Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da jeg hentet min 6 år gamle sønn på skolen på torsdag kom det en gutt som går i klassen hans å fortalte at min sønn hadde kalt han tjukkas. Jeg ble litt sjokkert for jeg trodde ikke det om han, det var ei på SFO som hørte det å hun sa at dette ikke var noe å bry seg om.

Jeg sa klart fra til min sønn (som selvfølgelig nektet) at han ikke fikk lov å si slikt og at han skulle be om unnskyldning, noe han gjorde. (Min sønn er også noe overvektig men denne gutten er mye rundere.)

Dagen etter kom denne gutten igjen å da sa han at mora hans hadde sagt at min sønn var tjukk i hue :overrasket: , er det mulig??

Jeg sa at det ikke var pent å si slike ting, men da sa gutten at mora hans hadde sagt det så da var det slik.

Jeg ble temmelig overrasket av at ei mor kan si noe slikt. Jeg vet at det var galt av min sønn å si tjukkas, men jammen synes jeg det er værre når ei mor forteller til sønnen sin at andre unger er tjukke i hue.

Hva skal man egentlig si og gjøre i en slik situasjon? Bare la det passere og håpe på at de fortsatt er venner (de leker mye sammen på skolen) eller ta det opp med skole eller foreldre?

(har visst postet denne feil, skulle vært på barn og familie :sjenert: )

Endret av m@msen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal la det passere. Skjønner godt at moren til den andre gutten har sagt det, kanskje var hennes sønn lei seg, hun sa noe sånt som at "Ikke bry deg om hva han sier, han er tjukk i huet og vet ikke hva han snakker om". Og det synes jeg hun har full rett til å si.

Skrevet

Tja, kanskje gutten lærer litt av dette? Oppfører man seg uhøflig så blir man fort behandlet uhøflig.

Skrevet

Synes ikke dette er noe å henge seg opp i. Dess mer du henger deg opp i dette, dess mer vil barna gjøre det. Jeg for min del ville bare ledd av det hele, og dermed vil barna også forstå at dette ikke er noen big deal.

Skrevet

Egentlig har jeg ikke brydd meg så mye med dette, men jeg ville bare lufte det her for å høre hva andre ville gjort.

Jeg synes det er merkelig av voksne folk å si at en unge er tjukk i hue samme hva han har sagt tidligere for han er tross alt bare 6 år, mens den mora tross alt er voksen.

Jeg er også redd for at min sønn kan bli mobbet på skolen når de hører at èn sier han er tjukk i hue, grunnen til det er at han har en del problemer fra før. Han henger etter jevnaldrende med det meste så han har en del spesialundervisning samt egen assistent store deler av skoletiden.

Så derfor er det fort gjort at andre også begynner å si at han er tjukk i hue, og da kan han virkelig få store problemer.

Skrevet
Jeg synes du skal la det passere. Skjønner godt at moren til den andre gutten har sagt det, kanskje var hennes sønn lei seg, hun sa noe sånt som at "Ikke bry deg om hva han sier, han er tjukk i huet og vet ikke hva han snakker om". Og det synes jeg hun har full rett til å si.

Enig.

Skrevet

Jeg synes det er drøyt å fortelle barnet sitt at andre barn er tjukke i huet, stygge, slemme osv, osv... Skjønner at det sikkert var sårt både for mor og sønn at han ble kalt "tjukkas", men det må jo gå an å trøste og snakke om det på en annen måte enn å komme med stygg kritikk av synderen. "Mamma sier det, så da er det greit å kalle andre stygge ting"? Ikke den lærdommen jeg hadde ønsket å gi videre til barnet mitt, men meg om det.

Når det er sakt hadde jeg nok latt det passere, ihvertfall hvis det ikke får noen videre konsekvenser.

Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å si noe slikt om en annen unge. Naboungen her er stadig vekk og banker mine, men jeg kaller han ikke tykk i hodet for det. Hva jeg tenker er en annen sak ;)

Ville heller hatt en fornuftig samtale med sønnen min jeg. Liker ikke å havne ned på 6årsstadiet og føler meg litt for voksen til det.

Dersom gutten tar det opp igjen så får du bare si til han at ingen er tykk i huet eller rundt magen, og at ingen skal si slikt for da kan man bli lei seg.

Skrevet

"Ikke bry deg om hva han sier, han er tjukk i huet og vet ikke hva han snakker om". Og det synes jeg hun har full rett til å si."

kanskje hun har rett til å si det, men det er ikke så veldig klokt. da er hun en dårlig modell for ungen.

hmm, og da kan vi stille oss spørsmålet; hvem har lært disse ungene å bruke disse orda på en nedsettende måte?

Skrevet

Saken er muligens at mor i et opprørt øyeblikk har glippet ut med disse ordene, og jeg syns ikke det er så rart, det er slikt som kan skje oss alle.

Skrevet
Saken er muligens at mor i et opprørt øyeblikk har glippet ut med disse ordene, og jeg syns ikke det er så rart, det er slikt som kan skje oss alle.

ja slikt kan til og med skje med barn... så enten overser man den uønskede oppførselen, eller, hvis man som forelder blir opprørt, tar man en samtale med sitt barn om å bruke slike ord på en ertende måte...

Skrevet

Jeg ser det er noen her som mener at denne moren har rett til å si tilbake at "gutten er tjukk i hodet". Jeg blir helt dårlig over voksnes menneskers holdninger ovenfor små barn. :forvirret:

Hva lærer det denne gutten? Jo det kan ev lære han at " ved å si stygge ting får man stygge ting tilbake" men hva blir læringen i lengden? " Jeg er en som ikke blir likt- hvordan får jeg oppmerkomhet?- jo, jeg sier fler stygge ting. Det kan internaliseres og det er de voksnes ANSVAR for at det ikke skal skje.

Hvis man hadde taklet det på denne måten i stedet:

Mor til sønnen som ble mobbet og mobber tar en samtale, man forklarer gutten med ord hvorfor man ikke sier slik og spiller på guttens empati. Han får også en anledning til å unnskylde seg, det kan svi litt- og er mer enn nok læring, jeg tviler på at dette vil skje igjen. MEN hvis det kommer en voksen og kaller en guttunge på 6 år for "tjukk i hodet" kan dette bli en "negativ spiral" som kan balle på seg uten videre.

Ingen voksne har lov til å snakke med barn på den måten, det løser ingenting og skaper bare mer problemer.

Skrevet

Tja, det skal hvertfall mye til hvis en vet hvordan man møter barn ;)

Se på handling og mennesket bak ord og jobb deretter.

Gjest King James
Skrevet

kanskje du burde lære sønnen din litt manerer. Kan godt forstå at hun sa det hun sa. Tross alt det var din sønn som gjorde noe galt.

Skrevet
kanskje du burde lære sønnen din litt manerer. Kan godt forstå at hun sa det hun sa. Tross alt det var din sønn som gjorde noe galt.

To gale gjør ikke en rett.

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er akseptabelt at en mor kaller en unge for tjukk i hue - uansett hva som frembringer dette! Som foreldre kan man mene og synes både det ene og det andre av negative ting om andre, men når man uttrykker dette til barn så klarer de ikke, etter min mening, å skille mellom voksenverden og barneverden. At mor reagerer på at ungen hennes blir kalt for tjukk er helt naturlig, men da burde hun ta en samtale med ungen sin som er på et annet nivå enn det kan høres ut som her. Mulig det var en glipp, men mange slike glipper bør man som foreldre "holde seg for god til". Det er INGEN barn som er tjent på å høre at foreldre bruker nedsettende ord om andre!!!

Endret av Mona32
Gjest Madam Felle
Skrevet

Og jeg er helt uenig med deg, for en voksen vet bedre enn det små barn gjør. Syns man som voksen det er greit å si sånne ting, så tar barna fort etter. Og hvor skal det stoppe egentlig? Moren burde sagt at hun skulle snakke med foreldrene til den andre, om det nå ikke var blitt tatt fatt i. Men nå hadde jo TS ordnet opp, og da var det virkelig unødvendig av moren å "tenne fyr på bålet" igjen.

Man får aldri stopp på mobbing, om folk skal ha en slik holdning som denne moren og tydeligvis flere andre her i denne tråden. Jeg syns det er merkelig at folk syns det er greit det moren sa, men man må vel være slik for å forstå det.

Skrevet (endret)
Da jeg hentet min 6 år gamle sønn på skolen på torsdag kom det en gutt som går i klassen hans å fortalte at min sønn hadde kalt han tjukkas. Jeg ble litt sjokkert for jeg trodde ikke det om han, det var ei på SFO som hørte det å hun sa at dette ikke var noe å bry seg om.

Så der i gården tar de ikke tak i slikt som fort kan utvikle seg til mobbing? Så hyggelig.

Jeg får håpe kommentaren om å være "tjukk i huet" var en glipp fra morens side, det var uansett en veldig uheldig kommentar. Det er stor forskjell på å si at "Ole" gjorde/sa noe dumt, og å si at "Ole" er dum.

Hva skal man egentlig si og gjøre i en slik situasjon? Bare la det passere og håpe på at de fortsatt er venner (de leker mye sammen på skolen) eller ta det opp med skole eller foreldre?
Jeg ville sagt til moren det gjelder, at det hadde kommet meg for øret at min sønn hadde kalt hennes "tjukkas", jeg ville beklaget på det sterkeste og presisert at vi hadde tatt det opp hjemme, for denslags tolereres ikke. Deretter ville jeg føyd til at hennes sønn hadde sagt dette om å være "tjukk i huet", og at gutten opplevde den kommentaren som sårende. På dete tidspunkt ville jeg forventet å få en forklaring og beklagelse i forhold til bruken av uttrykket. Endret av Orestes
Skrevet

Jeg tror de fleste foreldre en gang eller to i livet har sagt ting som kanskje ikke var like gjennomtenkte ;)

En fortvilet mor som prøver å trøste sin sønn kan nok ha sagt noe slikt i et ubetenksomt øyeblikk. Dette var nok veldig vondt for dette barnet som var veldig rund, selv om det er slike ting barn av og til sier.

Selvsagt gjør ikke det tingene bedre at mor sier slikt, men jeg tror kanskje ikke hun er den eneste forelder her i verden som har sagt noe man burde holdt seg for god til å si.

Skrevet

Håpløst altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...