Gå til innhold

Vasking av stekepanner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor mener at alle panner kan puttes i oppvaskmaskinen. Min samboer mener at teflonpanner bare skal skylles varmt vann.

Jeg aner ikke helt hva jeg tror, men bruker å vaske med zalo, hvis jeg ikke er veldig lat og stapper den i oppvaskmaskinen.

Teflonpannene har uansett en tendens til å gå fløyten ganske fort, sannsynligvis fordi vi bruker de for på høy varme (?), pluss at vi kjøper de billige typene. Burde vi kjøpe jernpanne i stedet, og kan i så fall de vaskes i oppvaskmaskin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne aldri tenke meg å putte en stekepanne i oppvaskmaskinen, hverken en jernpanne eller en med teflonbelegg.

Jeg prøver også å holde zaloen langt unna stekepannene, zalo er fettløsende og fettbelegget i pannen er med på å hindre fastbrenning. Det er mulig at det går å vaske med zalo og så prøve å olje pannen så raskt som mulig, men jeg har ikke tatt sjansen.

Dessverre så er det mye lettere å svi noe i bunnen, så fort pannen har svidd noe før. På en jernpanne kan du bruke stålull, men er det noen som har gode råd for teflonpanner, bakepulver, maskinoppvaskpulver? Vil ikke skrubbe for mye så fluorforbindelsene frigjøres.

Skrevet (endret)

På alle stekepanner med unntak av støpejernspanner SKAL man vaskes med zalo.

Fettlaget skal med andre ord fjernes mellom hver gang den er i bruk. Hvis ikke vil det etterhvert bli dannet et tjærebelegg og panna mister sliplett effekten sin (+ blir veldig uappetitlig).

Støpejernspanner derimot skal man ikke bruke zalo eller annen såpe i. Den letteste måten å rengjøre disse på har jeg funnet ut er å koke de ut et par ganger etter bruk og tørke over med en klut/pair. Og gjerne sette de inn med olje noen ganger. Da kan man gjerne smøre pannen godt inn med olje og deretter putte den inn i stekeovnen på svak varme (50 grader omtrent) og la den stå der et par timer.

Man kan vaske vanlige teflonpanner i vaskemaskinen. men det er ikke å anbefale over tid, da dette er en større påkjenning for panna og belegget vil bli slitt mye fortere. Og ja.. billige (og dyre og for den saks skyld) kan fort bli ødelagt av for høy varme. Men det er faktisk ikke alltid at det er panna som blir ødlagt først av høy varme, men smøret/oljen. da disse tåler mindre varme enn panne og forkuller ved høye tempraturer. og deretter igjen brenner seg fast i belegget.

På høyang sine sider kan du finne mange tips og råd ang å ta vare på pannene dine

Endret av Pasha
Skrevet

Jeg vasker teflonpanner med Zalo og støpejern kun i varmt vann.

Jeg tar aldri noen av de i oppvaskmaskinen.

Skrevet

Takk for utfyllende svar, Pasha!

Da vet jeg hva jeg har å gjøre, kjøpe en ny teflonpanne som bare skal brukes til lave temperaturer, og en støpejernspanne som kan brukes på høye temperaturer. Ikke rart pannene våre går i stykker hele tiden. :forvirret:

Skrevet

Vi bruker som regel de belagte pannene våres til det meste. (støpejernspanna bruker jeg mest når jeg lager gryteretter der jeg skal koke ut panna mellom hver steking for å benytte krafta).. men vi har gode og dyre panner som er vi er nøye med å bruke på "riktig" måte og vaske ut av fort.

Men har du ikke lyst til å kjøpe dyre panner er det beste å bruke belagte på ting som ikke trenger høy varme og støpejern til bruning av biff og kjøtt (vel egentlig er jo støpejern det beste til biffer uansnett da synes jeg.. men renholdet er jo så mye lettere på de belagte :sjenert: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...