Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg vært på min første legetime og sagt "offentlig" at vi ønsker oss barn og at det ikke er så lett :tristbla: Jeg har altså veldig lange sykluser etter pilleslutt i begynnelsen av april 06. Legen var veldig forståelsesfull og sendte meg videre på sykehuset for å ta blodprøver og til gynekolog. Skal altså utredes for PCO/PCOS eller som han skriver Kronisk Anovulatorisk Syndrom.

Mens vi prater får jeg lissom forståelsen av at dette er noe han tar på alvor men at det ikke er "krise" på noen måte. Jeg sier at jeg har lest en del på nett om dette og det var han veldig positiv til. Så ser jeg på skjermen hans at han skriver rekvisisjonen til gynekologen, først litt om sykluslengdene, at jeg har vært til innvendig ultralyd da jeg var 18 og fikk ikke PCO diagnose osv og så kommer dette: Pas. har nå barneønske og hun bør vel bare bli gravid så fort som mulig for sikkerhets skyld.

Uæh! Hva skal det bety spør jeg og da får jeg beskjeden at jeg har max ti år på meg til å få barn, mulig bare fem. Jeg er 25 år nå. Hvor tar han det fra? Kjente tårene kom der og da jeg. Fem år! Det er jo ingenting... har lyst på mer enn ett barn og jeg da... :grine:

Er det flere som har fått høre sånne ting? Overreagerer han? Overreagerer jeg?

Måtte bare få det ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vil jeg si at det kan han ikke vite noe som helst om og at det kanskje var en forhastet konklusjon. Det han har rett i er at fertiliteten synker med årene og at din kanskje vil synke raskere siden den i utgangspunktet er dårlig, men å si at alt håp er ute om 5 - 10 år blir litt drøyt.

Hvis det er noen trøst, så kan jeg fortelle at jeg er 36, har PCOS og ingen barn fra før, men jeg har aldri hørt noen lege/gynekolog si at det er for sent! :klem:

Skrevet
Da vil jeg si at det kan han ikke vite noe som helst om og at det kanskje var en forhastet konklusjon. Det han har rett i er at fertiliteten synker med årene og at din kanskje vil synke raskere siden den i utgangspunktet er dårlig, men å si at alt håp er ute om 5 - 10 år blir litt drøyt.

Hmm, det var akkurat det fornuften min prøvde å fortelle meg også. Det var bare det at fornuften ikke roper og skriker sånn som følelsene gjør når man får høre sånt. Det hjelper å høre andre si det. Føler meg småfjollete nå egentlig, men mest trist. Trist å måtte innse at vi trenger hjelp og at noe er feil.

Hvis det er noen trøst, så kan jeg fortelle at jeg er 36, har PCOS og ingen barn fra før, men jeg har aldri hørt noen lege/gynekolog si at det er for sent! :klem:

Det var det jeg mente også. Det er ikke for sent, hverken for meg eller deg. :klem: tilbake

Skrevet
Hmm, det var akkurat det fornuften min prøvde å fortelle meg også. Det var bare det at fornuften ikke roper og skriker sånn som følelsene gjør når man får høre sånt.

Man blir litt "overfølsom" i slike situasjoner og som ufrivillig barnløs får man høre ufattelig mye dumt både fra helsepersonell og ikke minst omgivelsene, så det er bare å lære seg å "lukke ørene" og ta alt i beste mening først som sist. Skal man ta alt inn over seg blir man rett og slett gal tror jeg! ;)

Skrevet

Er ik alltid en får påvist PCO ved hver innvendig ultralyd undersøkelse, av og til ser man det ikke ordentlig.. (må påvises ordentlig med blodprøve en spes. tid i syklusen) så d er ik sikkert at man kunne se d da du var 18... spesielt ikke hvis det ikke var det man såg etter heller den gangen.. ;)

Og om en har PCO kan d hende man trenger hormonell hjelp el annen drastisk hjelp så d kan jo være at det er derfor han skrev at du bør bli gravid snarest..... Det er jo en kjent sak at dersom man har PCO...og trenger behandling/hjelp.. så hjelper behandlingen bedre om en er yngre enn om en starter med dette i .feks 30 årene.. :sjenert:

Håper du ikke går og bekymrer dg for mye nå da... :klem:

Skrevet

5-10 aar er som de andre skriver bare gjetning fra hans side, selv om det jo er noe i det - jo yngre du er, jo bedre! Men man kan jo rekke aa faa mer enn ett barn paa 10 aar! ;)

Selv var jeg 27 da vi startet utredning (og ble gravid), og legen var veldig positiv til at vi kom saapass "tidlig" fordi det jo er stoerre sjanser aa bli gravid foer man er 30+. Saann sett kan du jo se det positive i det, du er jo bare 25!

Ellers er det ogsaa mange som maa ha hjelp med foerstemann, men som blir gravide paa egenhaand med nummer to (og tre).

Egentlig burde du vaere veldig fornoeyd med at legen din tar deg saann paa alvor, mange som faar beskjed om at de har massevis av tid og heller burde komme tilbake om et aar eller to.

Skrevet

Har fått det litt på avstand nå... ser jo poengene deres her også. Føltes bare som om alt rast sammen en liten stund. Nå har jeg og mannen snakket om det en del og jeg har grått og han har trøstet... ;) Jeg har nemlig ønsket meg barn i flere år allerede mens han ikke har vært helt klar, da ble det så tøft å finne ut nå når vi endelig skulle prøve at det ikke var så lett. Veldig glad vi er to om dette!

Har fått tatt en masse blodprøver som skal analyseres og så har jeg time hos en gynekolog 21 februar. Blir spennende å se, kanskje det blir vår tur i 2007? *håpe*

Egentlig burde du vaere veldig fornoeyd med at legen din tar deg saann paa alvor, mange som faar beskjed om at de har massevis av tid og heller burde komme tilbake om et aar eller to.

Ja, jeg er fornøyd med han :) Takk for positive innspill alle sammen. :klem:

Skrevet

Hei på deg Liseemor!

Håper virkelig at 2007 blir året for dere og oss... :)

Så kan vi gå store og tjukke og trille sammen etterpå som du sa! *drømme* :sjarmor:

Har tro på dere jeg.. ;)

Gleder meg til torsdag! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...