Gå til innhold

sinnt,utålmodig,vanskelig,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en gutt på 51/2 år som er veldig vanskelig for tiden.....

og j sliter merer jeg......vet ikke helt hvordan j skal takle adtferden hans.

Han viser det nok mest hjemme,men også tendenser i barehgen men mildere en hjemme.

Han blir sinnt for alt!!!!!

visst han ikke får maten han vil ha,eks. honni korn 4 x pr.dag,j gir han andre valg men da vil han ikke spise.(han har spist middag visst det er snakk om kveldsmat)

så han er ikke sånn ved hvert måltid.

Men finer ofte noe galt med maten og da er det mamma som er slem mot han!!!! de andre får akkurat det samme!!!

Ønsket seg gameboy til jul.og det var et stort ønske!!!! og han fikk det og han var utrolig glad,gråt nesten og Cars spillet,det var gøy å se han så lykkelig :))))

Nå i dag var mamma dum som aldri kjøpte leker og spill til han,fikk ingen tingen av det han ønsket seg!!!!!(og j har hørt det mange ganger)

Skulle ha med en leke i barne gagen og da hadde han ingen leker å ta med seg og det var min skyld!!!!! dumme mamma!!!!!!!han fikk ingen tingen han.........

Og han er sån sint,utålmodig og lett irritert mye av dagen her hjemme,visst ikke alt går etter hans premisser.og blir sint for ting som er bagateller!!!!! sint for ting som andre ikke blir.

Han er ikke flink til å kle på seg,og er litt "kolmmsete" men han får nå på seg klærne.men det var min skyld som kjøpte alt for trange bukser!!!!! selvfølgelig....

Dette er så slitsomt,og jer gir snart opp!!!!

har to andre gutter også,pg selvfølgelig regner jeg med litt fra alle og det er det!!!

Men han er ekstrem.....

Forslag til hva j skal si gjøre med han????

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alderen først og fremst - selvfølgelig, men min 5 åring har også hatt tendens til noe av det du forteller, men tro IKKE at h*n kommer unna med det. Irettesetting er det eneste midlet. Vil ikke h*n spise det det er til mat, så blir det heller ingenting annet. Klager h*n på noe h*n har fått så forsvinner det. Forklare og argumentere. Det har vi gjort og på vårt barn fungerer det, men det er klart det krever utviklet empati hos barnet..

Utover det har jeg ingen gode tips, men fortsett å være streng, og ikke godta noe av det, så går det over!

Skrevet

Er i perioder likens her.

Han nekter å kle på seg selv og det er et leven uten like når jeg skal hjelpe han. Ender med at jeg kler på han mens han hyler. Blir jeg riktig lei går jeg bare å setter meg i bilen og venter, og det virker faktisk best. Da kommer han ferdigkledd etter en stund. Men han er blå i ansiktet etter å ha hylt.

Maten er det likens med. Han får ikke annet enn brød og middag. HonniKorn inneholder masse sukker som gjør enkelte unger til små krapyl. Det kan du tenke litt over, mulig han reagerer på alt sukkeret.

Vil han ikke spise det han får servert av sunne alternativer får han heller stå over. Det har ført til at han har funnet masse pålegg han spiser (ikke bare nugatti som før ;) ) han spiser masse frukt, grønt, youghurt, grovt brød osv. Unger sulter ikke ihjel dersom det er mat i nærheten. Men det er en kamp å få de til å gi seg ja. Hiv ut HonniKornpakken og ikke ta den inn igjen.

Minien her knuser lekene sine i sinne. Er et skikkelig problem. For etterpå er han så lei seg. Så vi prøver å ta ting fra han før han blir så sint. Ikke enkelt med en hissig liten femåring.

Når mine klagde på at de ikke hadde leker tok jeg og rydda rommet. Tror jeg tok ut to søppelsekker med leker. Nå har de en lekekasse igjen og finner alltid noe å leke med.

Dette har fungert hos oss. Håper du finner noe som fungerer hos dere. Femåringer kan være veldig trassige :)

Skrevet

takk... godt det er noen med 5 åringer her inne.....

og som har merket noe av det samme!!!!! følte meg litt hjelpesløs..... men nå har det gått litt bedre neoen dager....vet det går opp og ned!!!

men det sinnet!! er et problem,han blir liksom sinna for alt fra bagateller til ting han kan bli sinna for!!!

ang. maten får han sunn mat,ikke mye nuggati,eller honni korn..........

og han får ikke anen mat ved å grine eller bli sinna!! han må spise litt og smake,men sinnt blir han!!

samtidig så er han verdens godeste og skikelig sjarmerende når han er blid :)))

Det er godt det!!!

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Lillie
Skrevet

Lillie ....samme tenkte jeg om det var noe galt med meg eller ungen......

Men da får vi tenke at det er vel normalt :))))

Takk for svar!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg ei bok som heter "De utrolige årene" av Carolyn Webster-Stratton. Det er ei bok om barneoppdragelse. Den er veldig lett å lese, og gir mange gode og konkrete råd om hvordan møte barnet på en god måte for hindre de negative spiralene.

Du kan også kontakte helsesøster i forhold til spørsmålene du har rundt barnets sinnereaksjoner. Du har jo to andre barn, hvor disse problemene ikke er like store. Barn får ofte ulike rolle i familien, og får ulike tilbakemeldinger fra foreldrene på atferden sin. Kanskje trenger du litt hjelp til å jobbe med sampillet i familien. Det kan være godt å snakke med ei fornuftig helsesøster om slike ting. Lykke til.

Gjest Gjest 1
Skrevet

Han trenger fast konsekventhet 24 t i døgnet hver dag uten unntak.

Foreldre må legge en bevisst strategi i hjemmet i forhold til sine barn akkurat som de gjør på jobb og ellers i livene sine. En må ha en klar plan og følge den.

Hvis foreldrene blir usikre og rådløse merker selv små barn det og de tyner grensene så langt de bare kan, uten å mene noe vondt med det. Det er foreldrene som styrer og har ansvaret for å bruke riktig verktøy og metode overfor barna.

Kanskje det er lurt å få råd fra noen eksterne?

Gjest Mayamor
Skrevet
Jeg vil anbefale deg ei bok som heter "De utrolige årene" av Carolyn Webster-Stratton. Det er ei bok om barneoppdragelse. Den er veldig lett å lese, og gir mange gode og konkrete råd om hvordan møte barnet på en god måte for hindre de negative spiralene. 

Denne boken synes jeg også var bra.

Vær konsekvent; men velg dine kamper med omhu. La han få føle han bestemmer noe - men gi valget mellom to sunne ting: ikke "fanta eller cola"... Timeout fungerer her. Jeg tror de aller fleste har barn som er vrange til tider - eller så har foreldrene dårlig hukommelse eller er løgnere... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...