Gå til innhold

Oppskrift med hvitvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en halvflaske åpnet hvitvin i kjøleskapet som jeg gjerne skulle brukt opp ved å lage en middag i kveld. Kunne selvfølgelig drukket den opp også, men litt artig å lage noe ut av den siden det er en ukedag ;) Har prøvd å søke opp noen oppskrifter, men dårlig med treff gitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvitvin er en viktig ingrediens i risotto, f.eks. denne. Litt hvitvin i risottoen og litt til risottoen, og du har et nydelig måltid. ;)

Skrevet

Den lakseretten ser veldig god ut! Dessuten er hvitvin godt i absolutt alle typer fiskesuppe, men tilsett den nokså tidlig slik at den får koke inn litt.

Skrevet

Nam nam - høres godt ut!

Skrevet
Den lakseretten ser veldig god ut! 

Den er veldig god og en flott rett å lage dersom man skal ha gjester. Alt kan lages i stand på forhånd. Jeg la pakkene med fisk i en ildfast form og satte i kjøleskapet. Da var det bare å sette alt i ovnen når folk kom.

Skrevet

Dampede blåskjell i hvitvin og/eller fløte. :) Blåskjellene er på sitt beste på denne tiden av året.

Eller en av disse oppskriftene - jeg er veldig glad i begge to.

Kyllingfilet med sennepssaus

(2 pers)

2 kyllingfileter

smør, olivenolje

salt og pepper

2 sjalottløk

1 fedd hvitløk

5-6 ss tørr hvitvin

ca. 2 dl kyllingkraft

2-3 ts dijonsennep

2 ss crème fraîche

1 ss maizenna, rørt ut i litt kaldt vann

salt, pepper

(friske urter)

Brun kyllingfiletene i olivenlje/smør raskt på begge sider i panne, salte og pepre, ta ut av pannen. Surr så finhakket sjalottløk og finhakket hvitløk lett i samme panne. Kok ut pannen med hvitvinen og ha i kyllingkraft, dijonsennep og crème fraîche.

Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme under lokk, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper.

Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra.

Server med feks kokt grønn asparges eller brokkoli og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med.

Lammegryte med Snøfrisk

(4-5 pers)

1 kg lammefilet

3 ss smør

1 boks knuste tomater

2 ss tomatpuré (jeg bruker noen hakkede soltørkede tomater i stedet)

1 hakket løk

3-4 fedd hvitløk

1 ss finhakket persille (eller rosmarin, salvie, timian… )

3 dl hvitvin

125 g Snøfrisk naturell

salt og pepper

Skjær kjøttet i terninger og brun det med smør i en panne. Hell over i en gryte og ha i de knuste tomatene, tomatpuré, løk, hvitløk og persille (her surret jeg løken og hvitløken med det brunede kjøttet før jeg hadde i det øvrige). Tilsett hvitvin og la det putre i 1 1/2 time. Smak til med Snøfrisk, salt og pepper.

Server med ovnsbakte potetbåter og en grønn grønnsak, for eksempel aspargesbønner eller brokkoli.

Skrevet

Dersom du sliter med å få brukt opp vinen, kan du bare helle den over i isbitformer, eller små beholdere og fryse dem. Så kan du slenge oppi en liten "skvett" vin som smakstilsetning i sauser o.l. Kjempelurt!

Skrevet
Dersom du sliter med å få brukt opp vinen, kan du bare helle den over i isbitformer, eller små beholdere og fryse dem. Så kan du slenge oppi en liten "skvett" vin som smakstilsetning i sauser o.l. Kjempelurt!

Nice! Det tipset likte jeg!

Skrevet

Her var det mye godt! Akkurat nå lager jeg kylling i sennepsaus, den lukter herlig. Nam!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...