Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg ved arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ikke min biologiske far, men vet at han er i live. Vi har ikke hatt kontakt siden jeg var ca. 2år gammel (jeg har i praksis aldri sett han)

Jeg ønsker alikevel å bli tilgodesett i et eventuelt testamente.

Jeg har ingen interesse av å treffe vedkommende, men det faktum at jeg er hans sønn må vel på en eller annen måte kvalifisere meg til arverett?

Han hadde ingen barn før han møtte min mor så i så måte er jeg førstefødte - hvis det spiller noen rolle...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom han har erkjent farsskapet så har du arverett på lik linje som hans andre barn.

Det er en pliktarv i forhold til egne barn. Husker ikke beløpet, men mener å huske at det er på ca 1 million. Andre som vet mer korrekt får komme inn å korrigere.

Dersom han er gift og han dør før kona så må du godkjenne om hun skal sitte i uskiftet bo.

Jeg står akkurat oppe i en lignendes sak. Forskjellen er at min far døde rett etter at jeg ble født. Hans kone har i alle år sittet i uskiftet bo. Nå er hun død og jeg kan motta farsarven min.

Skrevet

Takk for svaret. Det er ingen tvil rundt farskapet så sånn sett er ting helt greit.

Siden han aldri har giddet å ta kontakt så ønsker jeg å raske til meg så mye cash som mulig og ellers behandle han som den *****sekken han er...

Skrevet
Takk for svaret. Det er ingen tvil rundt farskapet så sånn sett er ting helt greit.

Siden han aldri har giddet å ta kontakt så ønsker jeg å raske til meg så mye cash som mulig og ellers behandle han som den *****sekken han er...

Du må uansett vente til han er død da, men da kan du kreve din rettmessig del av arven.

Vi har valgt å ta en advokat på arveoppgjøret. Alternativet er et offentlig skifte og det kostet visstnok 40 000 kr. Bare sørg for at noen utenforstående tar arveoppgjøret så det blir korrekt.

Skrevet

Barn har rett på en pliktdelsarv på 2/3 av arven, begrenset oppad til 1 mill (pr barn såvidt jeg husker).

At du er førstefødt har ingenting å si.

Skrevet

Hørtes ut som min historie. Du har rett til å arve 2/3 som det ble skrevet her. Med mindre han sløser bort alt i levende live.

Noe som min godt kunne finne på, for å straffe mamma gjennom meg. Herlig med slike fedre, du! :ler::ironi:

Skrevet

Men litt på siden, kanskje, men jeg kjenner til et tilfelle hvor faren på en måte sa fra seg dette; han vil ikke la sønnen sin arve, bare stebarna sine. Såvidt jeg vet har han fått til dette, er det mulig?

(også et sympatisk eksempel på far som straffer mor via sønnen. Han må ha glemt at det var han som stakk...)

Skrevet
Men litt på siden, kanskje, men jeg kjenner til et tilfelle hvor faren på en måte sa fra seg dette; han vil ikke la sønnen sin arve, bare stebarna sine. Såvidt jeg vet har han fått til dette, er det mulig?

(også et sympatisk eksempel på far som straffer mor via sønnen. Han må ha glemt at det var han som stakk...)

Det er ikke mulig å gjøre noen arveløse i Norge, nei. Men som nevnt over, det er vel ingen som nekter noen å gi bort formuen sin mens man fortsatt er i livet og ved sine fulle fem.

Skrevet

Det er ikke lov å gjøre barna arveløse. De skal uansett ha pliktarven.

Skrevet

Selv om man ikke kan bli gjort arvesløs. Så er det vel muligheter for og omgå det litt.

Min far har 2 barn fra før som han ikke har kontakt med. Min mor har 1 barn fra før og sammen har de meg.

De har gjort sånn at mamma har særeie på alt av verdi. Så når pappa dør, så er det ikke noe og arve. Og når mamma dør så blir det da bare jeg og søsteren min som har krav på noe.

Er bare spent på om jeg får noe særlig da jeg har valgt og kutte ut begge mine foreldre grunnet en jævlig barndom. Om de har klart og finne en eller annen måte.

De har fått hjelp fra advokat til og gjøre det på denne måten.

Jeg mener ikke det er riktig, men er nok flere som gjør sånn.

Mener at man kan bli gjort arvesløs og, men da skal man ha gjort noe alvorlig galt først.

Si hvis jeg prøver og drepe faren min og jeg blir dømt for det, så kan vel han gjøre meg arvesløs. Men det er jo bare i sånne ekstreme saker da.

Skrevet (endret)
Barn har rett på en pliktdelsarv på 2/3 av arven, begrenset oppad til 1 mill (pr barn såvidt jeg husker).

At du er førstefødt har ingenting å si.

Riktig. Men det er klart; i levende live kan din far gjøre omtrent akkurat som han vil, så han kan jo i praksis sørge for å bruke opp alle pengene sine og gi bort alt han har. Arven vil jo også avhenge av hvor mange andre barn han har, og eventuell ektefelles minstearv, og ikke minst hvor stort boet er.

Man kan vel bli fradømt arv som momo sier, men da er det snakk om svært alvorlige ting som handlinger som resulterer i døden for arvelater eller noen som står foran en i arverekken, og som man blir dømt til fengselsstraff for, og da er det retten som tar avgjørelsen.

Endret av Talula
Skrevet
Selv om man ikke kan bli gjort arvesløs. Så er det vel muligheter for og omgå det litt.

Min far har 2 barn fra før som han ikke har kontakt med. Min mor har 1 barn fra før og sammen har de meg. Hver og en må ta sine valg, men utgangspunktet mitt er at barn er uskyldige i den store sammenhengen.

De har gjort sånn at mamma har særeie på alt av verdi. Så når pappa dør, så er det ikke noe og arve. Og når mamma dør så blir det da bare jeg og søsteren min som har krav på noe.

Er bare spent på om jeg får noe særlig da jeg har valgt og kutte ut begge mine foreldre grunnet en jævlig barndom. Om de har klart og finne en eller annen måte.

De har fått hjelp fra advokat til og gjøre det på denne måten.

Jeg mener ikke det er riktig, men er nok flere som gjør sånn.

Mener at man kan bli gjort arvesløs  og, men da skal man ha gjort noe alvorlig galt først.

Si hvis jeg prøver og drepe faren min og jeg blir dømt for det, så kan vel han gjøre meg arvesløs. Men det er jo bare i sånne ekstreme saker da.

Det er alltid måter å omgå loven på. Dine foreldre har funnet sin. Jeg ser at du ikke synes det er riktig.

Jeg erfarte at min halvbror trodde jeg var en grisk person som ville grafse til meg mest mulig penger. I tillegg har min mor ønsket at jeg skulle fraskrive meg arven. Jeg har fått arv mer enn bra nok. Jeg har fått noen bilder av faren min slik han var da han døde. Jeg har fått en av de kjæreste eiendelene hans og jeg har fått noe han har laget. De få kronene jeg får i tillegg er kjekt å få, men ikke noe som er viktig.

Jeg har betalt en pris for å vokse opp uten en far. Unger velger ikke. De voksne kan til dels gjøre det. Hadde jeg vært i din situasjon så tror jeg nok at jeg ville ha delt med de andre ungene på bakgrunn av at faren din valgte det han gjorde. Barn er uskyldige i det hele.

Det stemmer at du kan fratas arveretten dersom du har drept den du skal arve fra.

Nå ble det et lite sidespor her, men jeg måtte bare...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...