L@dy Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Jeg og sambo leier leilighet enda, og det kommer vi til å gjøre en liten stund fremover. Jeg har akkurat fått jobb, så vi må stablisere økonomien litt og vi har lyst å legge opp litt egenkapital før vi tar ett stort lån. Vel, til saken...Han mener at det er så mange som har fått hjelp vedrørende kjøp av hus / leilighet av familie. Når jeg mener hjelp, så tenker jeg på f.eks i tillfeller som ei venninne+mannen som kjøpte huset av svigermor og fikk det dermed rimeligere enn om det hadde gått ut på markedet, ei annen som fikk tomt, enda ei venninne fikk en god del penger av foreldrene sine som ble brukt til egenkapital, ja, og ei som arvet mye og ei som giftet seg meg en svært rik mann. Vel, det er jo flott for de det gjelder, men jeg sa til sambo at de aller fleste har jobb og klarer å betale ned selv, men en må prioritere hva en vil bruke pengene på. Så, poenget... har du / dere klart å kjøpte leilighet / hus uten økonomisk støtte på noen måte?
Gjest baby-E Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 jeg og sambo kjøpte leilighet i november, uten noen form for støtte fra familiene.
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Ingen av de jeg kjenner har fått hjelp på den måten du beskriver. Den hjelpen jeg selv fikk var at moren min stilte som kausjonist. Jeg kjøpte i et "dårlig" strøk. Betalte ned lånet over mange år og kjøpte meg et nytt sted. Boligen jeg har nå har jeg på egenhånd slitt for. Alene og uten samboer. Mine barn kommer heller ikke til å få den type hjelp. Dersom det var jeg som hadde vunnet de 17 mill i Lotte her på lørdag så hadde de nok fått hjelp. Det går ikke på viljen her, men evnen. Endret 16. januar 2007 av Persille
Arkana Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Leiligheten vår ble kjøpt uten noen form for støtte fra familien. Av de jeg kjenner som eier egen bolig har langt de fleste klart seg uten hjelp (og dette er Oslo hvor det er dyrt), det er vel bare to som har fått litt hjelp i form av at foreldre har stilt som kausjonister for deler av lånet (noe jeg personlig aldri kunne tenke meg å gjøre for noen, ikke engang mine egne barn). Man må jo på en måte bare begynne et sted, mens man leier sparer man eller har BSU-konto, så kjøper man det man har råd til. Den boligen øker i verdi samtidig som man betaler ned på lånet og da har man mer egenkapital å bruke når man vil kjøpe større bolig osv.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Det er nok ganske vanlig å få foreldrene til å stille som kausjonister, men man må jo helst betale lånet sitt selv, så jeg vet ikke om jeg vil kalle det så mye hjelp, selv om det selvsagt kan være en forutsetning for å få lån. Ellers tror jeg de fleste jeg kjenner av yngre folk med egen bolig, har klart seg nesten eller utelukkende selv. Dvs, jeg kjenner også endel som har arvet litt egenkapital, men stort sett ikke mer enn 100-250 000, tror jeg.
Helen Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Vi har måtte klare oss selv, ingen hjelp fra noen av familiene våre. Nå bor vi på bygda så vi lånte "bare" 1 mill (ga 900.000 for huset men vi pusset det opp litt), så i fohold til mange andre har vi lite gjeld.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 vi har bygd hus, og fikk sånn ca 5000/6000 tilsammen fra våre foreldre :kgblunk: . det var vel mer en innflyttningsgave. så vi har ikke fått noe hjelp, mine foreldre vil ikke være kausjonister, og sambos kan ikke -bor ikke i norge- tror ikke de ville gjort det heller. det har nok litt med at jeg er en av tre søsken, og han en av fem.
Eeyore Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Da jeg var singel og skulle kjøpe meg leilighet investerte foreldrene mine i leiligheten sammen med meg, slik at de er deleiere i den. Når jeg og samboeren min nå snart skal kjøpe noe sammen klarer vi oss på egenhånd og foreldrene mine får sin del av fortjenesten på salget av leiligheten min/"vår".
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 Du har nok bare en usedvanlig heldig vennekrets. Jeg har et vennepar hvor hun har arvet mye, vi andre har stort sett klart oss selv. Jeg kjøpte første leiligheten min uten kausjonist eller hjelp til beløpet. Fikk noen brukte møbler og et nytt kjøleskap da. Min kjære kjøpte også egen leilighet for egne penger og fikk hjelp til oppussing. I dag har vi solgt begge leilighetene og kjøpt oss en halv tomannsbolig sammen hvor vi nøt godt av fortjenesten på leilighetene. Går gjerne fint å kjøpe noe. Men man må gjøre visse offer når man klarer seg selv. Kanskje ikke kunne bo så semtrumsnært, så nyoppusset osv, men det kommer etterhvert.
Hobgoblin Skrevet 17. januar 2007 #10 Skrevet 17. januar 2007 Vi har fått hjelp av familien. Kjenner både folk som har fått hjelp, og folk som ikke har fått noe! Så jeg tror jo at det skal være mulig å kjøpe leilighet på egenhånd også, det er jo mange som låner 100%. Men det er greit med foreldre som kan være kausjonister...
Badlands Skrevet 17. januar 2007 #11 Skrevet 17. januar 2007 De fleste eg kjenner klarer seg sjølv. Men det er ikkje lett når ein er singel, og må bla opp heile beløpet heilt aleine. Då eg skulle kjøpe til ca 1,3 mill tok eg så mykje lån eg kunne få frå banken (ca 1 mll), og på toppen av dette lånte eg 300 000 av foreldra mine. Har så lang som mogleg nedbetalingstid på banklånet, prioriterer tilbakebetalinga til foreldra mine (sjølv om det er rentelaust...), og har allereie klart å betale tilbake nesten halvparten til dei på eit par år.
Gjest niomi Skrevet 17. januar 2007 #12 Skrevet 17. januar 2007 Vi kjøpte leilighet i januar i fjor, uten annen støtte enn at svigers stilte som kausjonister. Dette var nødvendig for at vi skulle få bankens laveste rente på hele lånet, i tillegg til at vi trengte ekstralån til møbler (50.000) som vi da også fikk bakt inn i lånet. Vi tok opp 1.4 mill på to helt greie inntekter, kjøpte i en av drabantbyene i Oslo.
L@dy Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. januar 2007 Du har nok bare en usedvanlig heldig vennekrets. ← Ja, det er nok riktig at en del har vært veldig heldig. Mannen til ei venninne av meg har vært svinheldig om en kan si det på den måten. Han hadde for en del år siden mye "tullegjeld" som han ikke klarte å kvitte seg med. Da er det greitt å ha en bestefar som betate det ut. Men så klart, har også mange som har klart seg helt fint. Noen har nok vært smarte og kjøpt i riktig tid, mannen til ei annen venninne gjorde jo det, og han sitter med over en million i egenkapital i dag. Men, men...vi skal nå klare det vi også til slutt, men en kan bli litt satt ut av å ta så mye gjeld også, og så synest jeg det er mange som låner ivei. Folk kjøper jo hus og ting og tang som galne. Etter å ha vært en del arbeidsledig tidligere, så er det viktig for meg å ikke ta helt av.
Tekla Skrevet 17. januar 2007 #14 Skrevet 17. januar 2007 Jeg trodde ikke det var vanlig å få hjelp av familiene økonomisk til å kjøpe bolig ? Mulig om man studerer og er veldig ung og kanskje ikke har søsken ? Kausjonist er jo en annen ting, det er vel mer vanlig. Vi har ikke fått hjelp til å kjøpe vår bolig.
momo Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Vi har ikke fått hjelp til og kjøpe bolig! Heller ikke noe hjelp til oppussing eller et brukt kjøkkenglass har vi mottatt. Vi har klart alt selv og det er jo riktig. Vi er jo voksne mennesker. Kjenner bare en som har fått mye hjelp ved kjøp av bolig. Men hun er enebarn med skilte foreldre hvor begge parter har veldig god råd.
Gjest Purple Skrevet 17. januar 2007 #16 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har kjøpt leilighet helt alene, med pappa som kausjonist for litt av lånesummen. Jeg hadde ingen egenkapital og lånte 100% av kjøpesummen. Eneste grunn til å ha pappa som kausjonist var for å få bedre rentevilkår.
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #17 Skrevet 18. januar 2007 Men så klart, har også mange som har klart seg helt fint. Noen har nok vært smarte og kjøpt i riktig tid, mannen til ei annen venninne gjorde jo det, og han sitter med over en million i egenkapital i dag. ← Hjelper godt å ha noe fra før ja... Jeg kjøpte min leilighet i 2001 og tjente nesten 400 000 på den på 5 år. Vi hadde pusset opp en del, men det beløp seg kanskje til 100 000. Dette var ikke i Oslo da, litt mer moderat her, så jeg var veldig fornøyd. Min kjære hadde leiligheten i ca 2 år og tjente ca 200 000 på den. Han hadde pusset opp alt utenom badet som var bra, brukte kanskje 30 000 på det. Liten leilighet i Oslo... Selv om vi hadde brukt en del av pengene hans til å pusse opp min leilighet og til meglere satt vi igjen med en grei egenkapital når vi kjøpte nå. Det er mye penger, og det virker skremmende å ta opp så mye lån alene. Husker når jeg kjøpte leiligheten, singel og nettopp begynt i jobb. Selv om det bare var så vidt over en halv million jeg lånte syntes jeg det var forferdelig mye penger. Du må begynne et sted. Problemet er jo om en skal kaste seg på boligbølgen eller ikke. Var jo mange som brant seg på det på slutten av 80 tallet. Plutselig var ikke boligen verdt en brøkdel av det den var når du kjøpte. Sånt kan selvfølgelig skje igjen, da det er viktig å vite at du kan beholde boligen også hvis en av dere mister jobben for eksempel. Når vi solgte nå i sommer var det noen som solgte i nærheten som ville leie en stund for å satse på at prisene sank. Selv foretrakk vi å kjøpe med en gang. Klart vi kanskje hadde spart penger, men prisene har økt siden det igjen. Dessuten har vi ingen planer om å flytte med det første Lykke til, det er ikke umulig selv om det kan se vanskelig ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå