Gå til innhold

kan jeg fjerne kattesanda?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter at pus begynte å være ute er det skjeldent noe oppi sanda inne. Men pus pleier å være inne på nettene.

Vil gjerne slippe kattesanda, for har egentlig ikke noe kurrant sted til den.

og viss vi skal være borte noen dager kan vi bare sette kassa på plass igjen da, så han kan bruke kassa mens vi er borte?

Edit: Lurer vel egentlig på om jeg kan fjerne kassa selv om pus er inne på nettene?

Endret av Minimi
Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Hei Minimi :)

Jeg syns ikke du bør fjerne kassa!

Katten din er vant til at det er en "utvei" dersom uhellet skulle være der, og friluften ikke er tilgjengelig!

Du vet at katter gjør oftest fra seg inne på ueksemplariske steder kun i nødstilfelle (og så klart dersom den føler angst for noe nytt)

Jeg anbefalerl deg ikke å fjerne den! Mulig katten din vil holde seg, men det ville jeg ikke utsatt kattepus for!

Er vokst opp med katter og har 3 katter selv! :) (2 tullegutter og ei lita Trultejente)

Endret av Silmarill
Skrevet

Du kan nok fjerne kassa, men vi har valgt å la kassa stå selv om det kun skjer med måneders mellomrom at han bruker den. Synes det er greit å ha i nødsfall - tenk om han skulle bli dårlig i magen eller ikke klare å vekke/finne oss (har nokså stort hus med flere lukkede dører) for å si fra at han må ut? Vi bruker katteperler fra dyrebutikk heller enn sand fra matbutikk - da blir det ikke lukt, og kassa kan stå i mange måneder så lenge katten nesten aldri bruker den.

Gjest Silmarill
Skrevet
Du kan nok fjerne kassa, men vi har valgt å la kassa stå selv om det kun skjer med måneders mellomrom at han bruker den. Synes det er greit å ha i nødsfall - tenk om han skulle bli dårlig i magen eller ikke klare å vekke/finne oss (har nokså stort hus med flere lukkede dører) for å si fra at han må ut? Vi bruker katteperler fra dyrebutikk heller enn sand fra matbutikk - da blir det ikke lukt, og kassa kan stå i mange måneder så lenge katten nesten aldri bruker den.

Ikke meningen å avspore tråden, men hva er katteperler og hvordan fungerer det?

Skrevet

Det er en type krystaller, på en måte, som har plass til fuktighet/urin inni seg. Det er hvite "grus" som man får kjøpt i dyrebutikken. De trekker fort til seg urin, og avføring blir steinharde klumper. Om katten bruker kassa jevnlig må man røre litt i perlene daglig omtrent, ta ut avføring, og mener man må skifte hver måned ca da. Synes det er veldig greit, men nå har ikke vi prøvd klumpesand o.l, da.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at katter får problemer med urinveiene. Hvis en katt får urinveisinfeksjon kan jeg love deg at den ikke kan holde seg en hel natt, det vil gjære forferdelig vondt! (jeg vet ikke om du selv har måttet holde deg med UVI?)

Skrevet
Edit: Lurer vel egentlig på om jeg kan fjerne kassa selv om pus er inne på nettene?

Det kan du, men da må du også være forebredt på at den gjør fra seg ett annet sted, dersom den må. Selv om den vanligvis greier å holde seg, er ikke det noe du kan regne med for all fremtid. Og å ha en kasse stående er jo ikke så mye bry, så lenge den ikke brukes?

Skrevet

Jeg syns du skal la kassa stå så pus har mulighet for å gjøre fra seg når pus føler for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...