Luzi Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Kom bare til å tenke på noe. det er så mange som sier at det er lurt å ta litt solarium før man reiser til syden, er det noe i dette? skal reise i sommer, så er en stund til men vil gjerne få noen tips allerede nå. (selvbruning?) Jeg har enormt sensitiv og lys hud, og tilogmed om sommeren her hjemme smører jeg meg med solfaktor 30 (+/- alt ettersom hvor på kroppen) men blir fremdeles solbrent og rød som en tomat. er det håp for meg? har ikke lyst til å få turen ødelagt ved å ligge brent i to uker..
Tekla Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Solariumsgrunnlag hjelper, men husk at svært lys og sensitiv hud likevel trenger høy solfaktor.
Gjest Fruktfat Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 jeg har hørt at det ikke hjelper, men selv tar jeg stort sett alltid sol før jeg reiser til syden, ikke moro å være HELT hvit heller da
Sukkersøta Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Solarium hjelper nok ikke. Kan noen i såfall fortelle meg hvordan det skal hjelpe? forberede huden?? Blir du solbrent med så høy solfaktor ville jeg ha holdt meg unna sola på den verste tida (mellom 10-14?) Og brukt høy faktor ellers. Er ikke bra for huden å bli solbrent gjentatte ganger... Hva med selvbruning av noe slag?
Gjest gjesta Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 For meg hjelper det helt klart. Drar jeg til syden kritthvit blir jeg garantert brent, uansett hvor forsiktig jeg prøver å være.
Eve Luna Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Ta betakarotten ca 1 måned før du skal til syden. Det hjelper huden å ta imot solen bedre slik at du får en jevnere farge og minsker faren for å bli solbrent.
Tekla Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Solarium hjelper nok ikke. Kan noen i såfall fortelle meg hvordan det skal hjelpe? forberede huden?? Blir du solbrent med så høy solfaktor ville jeg ha holdt meg unna sola på den verste tida (mellom 10-14?) Og brukt høy faktor ellers. Er ikke bra for huden å bli solbrent gjentatte ganger... Hva med selvbruning av noe slag? ← Solarium gir helt klart et grunnlag som fungerer som nettopp det før man utsetter huden for mer soling i utlandet, det er slett ikke dumt å ha et grunnlag før man reiser avgårde.
Supraspinatus Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Solarium gir helt klart et grunnlag som fungerer som nettopp det før man utsetter huden for mer soling i utlandet, det er slett ikke dumt å ha et grunnlag før man reiser avgårde. ← Stråler fra solarium og solen er to vidt forskjellige ting. Solstråler har et mye bredere spektrum. Strålene som brenner deg er ikke de samme som gjør deg brun. Mørkhudede blir også solbrent. Den eneste gode grunnen jeg kan tenke meg at solarium er lurt før syden er hvis du vil unngå å se ut som en nyankommet tysker.. Høy solfaktor er tingen... Har ikke linken i hende, men statens strålevern har en guide til hvordan passe på huden i sydlige strøk
Wildy Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Det å ha litt farge før man drar hjelper litt, men ikke glem høy solfaktor uansett! selvbruning vil ikke gi den samme beskyttelsen.
Tekla Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Stråler fra solarium og solen er to vidt forskjellige ting. Solstråler har et mye bredere spektrum. Strålene som brenner deg er ikke de samme som gjør deg brun. Mørkhudede blir også solbrent. Den eneste gode grunnen jeg kan tenke meg at solarium er lurt før syden er hvis du vil unngå å se ut som en nyankommet tysker.. Høy solfaktor er tingen... Har ikke linken i hende, men statens strålevern har en guide til hvordan passe på huden i sydlige strøk ← Jeg vet ikke om du har prøvd, men det har jeg, så jeg vet at solarium fungerer som et grunnlag for min hud på utenlandsreiser. Det er ikke så mye å diskutere. Og, siden den gjør det for meg som faktisk har prøvd det og vet det, så kan det tenktes det samme kan være tilfelle for andre. Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal bruke solfaktor, men spesielt for svært lys og sensitiv hud vil solariumsgrunnlag være lurt, siden man med slik type hud kan bli brent selv med svært høy faktor ! Endret 16. januar 2007 av Tekla
Supraspinatus Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Jeg vet ikke om du har prøvd, men det har jeg, så jeg vet at solarium fungerer som et grunnlag for min hud på utenlandsreiser. Det er ikke så mye å diskutere. Og, siden den gjør det for meg som faktisk har prøvd det og vet det, så kan det tenktes det samme kan være tilfelle for andre. Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal bruke solfaktor, men spesielt for svært lys og sensitiv hud vil solariumsgrunnlag være lurt, siden man med slik type hud kan bli brent selv med svært høy faktor ! ← Har prøvd det. Sier ikke at det er meningsløst å solariumme seg før syden, men helsemessig har du lite å vinne på det. Kanskje du ikke blir rød (siden du allerede er brun), men forbrenningen solen gjør på huden er akkurat lik som om du står for nært en ovn eller varmepistol. Har også erfart at er man solariumsbrun før man soler seg mer, så varer brunfargen kortere. Og Veldig solariumsbrune folk har en tendens til å få et oransjeskjær...
Sukkersøta Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Har prøvd det. Sier ikke at det er meningsløst å solariumme seg før syden, men helsemessig har du lite å vinne på det. Kanskje du ikke blir rød (siden du allerede er brun), men forbrenningen solen gjør på huden er akkurat lik som om du står for nært en ovn eller varmepistol. Har også erfart at er man solariumsbrun før man soler seg mer, så varer brunfargen kortere. Og Veldig solariumsbrune folk har en tendens til å få et oransjeskjær... ← Veldig enig. Er det ikke sånn at jo lysere hud man har-jo mindre pigment har man i huden som kan ta "imot" de farlige strålene fra solen. Eller er jeg på bærtur? En skal også være forsiktig om en har arr. Prøve å dekke de til om en har tenkt å tilbringe dagen i sola....
Tekla Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 Om man ikke soler seg, så har man mindre pigment, ja. Mange med svært lys hud tror de ikke kan få farge fordi de har for lite pigmenter og gir opp. Dette kan man gjøre noe med, men for de med svært lys hud krever det en skikkelig innsats før man får farge første gang.
Nemesis Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 Jeg ankommer alltid syden vinterblek. Den første uken bruker jeg solfaktor 15 (har middels hudfarge) og den siste uken går jeg ned til 8 eller 6. Er jeg bare en uke så kjører jeg på med 15 for jeg vil heller det enn å se ut som en rød tomat. Huden bruker veldig lang tid på å reparere seg selv når en blir solbrent. Som sagt, enkelte har ikke anlegg for å bli brune, og jo før en godtar det jo bedre..
Supraspinatus Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 Jeg ankommer alltid syden vinterblek. Den første uken bruker jeg solfaktor 15 (har middels hudfarge) og den siste uken går jeg ned til 8 eller 6. Er jeg bare en uke så kjører jeg på med 15 for jeg vil heller det enn å se ut som en rød tomat. Huden bruker veldig lang tid på å reparere seg selv når en blir solbrent. Som sagt, enkelte har ikke anlegg for å bli brune, og jo før en godtar det jo bedre.. ← som mitt rødhårete, fregnete søskenbarn... kommer ned med rødt hår og fregner, kommer hjem med rødt hår, rød hud og blemmer... "solkrem, ække det litt femi, a?"
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 Stråler fra solarium og solen er to vidt forskjellige ting. Solstråler har et mye bredere spektrum. Strålene som brenner deg er ikke de samme som gjør deg brun. Mørkhudede blir også solbrent. Den eneste gode grunnen jeg kan tenke meg at solarium er lurt før syden er hvis du vil unngå å se ut som en nyankommet tysker.. Høy solfaktor er tingen... ← det er det jeg mente og.
Luzi Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 16. januar 2007 mange fornuftige svar både for og mot her:p Tror nok jeg holder meg unna solariumet. Jeg får heller ta det som det kommer når jeg er der nede, er ikke stort mer å gjøre. det og mange flasker sunblocker hehe
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 jeg kan jo fortelle min erfaring; jeg har tatt masse solarium, og stort sett alltid før sydentur. jeg blir fortsatt like solbrent, og må begynne på faktor 20/25 uansett hvor mye jeg har ligget i solarium først.
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #20 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Har også tatt en del solarium før reiser på vinterstid, må likevel benytte solkremer med 20+ for å ikke bli brent. Min anbefaling: Dropp det! Kjør heller på med noen lag selvbruner, før du reiser og mens du er der for din egen velværes skyld. Har selv svært lys hud, og må jobbe voldsomt for å få farge. Den voldsomme jobbingen gir resultater, men skader uheldigvis huden på sikt. Sollys er imidlertid sundt i moderate mengder. Tenk langsiktig fremfor kortsiktig! Endret 17. januar 2007 av Sprilla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå