Gå til innhold

Veiing av barn på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja! Til veiing av passasjerer på flyplasser!

Hvorfor må jeg betale overvekt på 3 kg med baggasje mens personen som sitter ved siden av meg kan veie 300 kg uten å måtte betale noe ekstra?

Jeg hadde faktisk dette argumentet klart, en gang jeg var på vei hjem fra det store utlandet uten kredittkort og kun 50$ i cash, og fem kilo ekstra til innsjekking, og 15 ekstra med meg inn i kabinen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge veing av barn foregår hos helsesøster i forbindelse med annen undersøkelse, så synes ikke jeg veing av barn er noe problem. Det blir noe annet med de historiene lenger bak i tråden om veing i mattetimene foran hele klassen og sånt, lærere burde da skjønne at man ikke må gjøre slikt.

Apropos det med flybagasje, der kunne man godt veid ;) Jeg får altså ta med meg omtrent 70 kilo (meg+bagasje) mens andre godt kan få ta med seg 300 kilo som Boyah sier..(ok - ekstremt eksempel) men alikevel. Men - det er nok ikke gjennomførtbart.

Endret av Talula
Skrevet

Dette spørsmålet er selvsagt veldig sensitivt. Men det er bra at skolehelsetjenesten føler at de har en del av ansvaret!

Jeg vet ikke om jeg var overvektig da jeg gikk på barneskolen...Vi ble veid i 4. klasse (var vel 10 år da?) og jeg veide 40 kg da. Var blant de tyngste guttene, men også blant de høyeste, og det ble ikke gjort noe nummer utav det. Det var nok verre for jentene, men det tenkte ikke vi på da...

Spørsmålet er: Hvor forebyggende er egentlig veiing? Hva slags oppfølging bør man gi til barn som etter tabellene veier for mye? Man bør ikke bare veie barnet og sende med det en lapp til foreldrene hvis det veier litt for mye over grensa! For alle foreldre er jo i stand til å se at et barn er overvektig - men ikke alle har kompetanse til å gjøre noe med det, og her har også skolen et ansvar.

Hvilket klassetrinn skal veiingen foregå? For hvis man venter til barnet er 10 år, er ikke det litt sent? Da kan de dårlige vanene allerede være satt, og ikke så enkle å snu...Et barn har vel ikke viljestyrke og nødvendigvis forståelse for å slanke seg...

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg husker at vi ble veid i grupper på barneskolen hos helsesøster, og at jeg ikke akkurat synes dette var storveis. Samtidig syns jeg man bør følge barn tett opp ettersom overvekt hos barn er et stadig økende problem... På denne måten kan man muligens gripe fatt i det tidligere, før ungen sliter med veldig mange kilo ekstra.

Skrevet

I og med at fedme begynner på bli et utbredt problem blandt barn synes jeg at veiing er en god ide.

Det burde imidlertid ikke offentliggjøres. Jeg ser ikke hvorfor noen andre enn de foresatte, læreren, skolens helsepersonell og øvrige myndigheter skal ha innblikk i barnenes vekt.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
I og med at fedme begynner på bli et utbredt problem blandt barn synes jeg at veiing er en god ide.

Det burde imidlertid ikke offentliggjøres. Jeg ser ikke hvorfor noen andre enn de foresatte, læreren, skolens helsepersonell og øvrige myndigheter skal ha innblikk i barnenes vekt.

Skjønner ikke helt hvorfor vi alltid skal overlate nesten alt ansvar som angår våre barn til skolen jeg!

Skolen ditt og skolen datt, kan ikke vi som foreldre ta litt ansvar selv da?

Foreldrene kan få et skriv med hjem, med en plan over det hele og selv ta kontakt med legen for evt. veiledning/diett dersom barnet er i "faresonen" mht. overvekt/undervekt! Få igang noe den veien isteden!

Mener dette må være det mest riktige mht veldig mye, bla. trygghet for barnet (press, mobbing,spiseforstyrelser o.l.), utgifter iht. hva dette kanskje vil koste samfunnet, skolesykepleiere osv...

Dersom det blir gjort på den måten som jeg har sitert under er jeg imot dette!

Jeg er imot dersom man blir innkalt alle i klassen, der klassen i flokk å følge går opp til helsesøster for KUN å veie og måle!

Eller som enkelte skrekkeksempler jeg leser her inne, at læreren skriver opp vekt og høyde på tavla i forbindelse med en mattetime :overrasket:

Mitt forslag er mye bedre!

Endret av Silmarill
Gjest Gjest 1
Skrevet

Det er visst en trend at overvektige foreldre fostrer opp overvektige barn. De overfører dårlige og usunne vaner videre til sine barn?

Hovedansvaret for sunne livsstilsvaner ligger hos foreldrene...skolen kan forelese om sunn mat, men jeg tror det er hjemme i familien at det blir mest forankret.

Derfor vet jeg ikke helt hvor smart det er med veiing av barn på skolen. Greit nok for meg, men om det hjelper vites jo ikke.

Gjest Silmarill
Skrevet
Det er visst en trend at overvektige foreldre fostrer opp overvektige barn. De overfører dårlige og usunne vaner videre til sine barn?

Hovedansvaret for sunne livsstilsvaner ligger hos foreldrene...skolen kan forelese om sunn mat, men jeg tror det er hjemme i familien at det blir mest forankret.

Derfor vet jeg ikke helt hvor smart det er med veiing av barn på skolen. Greit nok for meg, men om det hjelper vites jo ikke.

JEPP! Enig! med deg :)

Det har nok veldig mye med det å gjøre som du sier!Vi lærer barna våre usunne matvaner dersom vi er usunne hele tiden selv!

Derfor mener jeg foreldrene bør få med et skriv med hjem om netopp dette! (gjerne i forbindelse med en forelesning av en kosthold og barn ekspert på skolens regning) - får samlet flest mulig på den måten!

Foreldrene bør skrive under på dette (altså en plan vedr. vekt, utfylling av skjema med sammenligning av hva som er vanlig vekt i forhold til alder, høyde osv) Dersom det glir langt over, skal man selv som forelder ta kontakt med en lege for veiledning!

Man kan godt la skolen foreta kontrollen av dette (skjemaer som kommer inn) - for dette skal man sende inn gjevnlig!

Dersom noen foreldre gjentatte ganger sløver - så kan skolen ta mer ansvar for den enkelte eleven det gjelder! Alt meget anonymt selvsagt!

Skrevet

Ser ikke helt at dette er skolens ansvar. Som lærer ville jeg nok prøvd å hjelpe om det var snakk om et veldig overvektig eller undervektig barn. En helsesøster jeg kjenner har fortalt at det er mange foreldre som går i forsvar om dette med (over) vekt hos barn blir brakt på banen. Hun har regelrett blitt skjelt ut av foreldre flere ganger og blitt beskyldt for å fremme kropshysteri mm, men alltid der det er snakk om overvekt, er det snakk om det motsatte, vil foreldrene ha hjelp.

Jeg husker at vi ble målt og veid hos helsesøster på kontoret. Husker hverken hva jeg selv eller veninnene eller noen andre målte eller veide, så det kan ikke ha vært traumatisk. Barn blir veid på helsestasjonen den dag i dag i forbindelse med de vanlige kontrollene. Jenta mi ble målt og veid i forbindelse med en vaksinepå skolen (6 kl ?). Hun hadde nettopp vært syk og har alltid vært tynn. Jeg ble informert om at dette var blitt gjort og hvorfor. Hun hadde også fått spørsmål om matvaner mm, fortalte hun meg. Som mor følte jeg meg ikke særlig "mobbet" av den grunn. Det hadde jeg ikke gjort om de hadde veid henne fordi hun var kraftig heller. Det er da godt de bryr seg. Men måling og veiing i all offfentlighet er jo sprøtt. Da må de komme på arbeidsplassene og for å veie oss på løpende bånd..............

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg synes helt ærlig at helsestasjonen bør ha rollen som "oppfølgingssted" i helsesaker for barn og unge, helt opp til 18-årsalderen. Greit nok med en helsesøster på skolen hvis man skulle bli syk i timen, men de er jo ikke til stede mesteparten av dagen/uka likevel.

Det hadde vært mye greiere om ungene ble innkalt til helsestasjonen, hver for seg, en gang i året/hvert tredje år f.eks, og ble målt, veid, vaksinert og HATT EN SAMTALE MED både barn og foreldre, slik som når de er bittesmå. Så slipper man at hele klassen blir kalt opp til tavla og må oppgi høyde/vekt, og bli satt på utstilling som svært mange har problemer med.

Det er viktig å følge opp barn og unge, og det er ikke alle som renner ned dørene hos legen hvis det ikke er noe galt. Men det betyr ikke at man ikke har behov for oppfølging...

Selvsagt vil dette innebære voldsomme omstruktureringer og utrolig mye større ansvar for helsestasjonene. Men hadde det vært så fryktelig ille da? Å plassere ansvaret der ansvaret bør ligge, nemlig hos helsevesenet og ikke skoleverket, pluss at foreldrene ville blitt mer involvert, må jo være udelt positivt.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Enig med Pauline og Bjørnsdatter!

Derfor dette som jeg skrev her: (litt av det)

Skjønner ikke helt hvorfor vi alltid skal overlate nesten alt ansvar som angår våre barn  til skolen jeg!

Skolen ditt og skolen datt, kan ikke vi som foreldre ta litt ansvar selv da?

Endret av Silmarill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...