Gjest Gjesten Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Jeg lurer på om jeg kan være allergisk for visse matvarer/næringsstoffer, og har tenkt å kontakte legen for å be om å bli testet for dette. Lurer på om noen andre her har gjort det, og hvordan det i så fall foregår? Det er vel en blodprøve man må ta, men hvordan utføres testen etter det? Hvordan få et bra resultat av testen mener jeg. Må man faste før man tar blodprøve etc. Eller må man bare prøve seg fram hjemme med å elliminere ut diverse matvarer som er kjent for å fremkalle allergi? Blir glad for alle som har informasjon rundt dette
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 skulle jeg testet meg for det hadde jeg brukt balderklinikken. jeg har tatt blodprøver for å sjekke om jeg reagerer på matvarer, og da fikk jeg tilbake et ark hvor det stod hva jeg kunne reagere på, og en hel liste med kryssallergier som jeg også kunne reagere på. nå fikk ikke jeg utslag på noe, men jeg vet jeg reagerer på paprika, det meste av løk og tomat. på balderklinikken får du en haug sprøyter i armen med det stoffet du reagerer på (om jeg har fortsått det rett), og så måler de str på blemma du får. deretter får du det samme om og om igjen til den blir mindre. disse prøvene kan ta en hel dag. men ta det her med en klype salt; det er noen år siden jeg leste på siden deres, så jeg husker ikke helt nøyaktig. (jeg har sprøyteskrekk og kommer aldri til å ta disse testene )
Gjest Gjesten Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Hei, trådstarter her! Takk for svar fruktfat, jeg skal sjekke ut den Balderklinikken og også høre med legen min
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Da sønnen min ble testet så var det blodprøve + at en type rip/stikk med det som var vanligst å reagere på. Har forøvrig hørt mye positivt om Balderklinikken, men den ligger for langt unna oss. Bare husk at selv om du ikke er allergisk så kan du være overømfintlig. Det er to forskjellige ting, men begge deler kan oppleves som ubehagelig/problematisk.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Bare husk at selv om du ikke er allergisk så kan du være overømfintlig. Det er to forskjellige ting, men begge deler kan oppleves som ubehagelig/problematisk. ← det er det de er flinke til på balderklinikken. jeg er visstnok overømfintlig, og slår ikke ut på noen prøver hos vanlig lege/hudlege.
Gjest Kristin_ Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Jeg tok prikktest og fikk undersøkelser for kryssallergier etc. Var en del syk da jeg var tenåring og mistenkte at det var allergi av noe slag. For min del var det ingen allergier ute og gikk, men alltid greit å få undersøkt Ikke var det særlig ubehagelig heller
Supraspinatus Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Jeg lurer på om jeg kan være allergisk for visse matvarer/næringsstoffer, og har tenkt å kontakte legen for å be om å bli testet for dette. Lurer på om noen andre her har gjort det, og hvordan det i så fall foregår? Det er vel en blodprøve man må ta, men hvordan utføres testen etter det? Hvordan få et bra resultat av testen mener jeg. Må man faste før man tar blodprøve etc. Eller må man bare prøve seg fram hjemme med å elliminere ut diverse matvarer som er kjent for å fremkalle allergi? Blir glad for alle som har informasjon rundt dette ← Det er ikke alt de kan teste for med rips eller blodprøve. Jeg gikk på en streng diett der man utelukket diverse matvarer og tok dem inn igjen for å sjekke. Tror jeg levde et halvt år på loff med sirup og sukkerfri pæresaft. Var tydeligvis ikke allergisk mot noe... Du kan jo gå til legen og forklare symptomene dine, og ta tester.
momo Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har tatt sånne stikk på armen, dette er gjort på ullevåll sykehus. Også har jeg tatt vanlig blodprøve. Noen ting vet jeg og om ved og prøve og unnlate det en stund i kosten, så ta det tilbake. Sånne tester som de gjør på balderklinikken og sånn passer ikke for alle. Jeg er hyperallergisk, har skyhøye verdier. Og legen min har sagt at skulle jeg ta sånne prøver så ville jeg fått utslag på omtrent alt. Og jeg kan jo ikke slutte og spise, og det ville bli missvisende på meg. Han sa at for andre kan det fungere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå