Gå til innhold

Gå fra dyrt til billig.....

Anbefalte innlegg

Gjest Nattblomst
Skrevet

Er det noen her som har hatt et vellykket kostnadskuttprosjekt når det gjelder hudpleie, hårpleie, sminke og sånt?

Hva brukte dere i tilfelle før, og hva bruker dere nå?

Jeg har funnet en mellomløsning... Bestiller alt på nettet, mye rimeligere enn det ville blitt å kjøpe alt i Norge.

Likevel føles det litt råflott å være "avhengig" av Redken, Clinique o.l for å føle at man ser optimalt bra ut (så bra som utgangspunktet tillater, selvfølgelig, hehe)...

Noen som skjønner hva jeg mener?

Veksler litt mellom å tenke "litt luksus må man ha, dessuten er kvalitet viktig" og "herregud jente, din snobbete jåle" om meg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke noe snobbete jåle! Kjøp produktene på nettet og unn deg den lille luksusen! Det er jo vikig å ta var på seg selv ;)

Gjest Nattblomst
Skrevet
Det er jo vikig å ta var på seg selv ;)

Joda, men for meg går "ta vare på seg selv" mer på kosthold og trim, enn akkurat kosmetiske produkter... Selv om det får meg til å føle meg veldig bra.

Skrevet

Jeg har byttet fra Kanebo eyeliner (tusj) til Isadora eyeliner fordi Isadora sin er mer fargemettet, sitter bedre og er bedre å legge.

Har også gått fra dyre bodylotions (Biotherm, Chanel) til L'Oreal, ene og alene fordi jeg liker L'Oreal bedre.

Bestiller også en del på nett, for det meste hårprodukter og når jeg kommer over kupp på ID Bare Minerals (sist på SN til 140 kr).

Skrevet

Klart at kosthold og trim er viktig, den er jeg helt med på!

Jeg svarte kanskje litt for kjapt på den første der, sikkert fordi jeg er "avhengig" av de litt mer dyre produktene selv :sjenert: Derfor mener jeg også at man skal unne seg det huden/ håret liker best. (ja, ikke for en hver pris da...)

Men for å komme tilbake til det du egentlig spurte om. L'oreal, har du prøvd det? De har jo mye forskjellig, og sminken for eksempel, er god. Produktene på apoteket er også bra (Vichy), men det blir kanskje litt dyre igjen?

Gjest Nattblomst
Skrevet

Jeg har brukt H&M eyeliner, men synes ikke den holdt seg så bra. Kanskje sjekke ut IsaDora?

Det er liksom det med at mange bekker små, blir en stor å- en hundrelapp der, en hundrelapp her, plutselig er det snakk om tusenlapper per år...

Har prøvd å økonomisere litt, men det er ikke så lett. Særlig ikke når jeg blir avhengig av et produkt som ikke ligger i lavprisklassen...

Har begynt å bruke fuktighetskrem fra Clinique istedet for Shiseido, det var et hakk ned i pris, siden Clinique-kremen koster rett under 200 kr for 125 ml, Shiseidokremen kostet rett under 200 for 50 ml eller hva det var.

Har også kuttet ut "testkjøp", kjøper nå bare produkter jeg har lest mye bra om på forhånd, enten her inne eller på makeupalley.com

Bestiller Redken sjampo og balsam fra alternative-beauty.com, der koster det rett under 200 kr for begge deler tilsammen...

Bestiller alltid mascaraen min fra Strawberrynet, rett over 130 kr for Lancôme Hypnôse (og det er jo faktisk bare 20--30 kr mer enn billigmascaraene fra L`Oreal og Maybelline etc. koster) fordi jeg har 10% loyaltyrabatt på hvert kjøp der inne.

Ansiktsrens... Bruker Shiseido Pureness foaming cleansing fluid. Drøyt i bruk, ikke så dyrt på Strawberrynet.

Sminkefjerner: Simple våtservietter.

Deodorant: Vichy fra apoteket (beste jeg har prøvd noengang, koster kr 99,-)

Liker best merkesminke pga kvaliteten og enklere å legge pent, men det meste bortsett fra mascara kjøper jeg sjeldnere enn èn gang i året...

Håndkrem, har blitt avhengig av Biotherm Biomains... Koster ikke mye på Strawberrynet, den heller. Er verdt det for å slippe sprukne, blødende elefanthudtørre hender.

Alt i alt er det ikke så mye jeg er helt avhengig av, egentlig.

Dusjsåper og bodylotioner kjøper jeg alltid i matvarebutikken (med unntak av Body Butter fra The Body Shop som redder leggene mine om vinteren)

Gjest Deception
Skrevet

Jeg er også litt merkefrik, men kjøper også enkelte billigprodukter, spesielt til kroppen. Jeg tenker som så, at så lenge jeg faktisk bruker tingene, er det greit. Derfor orker jeg ikke så mye eksperimentering, for jeg husker hvor mye penger jeg brukte på hårprodukter i en periode, fordi jeg hele tida ville teste ut nye ting.

Nå kjøper jeg det jeg vil ha, og bruker det opp.

Skrevet (endret)

Her er jeg vel mer ingrediens snobb enn merkesnobb.

Jeg kjøper gjerne ukjente og små merker for å unngå diverse tilsetningstoffer.

Enkelte merker rører jeg ikke i det hele tatt.

Ikke nødvendigvis for jeg synes merke er dårlig eller har hatt dårlig effekt men fordi de enten tester på dyr, har for mange ingredienser, feil ingredienser osv.

Jeg betaler gjerne dobbelt for dette men paradokset er jo at det faktisk er billigere.

Må jeg kjøpe såkalte 'urene produkter' - vel man må jo aldri men enkelte ting er vanskeligere å gi slipp på enn andre da det ikke finnes erstatninger du synes er like bra.

(tannkrem, deo, hårfarge osv), velger jeg ofte de dyrere.

Tror det er rent snobberi og ingen logikk.

Stort sett slipper jeg.

Sminke, såper, kremer, oljer alt kan man kjøpe uten og med de tilsetninger man ønsker.

Hårfarge er og blir min akilles da jeg ikke liker Henna og ikke har funnet noe fullverdig alternativ.

Endret av Chic' Wilma
Skrevet
Håndkrem, har blitt avhengig av Biotherm Biomains... Koster ikke mye på Strawberrynet, den heller. Er verdt det for å slippe sprukne, blødende elefanthudtørre hender.

Jeg bruker alltid håndkrem og kjøpte alltid Boitherm sin før. Det var før jeg prøvde Shiseido sin. Jeg ser du er glad i det merke, og da kan jeg fortelle at den faktisk er mye bedre og drøyere enn Biotherm sin.

Du sparer mye penger på å kjøpe billigere sminke, og der finnes det jo mange alternativer i de fleste klesbutikker. Ellers så finner du sikkert mye deilig og billig på Body Shop.

Skrevet

@Chic' Wilma, har du prøvd en hårfarge som heter Tints Of Nature? Den er fri for amoniakk, inneholder økologiske ingredienser og er en permanent farge. Inneholder dog hyrogenperoxide, men denne er det beste alternativet til henna (jeg orker ikke styre med alt klisset) jeg har klart å spore opp.

Skrevet

Nei, Tints of Nature har jeg ikke prøvd.

Er den å få kjøpt på Helsekost?

Høres veldig forlokkende ut, hvordan er fargene?

Innbiller meg at noen nevnte økologiske frisørsalonger her for en tid tilbake, men er for lat til å søke akkurat nå.

Må innrømme at jeg har det med å stikke til frisøren for farging men prøver å begrense meg til et par ganger i året.

Skrevet
Nei,  Tints of Nature har jeg ikke prøvd.

Er den å få kjøpt på Helsekost?

Høres veldig forlokkende ut, hvordan er fargene?

Innbiller meg at noen nevnte økologiske frisørsalonger her for en tid tilbake, men er for lat til å søke akkurat nå.

Må innrømme at jeg har det med å stikke til frisøren for farging men prøver å begrense meg til et par ganger i året.

Helsekost, ja. Det ser ut som det er flere og flere som fører merket. Stort utvalg i farger, og da særlig bruntoner.

Skrevet

Jeg kjøper endel på aptoeket. Prisene er midt på treet, god kvalitet og milde (jeg har sensitiv hud/hodebunn).

Skrevet

Sminke fra Gosh og Rimmel er overraskende bra og det koster nesten ingenting, og Max Factor foundation har også overrasket positivt (tidligere har jeg brukt Chanel og Helena Rubenstein).

Gjest LilSweetie
Skrevet

Synes ikke det hoeres ut som du bruker saa mye penger, egentlig ;) Kommer selvsagt an paa hvordan okonomien din er.

Jeg er veldig enig med Deception at det viktigste er at man bruker opp det man kjoper foer man kjoper noe nytt. Jeg bruker litt dyre ting og litt billige, men har venninner som bruker veldig mye mer penger enn meg paa velvaereprodukter fordi de kjoper nye "billige" ting hele tiden som de ikke bruker opp.

Ellers synes jeg mascara og pudder er saa mye bedre fra f.eks Shisheido og YSL at det er verdt aa bruke penger paa.

Mens oyenskygger og lipglosser funker fint fra HM ogsaa.

Forresten, har blitt helt avhengig av haarproduktene fra Aussie og Toni&Guy. De er ikke dyre (i utlandet, hvert fall), og er de klart beste jeg noengang har brukt.

Skrevet

Jeg bruker ikke spesielt mye penger på sminke og hudpleie heller. Har endel fra Bosy Shop (rens, foundation, øyenskygger).

Ellers bruker jeg L'oreal til kroppen, og jeg har en Clinique forundation, og noe fra Dior. Det andre dyre jeg bruker har jeg enten fått eller lånt av mamma..

Hvis jeg har bestemt meg for å kjøpe noe som koster litt, venter jeg til det kommer på tilbud eller Tax free.

Jeg er fornøyd med alle produktene jeg har nå, og har aldri hatt så fin hud før, så billig kan være bra :)

Skrevet

Enig i at det viktigste er at man bruker opp de produktene man har, og ikke kjøper nytt hele tiden. Om man er fornøyd med et litt dyrt merke er det bedre enn at man tester ut femten ulike nye merker før man finner et ok billigere alternativ. Jeg brukte Clinique tidligere, og husker jeg hadde den rosa foaming et-eller-annet i godt over et år. Av og til testet jeg ut andre ting, f eks fra Body Shop og butikk, men de ble gjerne stående nesten ubrukte etter noen dager...

Hårprodukter har jeg ikke så greie på, men Redken o.l er mye drøyere enn shampo fra butikk. Det eneste alternativet jeg ville foreslått er å sjekke ut helsekostprodukter, og eventuelt enkelte ting fra apoteket. De ligger litt lavere i pris enn parfymeri-artikler, produktene er stort sett ganske gode og ikke minst skånsomme mot hår, hud og miljø (såframt man sjekker ingrediensene, det er ikke alt som er like bra).

Jeg stemmer forøvrig også på Isadora når det gjelder sminke.

Som alternativ til body lotion går det an å bruke babyolje eller en ren vegetabilsk olje. Ellers synes jeg ikke de dyre body lotionene jeg har prøvd (sånne som hører til ulike parfymer) er noe gode, så der er det verdt å teste ut billigere produkter. Jason sine er ok, og koster ca 100 kr for en svær flaske. Samme med body shop sine.

Gjest Nattblomst
Skrevet (endret)

Kanskje det kan være en idè; å ikke kjøpe noe nytt innen samme sjanger som det jeg har liggende, før det jeg har liggende er brukt opp? Og dersom planen er å ikke bruke det opp, fordi det er dårlig, el.l: SKROTE det. Rett og slett.

Det tror jeg at jeg kan spare en del på!

Endret av Miss Foxy
Skrevet

Jeg har kuttet helt ut å kjøpe dyre bodylotions; L`orèal fungerer kjempe bra, det samme gjør Body Shop, som er sånn mellomdyrt.

Jeg har også mange av mine maskara-favoritter fra billig-merker; blant annet IsaDora build up og flere fra Gosh.

Dusjsåper, håndsåper, kroppsoljer kjøper jeg nesten alltid billig; blant annet så liker jeg Palmolive, Nivea og Dove.

Jeg har også funnet min øyesminkefjerner- favoritt: L`orèal. Sminken glir av og etterlater ingen "oljete hinne".

Noen av disse produktene; Loral, Dove mm. kan man jo spare litt penger på å kjøpe i daglivaren hvis de har det der, i forhold til Cubus, H&M.

Jeg bestiller også en del på Internett, og der er det jo utrolig hvor mange kupp man kan gjøre!

Skrevet

Jeg har, etter mye om og men, funnet ut at frisørshampo ikke er noe drøyere enn butikkshampo. For mitt vedkommende, riktignok. Så jeg gikk over på Herbal Essences, og sparer plustelig masse penger på hårprodukter.

Ikke var det helt nødvendig med krem til 500 kroner fra Kanebo, spesielt siden den ikke gav nok fukt om vinteren, så da gikk jeg over på Vichy som passer meg helt perfekt. Deodoranten til alt fra 99 og oppover ble byttet ut med en eller annen fra Sterilan, som funker akkurat like bra på meg. Bodylotion ble byttet fra Biotherm til Vichy, og vips så sluttet leggene mine å klø.

Totalt sett så tror jeg kanskje at jeg har spart inn 1-2000 i året på diverse saker og ting, spesielt etter at jeg har gitt meg selv innkjøpsforbud på make-up. Jeg sminker meg lite, og trenger derfor ikke kjøpe nye ting hele tiden. Og så bruker jeg heller en god base til øyenskyggene siden jeg da kan kjøpe billigere skygger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...