Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bygget meg en hjemmeside nå, betalehjemmeside, og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med mailen min.

Akkurat nå har jeg kun mailto:blablabla, men lurer på om dette er mer "farlig" i forhold til det store antallet spammere som flyr rundt på nett, enn om jeg har et slikt kontakt skjema?

Bruker dreamweaver, hvordan kan jeg i så fall lage et slikt kontaktskjema, er det vanskelig? Er ganske så grønn i programmet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En vanlig måte å gjøre det på for å unngå spammere er å skrive:

mottaker(at)adresse.com

Kontaktskjema kan ofte være tricky, og krever at serveren er satt opp for det såvidt jeg husker...

Endret av messy
Skrevet

Så da må jeg kontakte de jeg kjøpte nettsiden av og spørre om de har satt opp for det?

Men hvis de har det, er det mer sikra for spammail da?

Gjest Solsikke
Skrevet

Jeg har tidligere lagd et sånt skjema i php, og så vidt jeg vet må du bare sjekke at leverandøren din støtter php - det pleier de fleste å gjøre.

Jeg fikk derimot en god del spam gjennom skjema også, derfor har jeg pleid å bruke navn[at]domene.com. Men det er sikkert en måte du kan sikre deg imot spam i e-mail skjemaene - jeg skulle gjerne likt å vite det :)

Skrevet (endret)

Vet du hvordan man lager et slikt skjema? Bruker dreamweaver :)

Ja, de støtter php.

Men er bedre at de evt. spammer gjennom skjema, enn at de kan ta adressen min, for da tar det jo aldri slutt...

Endret av Chic
Skrevet

du kan også sette inn "navnREMOVE(at)adresse(dott)no

Skrevet
du kan også sette inn "navnREMOVE(at)adresse(dott)no

hva gjør removen inne i der?

Skrevet

Spambot-ene i dag har faktisk blitt så smarte at de fint klarer å plukke ut mail-adresser hvot @ er byttet ut med ulike varianter av (at). Det er bedre å putte inn noe som abre mennesker skjønner at skal bort inni senle adressen, som minienthe foreslår, men det har en ulempe som Chic belyser

REMOVE har ingenting der å gjøre, og derfor skal det fjernes når du kopierer e-postadresse. Dessverre er det ikke alle som skjønner denne intuitivt, og vips sitter du med en e-postadresse noen brukere ikke kan bruke, fordi de ikke skjønner logikken.

Skrevet
Spambot-ene i dag har faktisk blitt så smarte at de fint klarer å plukke ut mail-adresser hvot @ er byttet ut med ulike varianter av (at). Det er bedre å putte inn noe som abre mennesker skjønner at skal bort inni senle adressen, som minienthe foreslår, men det har en ulempe som Chic belyser

REMOVE har ingenting der å gjøre, og derfor skal det fjernes når du kopierer e-postadresse. Dessverre er det ikke alle som skjønner denne intuitivt, og vips sitter du med en e-postadresse noen brukere ikke kan bruke, fordi de ikke skjønner logikken.

Nei, vil ikke gjøre det vanskelig med å putte inn et ekstra ord inni der, som sikkert mange vil misforstå... Men sånt kontaktskjema må i alle fall forhindre dem å få tak på adressen min?

Er det noen som vet hvordan man setter opp et slikt skjema?

Gjest Solsikke
Skrevet

Jeg har dessverre ikke dokumentene med e-mail skjemaet jeg lagde liggende på pc'en min lenger, men her er en link til et par sider som forklarer hvordan du kan gjøre det: (tok et kjapt søk på 'php e-mail form' på google) Som du ser så må du lage 1 html dokument, som du linker til php dokumentet.

http://php.senteret.net/index.php?meny=menyscripts&side=s001

http://www.thesitewizard.com/archive/feedbackphp.shtml

Lykke til :)

Skrevet

er dette vanskelig? Har ikke stort med erfaring med HTML... ;)

Blir nok litt å plundre med her ja...

Men takk for linker :)

Gjest Solsikke
Skrevet

Ja, det blir nok litt vanskelig hvis du ikke har erfaring med html, men du får det sikkert til hvis du bare prøver deg litt fram.

Du får spør hvis du lurer på noe så skal jeg svare så godt jeg kan, men det er lenge siden jeg gjorde dette så jeg husker det ikke så godt lenger. :icon_neutral:

Skrevet

Har fått til sånn halvveis, men skjønner ikke hvordan jeg skal linke html filen og php filen sammen...

Får ta det imorgen, nuh er det middagstider :) Sender deg kanskje en PM om jeg ikke forstår mer etter å ha kikket litt nærmere :)

Skrevet (endret)

:)

Brukte den nederste linken din, og har klart å sette opp mailskjemaet! *klappesegselvpåskulderen*

MEN! Prøver å finne ut hvordan jeg skal komme meg til thank you siden min, den skjønte jeg ikke helt... Har laget en thank you side, men når mailskjemaet er sendt, så ender den opp på 404 file not found. Hvordan får jeg lagt ut siden min, den thank you? Ser ikke ut som den er på hjemmesiden min i det hele tatt...

Edit... woho... glemte å skrive på html ;) Men da har jeg klart det :-D

:hoppe:

Da lurer jeg bare på om det er mulig å bytte farge på skrift og bytte font på skjemaet?

Hvordan gjør man eventuelt dette?

Endret av Chic
Gjest Solsikke
Skrevet

Grattis, så bra at du fikk det til! :)

Fargen og skriften kan du jo bare redigere i Dreamweaver, i layout modus. :)

Jeg bruker CSS, men det er mer innviklet. Her er en link til litt opplæring i CSS hvis du er interessert i å lære deg det også. Det er veldig greit å kunne, for hvis du lager en CSS fil så bestemmer den farge, fonter osv på alle sidene dine - du slepper å legge det inn på hver enkelt side.

http://www.w3schools.com/css/default.asp

Skrevet

De scriptene vil jeg på det sterkeste fraråde deg å bruke. De validerer på ingen måte input, de vil ikke hindre deg i å få spam, og de ligger åpent for såkalt mailbombing.

Dersom du ønsker noe sikrere, så kan du ta kontakt med meg på PM.

Ellers: http://www.addressmunger.com/

Skrevet
Grattis, så bra at du fikk det til! :)

Fargen og skriften kan du jo bare redigere i Dreamweaver, i layout modus. :)

Jeg bruker CSS, men det er mer innviklet. Her er en link til litt opplæring i CSS hvis du er interessert i å lære deg det også. Det er veldig greit å kunne, for hvis du lager en CSS fil så bestemmer den farge, fonter osv på alle sidene dine - du slepper å legge det inn på hver enkelt side.

http://www.w3schools.com/css/default.asp

Er ganske så ny med dreamweaver, og layot modus fant jeg ikke ut av ;) kanskje du kan forklare nærmere?

Prøvde å forandre i html'en selv, men har nok ikke peiling med hvordan jeg gjør det. Skulle gjerne hatt noe sånn, marker tekst, trykk på fargeknapp, trykk på fonten, ferdig ;)

hehe...

Gjest Solsikke
Skrevet

Bare finn øverst på menyen: View -> Design. Og så må du ha oppe verktøy boksen som du finner under menyen på Window -> Properties. Da kan du markere tekst og bytte farge, font, størrelse osv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...