Gjest Mayamor Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Jeg har en av hver i hus: Samboers datter (13 år og 7 klassing) er så til de grader sofagris. Eller pc gris. Alt ettersom. Det kan går 3-4-5-6 uker mellom hver gang hun drar på besøk til en venninne eller en venninne kommer hit til henne. Får inntrykk av at det ikke bare er henne: at mødrene til de andre jentene sliter med det samme. Sønnen min (10 år og 5 klassing) derimot er helt motsatt: kan ikke være nok med venner, daglig er han hos noen og/eller noen er med ham hjem. Må holde ham igjen hjemme til tider siden vi har jo lyst å se ham vi også... Hvordan er deres barn?
fløte Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Både min sønn og min stedatter henger mye på pcen, de er annenhver uke hos sin far og mor, så jeg ser de ikke hele tiden. Men når de er hos oss, og jeg og foreldrene bor heldigvis i samme strøk, så tror jeg vennene ser mer til dem enn jeg gjør. Det samme sier faren, men begge er i tenårene og det er vel i den alderen de søker sammen med jevnaldrende. Ofte er de hos meg med sine venner, men da lar jeg de være mest for seg selv i kjellerstua. Jeg kan bake en pizza, men jeg forstyrrer ikke unødvendig. Jeg lar de også ta en øl, uten at jeg kjefter. De har aldri oppført seg fulle eller vært frekke og jeg foretrekker at de får lov å være åpne uten at jeg fordømmer dem. Jeg har snakket med de andre foreldrene og de mener det samme. Det er bedre barna/ungdommen får komme hjem og ta med seg venner istedet for at de henger på gatehjørnet. Da min sønn var cirka 12 år var han veldig lite interessert i å ta med venner hjem, men søkte mer til internet. Men da var jeg sammen med en som ikke likte unger og ungdom. Det merker barn, og da vil de ikke ta med seg vennene hjem. Og vennene finner det kanskje merkelig at de aldri får komme hjem til skolekameraten, men at det alltid er motsatt. Unger er ikke dumme.
Gjest Silmarill Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Barn er forskjellige og noen er mer sosiale enn andre barn! Uansett så er det også forskjell på en 10-åring og en tennåring! Det er et faktum at flere og flere barn og ungdommer sitter klistret forran datamaskinen for chatting, nedlastning av musikk,surfing på nettet, ser mer på TV en før, spiller tv spill osv! Dette er en stygg uvane som foreldrene bør kontrollere bedre og sette tidsgrenser for.Foreldre bør i tilegg motivere dem til andre interesser enn bare dette. Det er ikke alltid at overnevnte her alltid er årsaken til at enkelte holder seg mest hjemme for seg selv! De kan ha sosiale problemer foreldrene kanskje ikke vet om, og derfor holder de seg mest for seg selv! Det er viktig å ta tak i eks. når de startet med å være "usosial" sett utfra hvordan de var før! Har stedatteren din alltid vært slik? Sønnen min på 15 år har begrensninger mht. data (utenom skolesammenheng) og spill! Han er ikke interisert i sport, men vi har funnet hans interesse for musikk (gitarspilling og sang) og bygger videre på dette!
momo Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Nå er datteren min bare 5,5 år gammel. Men hun er utrolig sosial. Hun har lange dager i barnehagen, så på hverdagene blir det ikke mye tid til venner. Eller hun er jo sammen med vennene sine i barnehagen hele dagen da. Og i helgene så er hun hos venner eller de er hos oss og de er ute og leker. Håper det fortsetter sånn framover og.
Elodi Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Med 13 åringen min varierer det litt. I perioder er hun ute og "flyr" med venner hele tiden, og så kan hun ha perioder på et par uker da hun omtrent bare sitter foran pcn ellet ser på tv. Men hun prater jo med vennet på msn, og jeg tror dette er ganske likt med de fleste tenåringer. 8 åringen er veldig glad i å være ute sammen med venner, eller har besøk. Men dette går i bølgedaler med alderen tror jeg
Gjest Lovely Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Våre barn på 6, 13, og 14 år er veeeeeldig sosiale, og har alltid vært det, mye sport og fart og ute i frisk luft, tiden til spill og pc har de fint regulert selv. MEN, her for en tid siden ble jenta på 14 år mer og mer avhengig av pc og mobil og asosial sånn fysisk sett, dermed er grensen 2 timer på pc. Nå er det blitt fart i damen igjen For mye pc synes vi er "skummelt", jeg tror ikke det er sunt på NOEN måte å sitte time etter time på pc, for å utvikle alle sider av selv trengs det aktiviteter og samvær med andre. Tror det sitter mange fysisk asosiale barn rundt omkring på dataen - og jeg har problemer med å skjønne foreldrene som ar det skje
Gjest *Tara* Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Det er bare min yngste sønn som bor hjemme enda, og han er både sosial og usosial av seg ... Jeg synes han bruker masse tid på PC-spilling - men han har en kompis i nabohuset og er over hos ham en tur hver kveld, ihvertfall .. Hver fredag er han på ungdomsklubben - men han er nok mye mer sosial i sommerhalvåret enn nå ... Sommerhalvåret bruker de mye tid på sykling og skating - hver bidige kveld ... men som sagt - mer usosial på vinterstid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå