Curry Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Må ha hurtighjelp her! Prøver å innføre 1 fiskemiddag i uken for min fiskehatende familie. Etter voldsomme klager etter laksekoteletter, skal jeg i dag prøve stekt sei. Så nå står mor her med en frossen seiblokk. Hva gjør jeg? Må ha middagen ferdig til kl. 16. Kan den stekes halvfrossen? Hvor varm panne? Hvor lenge på hver side? (Det eneste jeg skjønner er jo at jeg må dele den opp). Noen tips? Hilsen ei fra indre østland som tvinger tran i ungene sine i mangel på gode fiskeretter! (Og ja, jeg kan trekke den i vann, men vil prøve stekt fisk).
Murf Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Jeg fikk noen fisk i form-tips i denne tråden. Kjempegodt, selv min fiskehatende mann forsynte seg flere ganger!
Curry Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. januar 2007 Takk skal du ha Murf, skal teste ut ovnsretten en gang, men nå var det ønske om "noe i panna" her hjemme. Orker ikke torskepanetter o.l. så derfor tenkte jeg at seistykker var en fin ting!
Nilma Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Du må ikke steke fisken mens den er halvfrossen, da får den ikke skorpe og mesteparten av saften renner ut. For å hurtigtine fisk kan du ta den ut av pakken (hvis det er en sånn pappeske), legge den i en plastpose og legge den i vasken i kaldt vann. Når den er tint tørker du godt av bitene og vender dem i mel blandet med litt salt og pepper før du steker den. Ikke for sterk varme, men la pannen bli ordentlig varm før du legger i fisken. Tar aldri tiden når jeg steker fisk, men du kan pirke forsiktig i den at den har stekt noen få minutter på hver side; når den flaker seg er den ferdig. Lykke til!
Curry Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2007 Tusen takk Nilma, akkurat et sånt råd jeg var ute etter! Da skal jeg hurtigtine den! (Gud for en gourmetkokk jeg er!). Jeg skal følge rådet ditt til punkt og prikke, så får vi se om dette går bedre enn serveringen av laksekoteletter!
Nilma Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Bare hyggelig, fortell gjerne hvordan det gikk! En liten tanke; det er kanskje lettere å få fiskehatere til å spise fisk om det er litt saus på? Hvis du vil prøve kan du surre litt finhakket løk i stekefettet etter at du har stekt fisken, ha i noen skjeer rømme og litt sennep, salt og pepper. Kok opp, og du har en god og enkel saus (kan spe med litt melk om du vil ha den tynnere/lettere).
Curry Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2007 Takk for sausetips Nilma, de er glade i rømme her så jeg skal teste ut tipset ditt en gang jeg har rømme i huset . I dag slår jeg til med hvit saus! Jeg skal fortelle om hvordan dette går, men har mine bange anelser!
Curry Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. januar 2007 Status: Jeg syntes dette var kjempegodt jeg! Samme syntes mannen min. 1 av 2 barn syntes dette var helt ok, den siste (som brakk seg over laksekotelettene) fikk det ned, dog over litt tid. Dette skal iallefall lages igjen. Takk skal du ha Nilma, enkel, grei, hverdagskost!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå