har trent dem er fordi at det er mye blod i dem. Når de begynner å arbeide trenger de mer energi som de får fra blodet. Derfor pumpes det ekstra blod dit. Blodårene i nærheten øker i tverrsnitt og muskelen vokser. Desverre går ned igjen når kroppen finner ut at muskelen ikke lenger trenger så mye blod.

Tilbake til trådstarters spørsmål:

2liter vann om dager er ganske lite vann, så jeg antar at du drikker 2l vann utenom alt det andre du drikker til frokost, lunsj, middag, trening, osv.

Det er generelt bra å drikke mye vann. At du eser ut må skyldes at du spiser feks mye salt eller har en sykdom. At du legger på deg derimot er helt naturlig og slett ikke farlig. 1liter vann veier 1kg, og du vet hvor mye 1 liter er.

Hvor er det disse hevelsene kommer forresten? Mage, lår, hals, arm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to literene med vann kommer i tillegg, ja. Og jeg drikker selvsagt mye mer vann når jeg trener. Da kommer også hevelsene i fingre og føtter, og magen ser alltid oppblåst ut etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Hvordan er kostholdet ditt? Hvis du endrer kostholdet (f.eks) når du begynner å trene (mer grønnsaker, grovere brød etc) kan det resultere i oppblåsthet i mageregionen - men det gir seg :) At føttene utvider seg (litt) under trening er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Havrergryn er supert for b-vitaminer, og alle grove kornsorter ellers :)

Er ikke bare magen som hjelpes av det, blir fine negler og fint hår av sånt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har høy puls fører det til at kroppen kvitter seg med avfallsstoffer (blant annet vannsamlinger), så det kan ikke være grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nei..... Det at du drikker vann har ikke sammenheng med vannsamlinger, derimot motsatt. Kroppen kvitter seg med avfallsstoffer (som sagt, blant annet vannsamlinger) når du drikker vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke uvanlig med ødemer etter man har trent.

Sannsynligvis skyldes det økt blodvolum, som gjør at blodårene "svulmer" opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...