fil Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Gutten vår på 9 er en liten vimsekopp; glemmer beskjeder, glemmer ting han har tatt med på skolen (boblebukse, termos, spark etc). Roter bort luer, votter etc. Skal han kle på seg selv kan det skje at han tar på seg vintersko uten å ha på seg sokker. Jeg blir så frustrert av å hele tiden måtte minne han på at han må huske på ditt og datt, og han blir lei seg når han glemmer ting (ikke fordi han savner tingene selv, men mest fordi mamma blir oppgitt). Av og til lar jeg han feks gå i barføttene i skoene fordi jeg håper han lærer av det, men når ungen feks har turdag på skolen kan jeg ikke bare stå å se på, men må gripe inn slik at turdagen ikke blir ødelagt hverken for han eller klassen. Han har også en del problemer med å konsentrere seg om oppgaver han skal gjøre. Om morgenen må jeg feks gjenta mange ganger at nå må du ta buksa på, nå må du ta buksa på, nå må du ta buksa på. Nå må du ta en bit av brødskiva, nå må du ta en bit av brødskiva etc, etc, etc. Når det gjelder skolearbeid behersker han fagene greit, men han kunne gjort det så mye bedre dersom han hadde konsentrert seg bedre. Han kan sulle bort tiden på bare tull; dagdrømme, kvesse blyanten, kikke ut vinduet. Slik er det både på skolen og hjemme. Læreren og vi foreldre er enige. Noen gode råd om hvordan man kan jobbe med konsentrasjon hos barn? Han spiser sundt og tar omega 3. Ellers er han en snill og god gutt.
liv Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Han høres egentlig ut som en kanske normal gutt på den alderen Hva med belønninsystem? Får en stjerne om han spiser opp brødskiven uten at du trenger å mase, en stjerne om han gjør ferdig leksene uten å tulle, en stjerne for hver dag han får med alt hjem fra skolen. Og ved f.eks 15 stjerner så drar dere på kino!
Gjest Miss Guided Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Kjente trakter dette her, min yngste sønn var også sånn. Jeg måtte sitte ved siden av han mens han gjorde lekser, og det hver dag i en lengre periode hvert eneste skoleår. Helt til han kom inn i en god rutine med å gjøre leksene, som regel tok det de to første skolemånedene hver høst. Og måtte gjerne gjentas etter lengre skoleferier som juleferie, vinterferie. Tålmodighet, tålmodighet og enda mere tålmodighet er ofte det som må til. Jeg skulle ønske de kunne selge tålmodighet på boks eller flaske eller i piller på nærmeste dagligvare.
Gjest Madam Felle Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Min sønn er helt lik, men det ble mye bedre den dagen han startet med trial. Der må han fokusere og konsentrere seg, for ellers kan det gå riktig gale. Nå har han hatt "ferie" fra trialen i noen måneder, og det merker vi utrolig godt på konsentrasjonen. Derfor gleder vi oss til snøen/isen er borte, sånn at han kan starte igjen. Men ellers er belønningssystem noe som også har fungert til en viss grad.
Sunbird Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Dette var som å lese om min egen sønn på 8,5 år. Her må det som regel mases for at ting skal skje. Det har blitt noe bedre,men de fleste ting tar veldig lang tid. Brukte en stund belønnings system med klistremerker, og det fungerte i grunnen godt. Nå er ikke problemet lenger at han ikke gjør ting ,men at det tar VELDIG lang tid. Vurderer å begynne med belønning igjen for å se om det har noen innvirkning. Madam Felle: hva er egentlig trial? :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 trial er en slags motorsport, man kjører noe som ligner en motorsykkel på bane eller i terreng og min niåring passer også HELT PERFEKT inn i beskrivelsene over
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Det går ikke fort, men handler mer om balanse ← I know, jeg har prøvd
fil Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. januar 2007 Sikkert ikke dumpt å finne en aktivitet som gjør at han må konsentrere seg veldig. Nå har ikke vi trial her (iallefall ikke som jeg vet) men det må jo gå bra med andre aktiviteter. Han har feks lyst til å begynne med bueskyting, men der er aldersgrensen 10 år. Ellers har han begynt med snowboardkjøring. Det krever jo konsentrasjon, men kanskje ikke nok til at det gir noe uttelling på skolearbeidet. Ja, belønningssystem hjelper en del. I går fikk han en Donaldpocket fordi han hadde sovet uten lys på rommet i 10 dager. Da han kom hjem fra skolen i dag måtte han gå ekstra tur til tilbake for å hente rattkjelken som han hadde glemt igjen. Det tar over en time å gå til og fra skolen så det var forhåpentligvis en liten lærepenge. Noen som har flere tips til bedring av konsentrasjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå