Smascha Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 Prøver, men det blir jo litt bægjering av min nestes eiedom, såklart! Har iallefall ikke slått noen i hjel i det siste!! Så har et av ti inne!!
Fairytale Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 De ti bud er vel ikke bare for kristne. Mange av budene er jo like reelle for de ikke kristne, du skal ikke lyve, du skal ikke stjele, du skal slå ihjel,du skal hedre din far og din mor, osv..
~Mrs.Valentine~ Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Jeg husker faktisk ikke alle de 10 bud Men jeg prøver å følge de fleste av dem så godt jeg kan. Ikke fordi jeg føler jeg må, men fordi jeg synes det er fine "regler" for våre liv. Men,ja, brutt flere av budene mange ganger, heldigvis er det håp for meg forde.
Gjest King James Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Jeg husker faktisk ikke alle de 10 bud : ← De 10 Bud Du må ikke have andre guder Du må ikke misbruge Guds navn Du skal holde hviledagen hellig Du skal ære din far og din mor Du må ikke slå ihjel Du må ikke bryde ægteskabet Du må ikke stjæle Du må ikke vidne falsk mod din næste Du må ikke begære din næstes hus Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til
~Mrs.Valentine~ Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Takk. Dette er absolutt bud jeg mener det er lurt å leve etter - om jeg velger å kalle det 10 bud eller verdier hentet fra det humanistiske menneskesynet.
Wayah Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 Jeg prøver Prøver, men det blir jo litt bægjering av min nestes eiedom, såklart! Har iallefall ikke slått noen i hjel i det siste!! Så har et av ti inne!! ← Vet du, en kristendomslærer jeg hadde sa en gang at å slå ihjel også var å psykisk "slå ihjel", det vil si såre andres følelser. Vet ikke om budet kanskje har en videre betydning på originalspråket, som har gått tapt i oversettelsen eller noe.
ashera Skrevet 27. januar 2007 #10 Skrevet 27. januar 2007 Takk. Dette er absolutt bud jeg mener det er lurt å leve etter - om jeg velger å kalle det 10 bud eller verdier hentet fra det humanistiske menneskesynet. ← A propos dette : Reformatoren Martin Luthers argumentasjon for de 10 bud var ikke først og fremst at de sto i Bibelen, fordi Det gamle testamentes påbud var opphevet i og med Jesus. argumentasjonen hans gikk mer i retning av at de 10 bud var gode leveregler fordi de var i samsvar med fornuften, og den beste formulering av den naturlige lov (den normativitet vi alle kan innse med vår fornuft) han kunne tenke seg.
Gjest Becca Skrevet 28. januar 2007 #12 Skrevet 28. januar 2007 jeg prøver å gjøre det, men jeg tenker ikke så det som de 10 bud, for de budene er jo ganske "logisk" uten at man er kristen...
Gjest Tweek Skrevet 28. januar 2007 #13 Skrevet 28. januar 2007 De 10 Bud Du må ikke have andre guder Du må ikke misbruge Guds navn Du skal holde hviledagen hellig Du skal ære din far og din mor Du må ikke slå ihjel Du må ikke bryde ægteskabet Du må ikke stjæle Du må ikke vidne falsk mod din næste Du må ikke begære din næstes hus Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til ← Jeg er ikke kristen, så forsåvidt holde jeg nr1 MEn forsåvidt bryter jeg 2,3,4,9. Har bruddt 7.. Jeg er hadde vist ikekb litt en god kristen hadde jeg vært det, og jeg har på følelsen at dere som er det liker meg veldig godt nå
Tabris Skrevet 28. januar 2007 #14 Skrevet 28. januar 2007 Jeg prøver Vet du, en kristendomslærer jeg hadde sa en gang at å slå ihjel også var å psykisk "slå ihjel", det vil si såre andres følelser. Vet ikke om budet kanskje har en videre betydning på originalspråket, som har gått tapt i oversettelsen eller noe. ← Jeg vil tro at det er en mer moderne, bredre tolkning. Orignialt var det trolig ment for å unngå "vigilantes", at folk tolk loven i egne hender. Krig var likevel ansett som et nødvendig onde i enkelte sammenhenger, så det var antagelig ment for å holde folk innenfor lovens rammer.
Lille Grete Skrevet 28. januar 2007 #15 Skrevet 28. januar 2007 Jeg tror ikke at det er viktig å prøve å holde de ti bud. Hvis en trenger budene for å vite hva som rett og galt, ja, da tror jeg at det er noe som er feil. Jeg tror på å gjøre det som føles riktig i hver enkelt situasjon. Bruke fornuften, hjertet og hjernen.
Anglofil Skrevet 28. januar 2007 #16 Skrevet 28. januar 2007 Prøver så godt jeg kan, men mest fordi jeg synes det er fine leveregler i seg selv, ikke nødvendigvis fordi de står nedskrevet i Bibelen. Mvh Yvonne
Kvitil Skrevet 31. januar 2007 #17 Skrevet 31. januar 2007 Beklager å måtte si det men jeg er skilt og gift på nytt. Ikke alltid like enkelt og leve etter skriften. Må bare prøve så godt en klarer.
Lille Grete Skrevet 9. februar 2007 #18 Skrevet 9. februar 2007 Beklager å måtte si det men jeg er skilt og gift på nytt. Ikke alltid like enkelt og leve etter skriften. Må bare prøve så godt en klarer. ← Gud har ikke bedt oss om å leve etter skriften, men etter Ånden. Stor forskjell!
Gjest Raptuza Skrevet 24. oktober 2007 #19 Skrevet 24. oktober 2007 Ingen greier å leva heilt etter dei ti bod. Men normene er der for samfunnets skyld, siden Gud skapte menneska. Den einaste som har levd utan å bryta Guds bud/synde, er Jesus. Han levde det livet vi ikkje greier. Når vi trur på han, at han levde og døde for meg, då er me frelst og kan komma til himmelen. Budene er for at me skal sjå at me kjem til kort. Då kan me motta Guds tilgivelse for det gale me har gjort, pga Jesus.
Pastor Knut Skrevet 24. oktober 2007 #20 Skrevet 24. oktober 2007 Ingen greier å leva heilt etter dei ti bod. Men normene er der for samfunnets skyld, siden Gud skapte menneska. Den einaste som har levd utan å bryta Guds bud/synde, er Jesus. Han levde det livet vi ikkje greier. Når vi trur på han, at han levde og døde for meg, då er me frelst og kan komma til himmelen. Budene er for at me skal sjå at me kjem til kort. Då kan me motta Guds tilgivelse for det gale me har gjort, pga Jesus. Jeg tror bare kristne inbiller seg at de ti bud har særlig mye med Jesus å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå