Midnattsol Skrevet 14. februar 2003 #1 Skrevet 14. februar 2003 OK, nå er jeg litt sånn forvirra her. Har jo f.eks både Shrimp Scampi og Lobster Scampi. Er det reker eller kreps eller hva?
Midnattsol Skrevet 14. februar 2003 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2003 hehe, bra. Det var det jeg trodde. Skal ut å spise i kveld også har jeg så lyst til å prøve scampi. Er det det samme som kongereker eller? Jeg har spist frityrstekte kongereker og det var nydelig!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. februar 2003 #7 Skrevet 15. februar 2003 Scampi er det samme som Konge- eller Tigerreker! Milla
Redhead Skrevet 15. februar 2003 #8 Skrevet 15. februar 2003 Frityrstekte scampi...eller chilimarinerte...nammmm
Midnattsol Skrevet 15. februar 2003 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2003 Veeet! Takk! Spiste det i går. NAM!
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2003 #10 Skrevet 15. februar 2003 Scampi har etterhvert blitt en slags samlebetegnelse på store reker. Men dette er den ekte scampo (flertall scampi), det som på norsk heter sjøkreps. De likner jo mer på en kreps enn en reke. Mye av det du får servert som scampi på restaurant er allikvel ikke scampi, men store reker (som f eks konge -eller tigerreker). Men det er jo godt det og. http://www.tatra.demon.nl/scampo/scampi.htm
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2003 #11 Skrevet 15. februar 2003 Dette er forresten tigerreker. http://www.pesban-bd.com/main/fish_gallery...ger_Shirmp.html
rolf76 Skrevet 19. februar 2003 #12 Skrevet 19. februar 2003 Siden vi først snakker om reker. Prøv med, en stor reke pensle med BBQ saus litt løk og beacon rundt det hele. Og så er det til grillen. Det er en utmerket forrett ved grilling
Lula Skrevet 19. februar 2003 #13 Skrevet 19. februar 2003 Det er mulig det er riktig som gjest skriver over her at Scampi egentlig er SJØKREPS (som er på bildet i linken). Men jeg har ennå til gode å bestille Scampi og faktisk få sjøkreps (og det gjelder både i Asia, Europa og USA). Betegnelsen scampi brukes stort sett om store reker fra varme farvann (som er noe helt annet enn sjøkreps) Det er STOR forskjell på sjøkreps og Scampi i både smak og konsistens. Jeg foretrekker helt klart sjøkreps, som har en særdeles delikat smak og konsistens. Scampi er mye fastere og smaker i grunn lite/uinteressant i seg selv. Men nå synes ikke jeg at disse to kan sammelignes heller da. Det er to heeelt forskjellige kvalitetsnivåer. Men scampi er godt det og. Gjerne marinert med litt chili og ingefær, og ritet lett i pannen feks. Det som ofte er problemet er at scapien blir for hardt og mye stekt/kokt, og da blir den SEIG (blæh)
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2003 #14 Skrevet 19. februar 2003 Jeg er stertk uenig i det som blir sagt her. Tigerreker er som vist på link ovenfor korrekt. Men det som hevdes og være scampi er det som kalles Kongereker eller Sjøkreps i Norge. Scampi har liknende utseende som tigerreker, men er "rekefarget". Dette har jeg fått medhold i av en fagperson ( vedkommende har hovedfag i Biologi, samt doktorgrad)
Gjest Scampi Skrevet 24. februar 2003 #15 Skrevet 24. februar 2003 Scampi - det er meg det Og eg e stælkanes go`! 8)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå