dragens datter Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Jeg føler meg som om det bare er meg som er i denne situasjonen. Saken er kort fortalt slik: Jeg driver butikk som selvstendig næringsdrivende, startet opp i 2000, i 2001 ble jeg enke. Så begynte "moroa".. Har krav på etterlattepensjon, men den er regulert etter inntekt. Det er helt greit for en som har fast lønn, mitt problem er at inntekten varierer MYE. Trygdekontoret skal vite hva jeg tjener, men det vet ikke jeg før årsoppgjøret er tatt. Så er systemet slik at hvis jeg har estimert lavere inntekt enn det reelle, så blir jeg skyldig det jeg har fått for mye. Har jeg fått for lite, får jeg etterbetalt kun for de siste 3mnd. Har mest lyst til å bare gi opp hele greia, slitsomt å måtte forholde seg til et trygdekontor som ikke hjelper meg. Skulle tro de tok penga av egen lommebok. Er bare ute etter å få det jeg har krav på, men det virker som jeg blir "straffet" for å ha skapt en arbeidsplass. (Har 6 deltidsansatte.) Noen som vet noe om dette? ,
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Jeg kan dessverre ikke mye om dette, men jeg tenkte på en ting ettersom det ser ut til at du har en litt "større" bedrift; når man har enkeltpersonforetak regnes jo alt overskudd som lønn, selv om man ikke direkte tar det ut til privat bruk. Men om du har aksjeselskap, blant annet, kan du jo ta ut lønn til deg selv, og sette resten av pengene i bedriften. Da kan du gi deg selv fast lønn, noe som gir mer forutsigbarhet. Du kan jo sette lønna relativt lavt for å være sikker på at det går rundt. Jeg vil i hvert fall foreslå at du gjør om selskapet til AS såframt du har råd til det. Desuten når du estimerer lønn/overskudd; man fører jo uansett regnskap hvert kvartal, så om du ser at du har estimert feil for det kvartalet kan du kanskje ta kontakt med trygdekontoret umiddelbart? Regner med du også har kontakt med regnskapsbyrå (du må ha aut. revisor om du driver AS), de kan kanskje hjelpe deg i forhold til dette? Uansett må du nok regne med mye papirmølle og tregt system...
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Da hadde jeg bevisst estimert for lavt og holdt av en del av etterlattepensjonen slik at du hadde penger når du fikk krav om å betale det du er skyldig. Heller det enn å kun få for de 3 siste månedene. Horribelt system spør du meg. At det blir rettferdig er en ting, men det her er da ikke riktig i det hele tatt. Nå vet jeg at det offentlige systemet er tidvis urimelig og man får bare justere egen handling i forhold til det.
dragens datter Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2007 Takk for godt svar! Problemet er at det lønner seg ikke å opprette a/s. Har snakket med regnskpsfører om det.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Det var synd... Men da tror jeg jeg også ville estimert lavt og heller satt av deler av enkepensjonen. Tungvint måte å gjøre det på - det blir jo endel finregning for å ikke gjøre feil, men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå