Gå til innhold

Om å bli brun, uansett hvordan

Anbefalte innlegg

Gjest Stifler's mom
Skrevet (endret)

Vi vet mer og mer om dette, men hva velger du?

Det er skadelige kjemiske stoffer i både solkrem og selbruner, og solarium er skadelig. Huden er vårt største organ, og et følsomt et for ytre påvirkning, og giftstoffene/faren vi utsetter den for enten i stråling eller ved påføring av krem, er ikke bra. Såpass vet vi nå. Eneste måten å unngå skadelige bivirkninger (på kort og/eller lang sikt) er å holde seg "unna" solen, i hvert fall begrense det svært, og ha på seg lette klær, samt unngå å bruke produkter med masse kjemikalier.

Så hva velger du, og hva er din begrunnelse?

Er du bevisst på hva du smører på huden, mener du selv, og vet du nok om kjemikalier til å kunne velge?

Endret av Stifler's mom
Videoannonse
Annonse
Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Var helt hysterisk på å bli brun før, men nå gir jeg litt blaffen. Har vært kritthvit siden jeg var bitteliten, og tar nesten ikke til meg farge, så hvis folk vil si jeg er gusten og kjip; Vær min rasist ;D

Gjest Deception
Skrevet

Jeg holder meg unna solarium, og bruker minimum spf 15 når jeg er i sola. Men jeg må innrømme at jeg av og til blir fristet av solarium, spesielt om vinteren, fordi det ser ut til å gjøre eksemhuden min bedre. Men nå er det over ett år siden sist.

Jeg jukser med litt selvbruner for ansiktet og av og til selvbruner-bodylotion, men synes ikke det er så ille å være hvit. Det er fint på andre, men ikke på meg, som har en dum gulaktig tone på huden uansett hvor blek jeg blir. Dvs, når jeg blir ordentlig blek, blir jeg grønn. :hoho:

Av solkremer forsøker jeg å velge med fysiske filtre for ansiktet, pga. kløe. Til kroppen liker jeg solkremer fra L'Oreal-konsernet (L'Oreal, Vichy, Lancome, Biotherm osv) fordi de har patent på de beste solfiltrene som skjermer mot både UVA og UVB.

Ang. innholdsstoffer, vet jeg endel, men spesielt området solfiltre og bredspektrede sådanne, hvilke som er fotostabile, og hvilke ingredienser som ikke går bra sammen, gjør meg skikkelig svimmel.

Skrevet (endret)

Jeg har nok vært endel runder med meg selv på akkurat dette.

Har vel alltid holdt meg unna solen men har i de senere år latt meg friste av selvbruningskremer. Som regel vil de si at jeg er veldig brun i april og så mister jeg interessen :) . Når resten begynner å bli brune er jeg like blek igjen - til neste april.

Ser som regel best ut når jeg er blek og synes stort sett de fleste gjør det. (det er litt forskjell på middelhavsbrun og orangeselvbruner :) )

Forandring fryder er vel den største årsaken til mine utskeielser.

Har også smurt meg med tonnevis av solkrem iløpet av de siste 10 årene som er like ille - kjemikalie bomber de fleste av dem.

Ifjor gikk jeg med hatt og langermet, minimal med solkrem (kun solbeskyttelse fra mineraler i ansiktet) og skygge så langt det var mulig.

Jeg er nok over normalt bevisst når det gjelder kjemikalier og alle mine produktvalg er et resultat av dette. Enkelte produkter jeg bruker kan være på grensen men da er jeg også klar over det og har enten valgt av latskap og økonomi eller rett og slett ikke funnet noe alternativ, eller alternativ jeg synes er bedre.

Men det er MYE jeg ikke vet.

Måtte fikse leifer.

Endret av Chic' Wilma
Gjest Deception
Skrevet (endret)

På enkelte områder ser kjemi-bomber ut til å være det beste alternativet, rett og slett. Som for eksempel deodoranter. Jeg har prøvd MANGE, men de aller fleste gir meg kløe og eksem, så jeg har landet på den ikke helt rene Biotherm Deo Pure. Hvis noen kan komme opp med et "renere" alternativ som funker og som ikke gir kløe, er jeg med.

Deo-krystaller er heller ikke helt "naturlige", til tross for reklamen. De funker tross alt ved hjelp av aluminiumssalter, som er det man gjerne kritiserer i tradisjonelle deodoranter.

Det samme gjelder hårstyling; der er det få virkelig bra alternativer innen naturkosmetikksektoren.

Endret av Deception
Skrevet

Du reiser interessante problemstillinger. Ettersom jeg selv har svært lys hud, er jeg bevisst disse problemstillingene, og prøver å agere etter beste evne.

Jeg unngår eksempelvis å ligge flat i solen, samtidig som jeg etterstreber sollysets gode effekter. På ferieturer og sommeren kler jeg gjerne på meg, eller oppholder meg i skyggen midt på dagen. De områdene av kroppen som av en eller annen grunn likevel blir eksponert for solens stråler smører jeg med høy solfaktor. Jeg bruker da helst solkremer med fysisk filter, da det er det som gjerne anbefales til min hudtype. Jeg er bevisst kremenes kjemiske innhold, og det gir ingen god følelse å smøre kroppen inn med kjemikalier, da man ikke kjenner til langtidsvirkningene av dette. Noe som igjen medfører at jeg prøver å redusere innsmøringene og kompensere med klær/hatt/skygge.

Når det gjelder selvbruner, prøver jeg å begrense bruken av dette. Men av hensyn til eget velvære tyr jeg av og til slikt. Jeg burde nok visst litt mer om hvilke ingredienser jeg bevisst burde unngå i valget av selvbruner.

Dette kan man da naturligvis også overføre til alle de andre kosmetiske produkter mange av oss bruker daglig. Dusjsåpe, tannkrem, roll-on, bodylotion++ Det blir totalt en spennende coctail huden utsettes for hver dag.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg bruker ikke selvbruningskrem og tar ikke solarium.

Om sommeren soler jeg meg et par timer en gang i blant. Sola gjør det lettere å få i seg nok D-vitamin.

Skrevet

Jeg har gitt opp.

Huden min er veldig lys og jeg blir bare ikke brun. Etter intensiv bruk av solarium og timesvis i solen ender jeg bare bare opp med rød hud eller i beste fall går jeg fra blåhvit til meget lys beige. Selvbruning fungerer ikke heller så bra fordi jeg blir så lett orange selv med dyre og gode merker.

Jeg har igrunnen falt til ro med at jeg ikke har anlegg for å bli brun, men det virker ikke som andre har falt til ro med det. Resten av familien/sleka mi ser ut som italienere i hud og hårfarge så jeg er på en måte utskuddet og de skjønner ikke problemet med at jeg ikke får farge. Det er bare å gå ut i solen... :sur:

Av solkremmer bruker jeg bare med fysisk filter selv om de er litt mere klissete. Jeg innbiller meg at de er bedre for huden enn de med kjemisk filter.

Skrevet

Jeg soler meg masse om sommeren, blir fort brun og trives med det.. Bruker selvsagt solkrem for å ta vare på huden litt hvertfall. Jeg trives best med meg selv når jeg har litt farge på kroppen.

nå på denne tiden av året så blir det litt solarium av og til, men har fremdeles merke etter sommeren, da fargen holder seg veeeldig lenge på meg.. Solarium brukes til å friske opp til anledninger der jeg noe spesielt.

Ellers så har jeg brukt litt selvbruning også, men faller alltid tilbake til sola...

godt vi er forskjellige! så får vi som liker sol og strand, mer plass og leke oss på om sommeren ;)

Skrevet

Jeg blir bare ikke brun. Tidligere var dette et større problem for meg enn hva det er nå. Jeg har innfunnet meg med det. Siden jeg lett blir brent, er jeg veldig obs på å ikke vere så mye i solen i de tidspunktene ekspertene sier solen er sterkest. Og må jeg være i solen, er det oftest med langermet bomullsskjorte evt t-skjorte, men sjelden singlet. Nakken må jeg passe ekstra godt på, for der blir jeg ekstra fort brent.

Solkremen kommer i tillegg beskyttelsen jeg får av klærne, men jeg trenger ikke så mye av den i og med jeg unngår direkte sollys. Jeg har ikke tenkt så mye på kjemikaliene i solkrem, men det er et godt poeng. Jeg tenker imidlertid at jeg nok bruker for mye kjemikalier generelt. Kremer og masker og deo og spray og sminke.

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye over det. Jeg kan ikke fordra å sole meg, men om jeg gjør det så blir jeg sjelden brun. Jeg blir faktisk sjelden brent også, merkelig nok. Skal jeg ut i sterk sol så klisser jeg på faktor 8 eller 15 (litt avhengig av hvor jeg er) og dusjer den av når jeg kommer inn igjen. Brunfargen fikser jeg med selvbruner, men da er det stort sett armer og ben som får seg et strøk 2 ganger i uka eller så. Jeg orker ikke gå ut med bare ben og være naturlig hvit (leggene mine ville vært utmerket reklame for Blenda :ler: ), men går ikke for noen sterk brunfarge - bare sånn at jeg blir mindre blek.

I vinterhalvåret bruker jeg verken selvbruner eller solfaktor (med mulig unntak av solfaktor i ansiktet hvis jeg forviller meg til fjells eller ut på stranda i påsken.)

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke noe skjønnhetsideal som tilsier at det er spesielt pent å være mørk. Selv har jeg naturlig lys hud, og jeg synes jeg ser best ut med min naturlige hudfarge. Ble mobbet for det da jeg var liten, og hadde derfor lyst på farge i huden da, uten at det nyttet å være ute i sola.

Jeg har tatt solarium en gang i hele mitt liv, og tror ikke det er spesielt sunt for huden, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. Jeg er heller ikke noe glad i å ligge stille og sole meg, så jeg er bare ute i sola når jeg bader, jobber i hagen ol. Tåler mye sol før jeg blir brent, til å ha så lys hud som jeg har, men tror likevel det er viktig å passe på. Bruker kun solkrem dersom sola er veldig sterk, og prøver heller å sitte i skyggen osv.

Skrevet

Jeg har et dilemma gående der ja...

Da jeg var yngre solte jeg meg aldri med faktor, og ble brun allerede i mai og så godt som aldri solbrent. Så tenkte jeg at jeg måtte bruke faktor på grunn av det uendelige maset fra alle kanter om hudkreft og rynker. Resultatet av slavisk bruk av faktor de to-tre siste somrene er at jeg har vært kritthvit gjennom hele sommeren, konstant klissete siden høy faktor er vanskeligere å smøre ut enn lav og blakket på grunn av solfaktorbudsjettet.

I år gidder jeg ikke. Lavere faktor for de dagene jeg vet jeg kommer til å være ute i timesvis, men ellers får jeg klare meg uten. Solarium liker jeg ikke, og selvbruner får jeg ikke til.

Skrevet

jeg lærte først å sole meg sist sommer, har aldri hatt fred nok til å ligge pal ogslappe av. Enten har jeg vært hjemme og da ligger jeg og tenker på alt husarbeidet jjeg burde gjort og så går jeg og gjær det istedet for å sole meg, eller så er vi på ferieog da må jeg liksom følge med ¨på ungene hele tiden så da kan jeg ihvertfal ikke slappe av....

men nå er de blitt så store, og jeg har fått mer ro i sjela, så sist sommer fikk jeg faktisk litt farge :)

Men jeg er ellers svært lite bevisst gitt, og ante ikke at det var noe som helt fysiske filtre og noe som het kjemiske filtre.

Skrevet

Det er forøvrig bullshit at det er skadelige stoffer i selvbruner. Hvor har du dette fra??

Skrevet
Det er forøvrig bullshit at det er skadelige stoffer i selvbruner. Hvor har du dette fra??

Det kan man enkelt å greit finne ut ved å lese bakpå boksen.

Gjest Stifler's mom
Skrevet

:ler: Takk, Wilma. Det enkle er ofte det beste, TigerLilly ;)

Selv ønsker jeg meg mørkt hår, for lys hud og mørkt hår er bare pent. Er man blond, er det ikke like kult å være hvit :ler: da er det penest med litt farge. Ikke den oransjefargen som mange blondiner synes å sverge til, men bare ikke likblå.

I fjor sommer solte jeg meg masse, elsker å slappe av i solen, i hvert fall litt om gangen til jeg bli rastløs og må ut og svømme eller et eller annet. Men man får flere føflekker av å sole seg også, og etter at jeg begynte å finlese etikettene på alt jeg bruker av produkter er det ikke morsomt lenger. Vi får i oss utrolig mye dritt.

Men det finnes etter hvert mer og mer bra på det naturlige markedet, ikke det liksom-naturlige, men det virkelig økologiske. Så ved bruk av de minst skadelige selvbrunerne og solkremene, samt å rett og slett unngå den sterkeste sola, vil jeg la det stå til. Alternativet er forbrenning, mistrivsel og mangel på D-vitamin, og det er sikkert ikke så mye bedre :sjenert: (sier jeg til meg selv, da).

Genrelt skremt over alt de putter i produkter - og ikke minst, hvor like ingrediensene er i såkalt ulike produkter. Stort sett det samme i alt, med unntak av de beste merkene/naturlige.

Verden vil bedras :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...