Maja_83 Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Har en halvflaske åpnet hvitvin i kjøleskapet som jeg gjerne skulle brukt opp ved å lage en middag i kveld. Kunne selvfølgelig drukket den opp også, men litt artig å lage noe ut av den siden det er en ukedag Har prøvd å søke opp noen oppskrifter, men dårlig med treff gitt...
Nilma Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Hvitvin er en viktig ingrediens i risotto, f.eks. denne. Litt hvitvin i risottoen og litt til risottoen, og du har et nydelig måltid.
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Innbakt laks med grønnsaker der du bruker hvitvin i sausen. Tror jeg doblet sausoppskriften. Resten av hvitvinen kan du jo ta til middagen
Gjest bada Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Den lakseretten ser veldig god ut! Dessuten er hvitvin godt i absolutt alle typer fiskesuppe, men tilsett den nokså tidlig slik at den får koke inn litt.
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Den lakseretten ser veldig god ut! ← Den er veldig god og en flott rett å lage dersom man skal ha gjester. Alt kan lages i stand på forhånd. Jeg la pakkene med fisk i en ildfast form og satte i kjøleskapet. Da var det bare å sette alt i ovnen når folk kom.
Gjest piaf Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Dampede blåskjell i hvitvin og/eller fløte. Blåskjellene er på sitt beste på denne tiden av året. Eller en av disse oppskriftene - jeg er veldig glad i begge to. Kyllingfilet med sennepssaus (2 pers) 2 kyllingfileter smør, olivenolje salt og pepper 2 sjalottløk 1 fedd hvitløk 5-6 ss tørr hvitvin ca. 2 dl kyllingkraft 2-3 ts dijonsennep 2 ss crème fraîche 1 ss maizenna, rørt ut i litt kaldt vann salt, pepper (friske urter) Brun kyllingfiletene i olivenlje/smør raskt på begge sider i panne, salte og pepre, ta ut av pannen. Surr så finhakket sjalottløk og finhakket hvitløk lett i samme panne. Kok ut pannen med hvitvinen og ha i kyllingkraft, dijonsennep og crème fraîche. Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme under lokk, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper. Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra. Server med feks kokt grønn asparges eller brokkoli og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med. Lammegryte med Snøfrisk (4-5 pers) 1 kg lammefilet 3 ss smør 1 boks knuste tomater 2 ss tomatpuré (jeg bruker noen hakkede soltørkede tomater i stedet) 1 hakket løk 3-4 fedd hvitløk 1 ss finhakket persille (eller rosmarin, salvie, timian… ) 3 dl hvitvin 125 g Snøfrisk naturell salt og pepper Skjær kjøttet i terninger og brun det med smør i en panne. Hell over i en gryte og ha i de knuste tomatene, tomatpuré, løk, hvitløk og persille (her surret jeg løken og hvitløken med det brunede kjøttet før jeg hadde i det øvrige). Tilsett hvitvin og la det putre i 1 1/2 time. Smak til med Snøfrisk, salt og pepper. Server med ovnsbakte potetbåter og en grønn grønnsak, for eksempel aspargesbønner eller brokkoli.
Petroline Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Dersom du sliter med å få brukt opp vinen, kan du bare helle den over i isbitformer, eller små beholdere og fryse dem. Så kan du slenge oppi en liten "skvett" vin som smakstilsetning i sauser o.l. Kjempelurt!
Maja_83 Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. januar 2007 Dersom du sliter med å få brukt opp vinen, kan du bare helle den over i isbitformer, eller små beholdere og fryse dem. Så kan du slenge oppi en liten "skvett" vin som smakstilsetning i sauser o.l. Kjempelurt! ← Nice! Det tipset likte jeg!
Rosenrød Skrevet 19. januar 2007 #10 Skrevet 19. januar 2007 Her var det mye godt! Akkurat nå lager jeg kylling i sennepsaus, den lukter herlig. Nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå