Gjest Vidvandre Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Pizza, Hamburger, Pommes Frites er typisk fast food mat sant? Fast food er jo sånt man får på MacDonalds og er kjempeusunt. Men om jeg lager pizzadeig helt fra bunnen, kjevler den ut, rasper ost, steker kjøttdeig, skjærer tomater osv og steker pizzaen hjemme, er det jo ikke akkurat "fast" food? Og om jeg jeg skjærer opp poteter i båter og steker dem i komfyren hjemme, og lager hamburger selv av kjøttdeig og steker dem og legger dem med salat og hjemmelaget brød. Tar ganske lang tid, men er det fortsatt fast food og kjempeusunt da? Hvis jeg blander meg en milkshake i blenderen er den like usunn som McDonalds sin? Så Supersize Me i går og begynte å filosofere litt. Er liksom McDonalds sin feil at vi spiser fsat food, men jeg lager jo ofte slikt hjemme? Er det det at McDonalds ol sine produkter har ekstra mye fett/sukker/dritt i seg som gjør det usunt eller er det matretten i seg selv som er usunn? Hva er det som er usunt med f.eks pizza, pommes frites og hamburger? Kan man gjøre disse sunnere på en måte? Dette burde kanskje være på mat og drikke, men var usikker på om det er seriøst nok.. Men jeg spør seriøst altså!
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Fast Food er i grunn et litt forvirrende begrep... Det går jo fort å få kjøpt det, og mye burger-kjedemat er jo masse raske karborhydrater også, blant annet. Men navnet kommer vel av at man bestiller og får fort, og ikke blir sittende lenge og spise. Ikke alle matretter du kan få kjøpt som fast food er pr definisjon usunne - maten fra McDonalds er usunn fordi det er luft, fett, tilsetningsstoffer og karbohydrater - kjøttproduktene er jo bare kverna grums og mel, og om du skal være fornuftig og kjøpe baguette med kylling og salat får du en bolleaktig sak med sørpete fritert uidentifiserbar kyllingmos... Men om du lager en burger selv fra bunnen med reint kjøtt, gjerne grovt mel i brødet osv er det jo ikke noe verre måltid enn kjøttkaker og poteter, f eks. Ellers har vi gatekjøkken her hvor vi bor, som selger ganske "vanlig" mat som kylling, kyllingsalat, biffsnadder o.l. Jeg tror ikke det er spesielt usunt å spise den maten så lenge man ikke gjør det ofte, og kanskje helst unngår endel av produktene med mye saus (salt ferdigsaus) og frityrstekte ting (transfett). Jeg så også Supersize me - og er vel enda mer kurert for McDonalds nå.
Gjest Vidvandre Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Ja jeg blir litt forvirra jeg. Er hamburger og pommes frites bare "luft, fett, tilsetningsstoffer og karbohydrater" fordi det er fra McDonalds, og ikke spesielt usunt hvis man lager selv? :klø: Og hva er det som er usunt i en pizza? Deigen og osten? Lager meg små pitapizzaer med ost og tomatsaus selv som lunsj nesten hver dag, er jeg bare kjempeusunn? Blir litt skremt når alle disse spesialistene i filmen anbefalte at man aldri eller sjelden spiste fast food; gjelder det bare sånt man får kjøpt på McDonalds ol, eller lignende som man lager hjemme på kjøkkenet også?
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Det gjelder nok hovedsaklig det du får kjøpt ute, ikke det du lager selv, så lenge du lager det meste fra bunnen, og som nevnt bruker grovt mel. Men det kan fortsatt bli litt mye "feil" fett og karbohydrat om det er pizza og burgere du spiser hver dag, da. Man må jo få i seg fisk og grønnsaker og sånt også. Nemlig
Gjest Vidvandre Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Nå er jeg forsåvidt vegetarianer så grønnsaker og sånt får jeg nok av og spiser "bare" pizza og pommes frites (og is) av det som er typisk fast food, men tenker litt generelt også. Måvel lage mat til mann og barn en gang i framtiden, og vil ikke at de skal bli sånn feite og syke Vet ikke jeg, altfor trøtt, glemte hva jeg skulle si.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 ok jeg er ikke ekspert, altså. Men som sagt tror jeg du kan sammenlikne slik mat du lager selv med annen mat man spiser, som pastaretter, kjøttkaker, poteter, brød osv. Det finnes jo mange meninger rundt hva som er riktig og hva som er direkte skadelig. Men noe av det viktigste såvidt jeg skjønner (se tråd om ferdigmat/halvfabrikata på Mat og drikke) er at veldig mye ferdigmat og fast food på en måte ikke er det de utgir seg for å være - de inneholder gjerne stivelse, ekle fettsorter, konserveringsmidler, farge, sukker, salt, smaksforsterker, samtidig som næringsverdien er forringet. Sånn sett skal du være ganske trygg så lenge du bruker gode råvarer. Og mann og barn; her i huset har jeg bare en mann, og selv om han spiser de ganske sunne middagene jeg lager, påvirker han gjerne seg selv i negativ retning ved å spise potetgull, hoppe over frokost osv
Minien Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Pizzaen kan gjøres sunnere ved å bruke sammalt hvete i deigen istedetfor bare "hvitt" hvetemel. Smaker ikke stor forskjell. Du kan også bytte ut osten med en magrere type (smaker ikke like godt, men..) Når det gjelder hamburgere, kan du lage brødene selv, og bruke grovere mel. Pommes fritesen du lager selv blir sunnere om du bare steker dem i ovn, og ikke i frityr. Og enda sunnere om du faktisk lager dem selv (kutter poteter), og ikke bruker ferdigpose. Jeg har en potettype jeg bruker kjempeofte. Den er faktisk anbefalt av Grete Roede, og er kjempegod: -Kutt opp poteter i båter (la gjerne skallet være på) -Legg dem i vann slik at noe av stivelsen forsvinner -Tørk av dem med et kjøkkenhåndkle -Legg dem på bakepapir, kvern salt og pepper over og drypp over med LITT olje -Stekes på 180 grader i nesten 1 time (til de blåser seg opp) -Nyt!
Gjest Fresh Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Jeg steker gjerne burgere i grillstekepanne (uten fett) og bruker grove hamburgerbrød. Lager pizza med grov deig med urter i, bruker karbonadedeig, tomater og ferske grønnsaker og minmalt med ost. Blir ikke det sunneste i verden, men langt bedre enn ferdigutgaven.
Gjest Kitten Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Det aller aller verste må være mat som er fritert fra tint tilstand. Altså, pommes frites som er fritert fra frossen tilstand er bedre enn f.eks ferske/kokte kuttede poteter som er fritert. Da jeg jobbet på gatekjøkken var det flere som var helt gærne etter kokte, friterte poteter pluss tint fritert kylling. Fysj! Endret 16. januar 2007 av Kitten
Gjest Vidvandre Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Takk for svar, og takk for mange gode tips, Minien! Altså, pommes frites som er fritert fra frossen tilstand er bedre enn f.eks ferske kuttede poteter. Pommes fritesen du lager selv blir sunnere om du bare steker dem i ovn, og ikke i frityr. Hm. Når jeg lager pommes frites tar jeg sånne ferdigkutta rett fra fryseren og steker dem i ovn. Så da er jeg på en måte sunnere enn hvis jeg kutter opp og frityrstekte tinte/ferske poteter?
Irie Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Ovnsteking vil som regel være sunnere enn frityrsteking. Uansett om råvarene er frosne eller tinte/ferske. Selv er jeg enig med flere over her, det er ikke hamburgere, pizza og annen "fast food" som er usunn i seg selv, men problemet med mange av de som lager det er at de bruker dårlige og usunne råvarer. Industrien er preget av at den vil tjene penger, og det er dermed ønskelig å få mest mulig ut av minst mulig. Kan man erstatte dyre og gode råvarer med dårligere og billigere, uten av produktet endrer smak og utseende nevneverdig, så gjør man det. Produktene stappes fulle av vann, salt, sukker og så videre for å drøye produktet mest mulig. Det er jo dette diskusjonen om at "det er ikke ost alt som smelter" dreier seg om. Soyaprodukter som ser ut som og oppfører seg omtrent som ost, men er det ikke. Det er billigere å produsere og selge, og derfor populært blant storbrukere av ost som pizzarestauranter og lignende. Endret 16. januar 2007 av Irie
Gjest Kitten Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Takk for svar, og takk for mange gode tips, Minien! Hm. Når jeg lager pommes frites tar jeg sånne ferdigkutta rett fra fryseren og steker dem i ovn. Så da er jeg på en måte sunnere enn hvis jeg kutter opp og frityrstekte tinte/ferske poteter? ← Det er det samme om de er frosne eller tinte/ kokte når du steker dem i ovnen. jeg skrev litt utydlig, mente selvsagt poteter som skulle friteres. Ovnsteking vil som regel være sunnere enn frityrsteking. Uansett om råvarene er frosne eller tinte/ferske. Jeg har rettet opp innlegget mitt, jeg mente selvsagt poteter som skulle friteres var best fra frossen tilstand, da fettet ikke trekker inn i potene, men bare utenpå. har rettet opp..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå