Gjest Silmarill Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 (endret) http://www.nettavisen.no/innenriks/article866866.ece Dette er jeg fulstendig imot! Det er en grunn til at de sluttet med dette på slutten av 90 tallet! (eller var det før) All den nedverdigelsen som førte med dette, der alle skulle vite hva den andre veide (kjukk, alminnelig eller tynn) Der de som var overvektige slanket seg til det syklige, nettop pga dette presset og de som var undervektige åt som noen galninger for at de skulle veie mere! At folk er mer overvektige i dag skylles da virkelig ikke at skolen sluttet med å veie eleven! Dette har noe med foreldrenes holdninger til barna å gjøre, og jeg snakker ikke generelt om kosthold! "I dag er jo plutselig alt blitt livsfarlig" Istedenfor at barna skal gå til skolen, blir dem kjørt til skolen av foreldrene! At foreldre kanskje føler seg mer trygge på barna sine dersom de holder seg hjemme forran datamaskinen/tv spill etc. framfor å være ute å leke, klatre i trær o.l. "for det er farlig det" Selvsagt er det overvekt i dag også pga. kosthold, men det har "hælen døtte meg" noe med foreldrenes interesse, holdning og tid til barna å gjøre også! Ha,ha, så på Tabloid tidligere i dag vedr. dette! Der var det en idiot som skrev inn på sms med følgende melding: "hvorfor skal vi ikke veie elevene på skolen?" og "hvorfor er det alltid de som er tjukke som klager over dette?" er det mulig.....??? Hmm, det er like dumt og idiotisk som å si: "Hvorfor skal vi som ikke bli mobbet bry oss om de som blir mobbet, og hvorfor er det alltid de som blir mobbet som mener dette er feil??" NEI til å veie elever på skolen! Hva mener dere? Er dette en riktig avgjørelse eller ei? (denne kan gjerne flyttes til barn og familie, dersom den passer bedre inn der ) Endret 16. januar 2007 av Silmarill
Boyah Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Ja! Til veiing av passasjerer på flyplasser! Hvorfor må jeg betale overvekt på 3 kg med baggasje mens personen som sitter ved siden av meg kan veie 300 kg uten å måtte betale noe ekstra? Jeg synes det er helt feil! La oss si at det er en maksgrense på 150 kg inkludert baggasje.. så setter de både deg og baggasjen på en stooor vekt! Det ville vært mest rettferdig for alle!
Gjest niomi Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Ser ikke problemet, jeg. Dersom veiing og høydemåling gjør at man lettere kan følge opp risiko-barn enn nå, bør det innføres igjen. Og ja - jeg var en av de "store" da jeg begynte på skolen. Et hode høyere enn resten, og vekt deretter. Og det var lite kult da småmusene i klassen skrøt av at de veide noen-og-tjue kilo. Men det skrøt de da av før vi ble veiet, også, og jeg ble ertet pga størrelse før veiinga. Og måling og veiing foregår jo ikke foran klassen... Ja, jeg har hatt spiseforstyrrelser. Men det hadde jeg garantert utviklet uavhengig av veiinga på skolen. Da vi kom over på ungdomsskolen var det for øvrig to jenter i klassen min som fikk oppfølging av helsesøster vedrørende vekt. Ei som var tjukk (som hele familien hennes) og ei som var syltynn (som hele hennes familie). Naturligvis syntes de dette var kjipt, men hun tjukke fikk hjelp til å legge kostholdsplan og treningsplan og gikk ned til en ikke-skadelig vekt i løpet av et års tid. Hun andre er fortsatt like syltynn. Endret 16. januar 2007 av niomi
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Ser ikke problemet, jeg. Dersom veiing og høydemåling gjør at man lettere kan følge opp risiko-barn enn nå, bør det innføres igjen. Og ja - jeg var en av de "store" da jeg begynte på skolen. Et hode høyere enn resten, og vekt deretter. Og det var lite kult da småmusene i klassen skrøt av at de veide noen-og-tjue kilo. Men det skrøt de da av før vi ble veiet, også, og jeg ble ertet pga størrelse før veiinga. Og måling og veiing foregår jo ikke foran klassen... Ja, jeg har hatt spiseforstyrrelser. Men det hadde jeg garantert utviklet uavhengig av veiinga på skolen. Da vi kom over på ungdomsskolen var det for øvrig to jenter i klassen min som fikk oppfølging av helsesøster vedrørende vekt. Ei som var tjukk (som hele familien hennes) og ei som var syltynn (som hele hennes familie). Naturligvis syntes de dette var kjipt, men hun tjukke fikk hjelp til å legge kostholdsplan og treningsplan og gikk ned til en ikke-skadelig vekt i løpet av et års tid. Hun andre er fortsatt like syltynn. ← Tror neppe min sønn hadde skrytt av hvor lite han veide på barneskolen. Han hadde store komplekser fordi han var veldig tynn, spinkel og lav. Jeg sier ja til veiing i skolen. Da har man ikke lenger den jevnlige kontrollen på helsestasjonen som man hadde som liten. Det er viktig å fange opp de som kanskje har et vektproblem snarest mulig slik at det ikke får utvikle seg. Her er det foreldrene og helsesøster som må gå sammen.
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Jeg ble også veiet da jeg gikk på skolen, og for meg som var normalvektig var dette selvfølgelig ikke noe problem. Det var noen overvektige i klassen, som dessverre nok ble mobbet litt, men det ble ikke noe verre på grunn av veiingen. Det var jo bare en vanlig helsesjekk som alle måtte ned til helsesøster for, og det er jo naturlig at de også veier ungene i den sammenhengen. Det var ei i min klasse som fikk med seg brev hjem, med beskjed til foreldrene om at de måtte passe på vekten hennes. Og det tror jeg var veldig bra for dem, ellers hadde hun vel bare lagt mer og mer på seg. Nå er hun i stedet normalvektig. Og grunnen til at jeg vet om dette brevet er ikke på grunn av noen offentlig uthengig, det er fordi hun fortalte meg det selv.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Vi ble også målt og veid på skolen (eller var det rett før barneskolen startet mon tro?), men vi barna diskuterte dette aldri med hverandre. Jeg opplevde det i hvert fall som noe helt greit, noe man bare måtte igjennom når man startet på skolen. Jeg husker at det var verre at jeg måtte kle av meg på overkroppen faktisk. Hvis et (overvektig) barn (på 6-7 år) har komplekser for vekten sin, er det virkelig andre ting i samfunnet som må endres enn å "forby" veiing av barneskoleelever..
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Og måling og veiing foregår jo ikke foran klassen... ← det gjorde vi. gjett om det var gøy... i mattetimen. vi fikk beskjed timen før; at i matten skulle alle veies. jeg gikk på do, og lot som om låsen hadde gått i vranglås, og slapp unna hele greia. vi hadde nemlig ei tjukk jente i klassen, og hun slapp å bli veid. da ville jeg blitt den som veide mest av jentene med 42 kg, og det ville jeg ihvertfall ikke. at unger blir veid synes jeg er helt greit, så lenge det gjøres en og en hos helsesøster. man MÅ jo ikke fortelle de andre hva man veier.
Gjest niomi Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Vi ble veid på helsesøsters kontor, ja, og det var en mer generell helsesjekk, som kikking nedi halsen og oppi nesa, syns- og hørseltest. Det jeg husker best ved det var at guttene syntes det var liderlig flaut at noen klemte på testiklene deres.
Drua Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Jeg ble også veiet på barneskolen, og siden jeg knapt husker det var det antakeligvis ikke noe problem. Vektkontrollen var forøvrig en naturlig del av en helsesjekk som foregikk på helsesøsters kontor. Jeg synes det er fornuftig å veie barna, slik at vektproblemer lettere kan fanges opp. Overvekt er et helseproblem som bør følges opp av helsesøster i samarbeid med foreldrene. Endret 16. januar 2007 av Drua
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 det gjorde vi. gjett om det var gøy... i mattetimen. vi fikk beskjed timen før; at i matten skulle alle veies. jeg gikk på do, og lot som om låsen hadde gått i vranglås, og slapp unna hele greia. vi hadde nemlig ei tjukk jente i klassen, og hun slapp å bli veid. da ville jeg blitt den som veide mest av jentene med 42 kg, og det ville jeg ihvertfall ikke. at unger blir veid synes jeg er helt greit, så lenge det gjøres en og en hos helsesøster. man MÅ jo ikke fortelle de andre hva man veier. ← En sånn situasjon er selvfølgelig helt uakseptabel, og gjør at folk blir mobbet. For en utrolig dårlig avgjørelse.
Gjest Minimi Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Jeg syns det er litt foreldrene sine ansvar. Jeg syns foreldrene skal gi barna sunn mat, og ikke bare lage noe ferdig mat fordi di har hatt en travel dag på jobb eller jobber maaange timer. Syns først og fremst barna skal ha første prioritet og ikke jobben. Samtidig burde de la barna gå til skolen og ikke sitte foran PC og TV hele dagen. Lite fysisk aktivitet vet vi alle har mye med overvekt og gjøre. På barneskolen ble vi veid hos helsesøster, og det blei alltid snakk om det i timene etter på. "hvor mye veide du?" "hvor mye veide du?" Ikke gøy for hun tykkeste i klassen som ingen torde å spørre, hun bare satt å så ned i pulten. Og håpet ingen skulle spørre hun. Og hviskinga gikk. Jeg som tynnest i klassen syns heller ikke det var så gøy som alltid har hatt problemer med å legge på meg.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 En sånn situasjon er selvfølgelig helt uakseptabel, og gjør at folk blir mobbet. For en utrolig dårlig avgjørelse. ← jepp, derfor jeg husker det så godt og. på ungdomsskolen ble vi ropt opp en og en til helsesøster, der vi ble veid og målt osv. det var helt greit, ingen som hang seg opp i hva andre veide (men mensen, derimot! de som ikke hadde fått den fikk nemlig med seg et hefte om pubertet osv, så da de kom inn i klasserommer igjen alle så hvem som hadde fått den og ikke, hehehe)
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 jepp, derfor jeg husker det så godt og. på ungdomsskolen ble vi ropt opp en og en til helsesøster, der vi ble veid og målt osv. det var helt greit, ingen som hang seg opp i hva andre veide (men mensen, derimot! de som ikke hadde fått den fikk nemlig med seg et hefte om pubertet osv, så da de kom inn i klasserommer igjen alle så hvem som hadde fått den og ikke, hehehe) ← Ja, for de som ikke hadde fått mensen ennå trengte vel ikke et hefte om pubertet! Du må da ha vært veldig uheldig med skolene du har gått på.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 nei, egentlig ikke. men de kunne sikkert vært bedre.
Gjest Silmarill Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Ser ikke problemet, jeg. Dersom veiing og høydemåling gjør at man lettere kan følge opp risiko-barn enn nå, bør det innføres igjen. Og ja - jeg var en av de "store" da jeg begynte på skolen. Et hode høyere enn resten, og vekt deretter. Og det var lite kult da småmusene i klassen skrøt av at de veide noen-og-tjue kilo. Men det skrøt de da av før vi ble veiet, også, og jeg ble ertet pga størrelse før veiinga. Og måling og veiing foregår jo ikke foran klassen... Ja, jeg har hatt spiseforstyrrelser. Men det hadde jeg garantert utviklet uavhengig av veiinga på skolen. Da vi kom over på ungdomsskolen var det for øvrig to jenter i klassen min som fikk oppfølging av helsesøster vedrørende vekt. Ei som var tjukk (som hele familien hennes) og ei som var syltynn (som hele hennes familie). Naturligvis syntes de dette var kjipt, men hun tjukke fikk hjelp til å legge kostholdsplan og treningsplan og gikk ned til en ikke-skadelig vekt i løpet av et års tid. Hun andre er fortsatt like syltynn. ← Javel, det var din historie - du syns det er greit! Helt OK! Uansett! Jeg mener det er foreldrenes oppgave å se om barna deres er i risikosonen eller ei! Er dette egentlig lærerens/helsesøsters oppgave altså? Har foreldre så liten interesse for barna og deres ve og vel at skolen er nødt til å veie dem? Dersom dette blir gjennomført, håper jeg virkelig at det ikke blir slik det var på slutten av 80 tallet, der barna sto i kø etterhverandre og kunne se eller høre medelevens vekt! Uansett kødannelse på den måten eller ei, er jeg sikker på at det blir mye hvisking og baksnakking vedr vekta på den enkelte! ...barn, ungdommer er skruppeløse(ikke alle så klart) en eller annen stakkars idiot med "respekt" fra de andre stakkars idiotiske elevene roper kanskje ut til en de tydelig ser at er overvektig/undervektig: "HVOR MYE VEIDE DU DA????" Eleven føler seg presset til å svare, selv om det er et mareritt å gjøre det! = mobbing!!!! Det å være en småmus er heller ikke bare bare! Mange av de som er undervektige ser også på vekta som et problem, bare motsatt av hva en overvektig gjør. IKKE glem det! Tenk etter, så husker du det sikkert, og det blir nok ikke noe bedre dersom dette vil bli gjennomført i dag! Mener uansett at veiing og måling er foreldrenes ansvar! Endret 16. januar 2007 av Silmarill
ATV Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 er vel ikke snakk om at hele klassen skal se på når du blir veid, ei heller skal resultatene stå i skoleavisen? og hvorfor ikke luke ut de som er i fare sonen? eneste grunnen til at enkelte er i mot dette er fordi noen "fyldige" gjør det de kann for og få oppmerksomhet og sjangsen til og rope at de blir mobbet! om du gjør deg selv til et offer så blir du også et.
Gjest Silmarill Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 (endret) vi hadde nemlig ei tjukk jente i klassen, og hun slapp å bli veid. da ville jeg blitt den som veide mest av jentene med 42 kg, og det ville jeg ihvertfall ikke. at unger blir veid synes jeg er helt greit, så lenge det gjøres en og en hos helsesøster. man MÅ jo ikke fortelle de andre hva man veier. ← Hun som var tjukkest i klassen som slapp å bli veid - var det fordi hun var tjukkest at hun slapp?? Visste resten av klassen at hun slapp å bli veid? Hvorfor det tror du? Er ikke det et eksempel på mobbing? Nei, selvsagt må ingen fortelle hva man veier, men det finnes de elevene som spør høyt og tydelig hva den enkelte overvektig/undervektige veier! Endret fordi jeg misforstod deler av innlegget ditt (det med tavla og at du gikk) unnskyld Forstår godt at du gikk Endret 17. januar 2007 av Silmarill
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. januar 2007 #18 Skrevet 16. januar 2007 Uansett! Jeg mener det er foreldrenes oppgave å se om barna deres er i risikosonen eller ei! Er dette egentlig lærerens/helsesøsters oppgave altså? Har foreldre så liten interesse for barna og deres ve og vel at skolen er nødt til å veie dem? ← Jeg ønsker jo ikke å tro at foreldre gir blaffen i barnas ve og vel, men man ser jo eksempler på det. Det er jo derfor vi har et barnevern, for å trekke parallellen litt langt. Vi gjorde dette en gang på begynnelsen og en gang på slutten av barneskolen, og jeg opplevde det som helt greit. Vi gjorde det på helsesøsters kontor, og det var ikke noe snakk om det blant medelever. De som er overvektige føler seg nok store selv om andre ikke vet den konkrete vekta. Men noe jeg syns er horribelt, er at vi også i mattetimen måtte opp til tavla for å veie oss, fordi vi skulle lære å regne gjennomsnitt. Jeg var høy og hadde begynt å få former, og veide dermed mer enn de små, søte, populære jentene. Husker at jeg skrev vekta mi med litt liten skrift, så den ikke skulle bli så lagt merke til. Resultatet ble selvfølgelig at utregningene ble ulike. Læreren spurte da: har dere lagt merke til Frk Åbergs vekt - hun skrev jo så lite - hun veier 39 kg, merk dere det. Jada, bra jobba, lærer! Slike episoder bør ikke forekomme, men diskret veing på et kontor samtidig med annen undersøkelse, syns jeg ikke er usunn fokus på vekt.
Gjest Silmarill Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 (endret) er vel ikke snakk om at hele klassen skal se på når du blir veid, ei heller skal resultatene stå i skoleavisen? og hvorfor ikke luke ut de som er i fare sonen? eneste grunnen til at enkelte er i mot dette er fordi noen "fyldige" gjør det de kann for og få oppmerksomhet og sjangsen til og rope at de blir mobbet! om du gjør deg selv til et offer så blir du også et. ← Resultatet bli så klart lagt ut i beste sendetid på TV2 og NRK1! Alle skjønner vel det! Selvsagt! Slutt opp a! Når du virkelig tror som du skriverer" at enkelte er i mot dette, er fordi at noen "fyldige" gjør det de kan, for og få oppmerksomhet og tjangsen til og rope at de blir mobbet", er du faktisk på helt feil jorde! Ps! Jeg er faktisk hverken overvektig eller undervektig - kanskje litt store pupper for kroppen men ellers er jeg fornøyd! Der er ikke derfor jeg reagerer, men har jobbet med barn og ungdommer i mange år med bla. vekt som problem (både hjemme og utenfor hjemmet)! Endret 17. januar 2007 av Silmarill
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #20 Skrevet 16. januar 2007 Hun som var tjukkest i klassen som slapp å bli veid - var det fordi hun var tjukkest at hun slapp?? Visste resten av klassen at hun slapp å bli veid? Hvorfor det tror du? ← selvfølgelig, ro deg ned og les innlegget mitt. vi ble veid i en mattetime hvor alle så på, vekta ble skrevet opp på tavla. jeg syntes ikke noe om det, og gikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå