Devana Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Noen som vet om noen butikker som selger billigere rent kjøtt enn andre? Sikkert dumt spørsmål, men har fått beskjed om spise mer rent kjøtt og hvitt kjøtt, men det er så forbasket dyrt!
Arkana Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Du kan jo gjøre storhandel i Sverige? Ellers er som oftest frosset kjøtt billigere enn ferskt og du finner store poser med f.eks. kyllinglår eller store ytrefileter av brasiliansk okse i fryseren.
Sluagh Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Enig med Arkana sitt forslag om en handletur i Sverige. Selv så er vi der ca. annenhver måned og kjøper kjøtt. Andre ting også men hovedsaklig kjøtt. Samboeren min må også spise rent kjøtt, og hvitt kjøtt, så vi har spanet en del butikker og funnet noen i Charlottenberg hvor de har rimelig og bra kjøtt. Ser på økonomien vår at vi faktisk sparer en del på å handle der, selv med bensinutgifter inkludert.
eriksen Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Det er billig i Sverige ja, jeg kjøper kyllingfilet der bla. Men det er stor forskjell på kvalitet! Mye av den billige kyllingfileten man kjøper i Sverige er egentlig dansk, og er sprengfulle av vann og salt - noen har faktisk 20% saltvann! Men den svenske kyllingen er bedre, så sjekk før du kjøper! En annen ting du bør se etter i Sverige, er et produkt som heter quorn. Det får man ikke kjøpt i Norge, men håper det kommer snart! Det er et vegetarisk produkt (men inneholder eggehvite) basert på mykoproteiner (fra sopp). Det finnes både i form av "kjøttdeig" og fileter, og filetene kan brukes akkurat som kyllingfilet! Bare 2-3% fett og få kalorier også. Jeg finner også ganske billig kjøtt på Lidl. Her i Oslo har de fersk og god, norsk karbonadedeig til ca 35-40 kr/400 g, og det er ikke så ille!? Lidl har også bedre kjøttpålegg enn noen norske merker. De har f.eks en kalkunskinke med over 90% kalkunkjøtt (tror faktisk det var 96%), mens Prior kalkunskinke har bare 85%!
Gjest Eir Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Ikke alle bor nærme nok Sverige til at kan dra dit, og ikke lønner det seg så mye heller. Alle de ulike dagligvarekjedene har tilbud hver uke, studer disse og kjøp det som er billig den uka. Mange ganger kan du få kjøtt like rimelig som i Sverige, og du slipper reiseutgiftene i tilegg. Rema1000 har forøvrig ikke tilbud, men har fast lavpris på en del partivare, så der kan du også gjøre gode kupp.
Gjest bada Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Kjøtt er ikke alltid så billig, nei... En løsning er å spise mye vegetarisk mat. Da blir ikke utgiftene til kjøtt så store i lengden. Når det gjelder billig kjøtt, har jeg i grunnen bare ett tips: Hvis du kjøper frosset lammelår hos f.eks. Rema eller andre steder med noenlunde lave priser (det burde koste ca. 50 kr. pr. kilo), kan du tine det, ta kjøttet fra benet, skjære det i store terninger, og bruke det i en eller annen lammegryte (indisk curry, marokkanskinspirert gryte med appelsin, kanel, aprikoser, chili o.l., fransk/italiensk gryte med f.eks. tomater og små hvite bønner, provençalsk gryte med steinsopp og appelsin, eller hva du nå måtte like). Dette kan fryses ned i porsjonspakker. Benet kan brukes til å koke lammekraft (som riktignok kanskje ikke er den beste kraften, men den kan brukes i gryter og supper, bl.a.).
Solskinn Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Vi kjøpte et kilo fine (med lite fett) svinekoteletter på Lidel for 39 kr tror jeg det var, og det var jo veldig billig. Ellers har Rema helgrillet kylling til 29 kr. Jeg følger alltid med på reklame og kjøper inn når jeg finner salg, det er særlig svin og kylling jeg finner billig titt og ofte. Nå bor jeg i byen da, så det er lett å ta turen innom de butikkene som har salg akkurat den dagen. Regner du fisk også med? Det finner du mye billig av i frysedisken på Rema og Lidel for eksempel, og denne er helt ok til hverdagsmat i all fall. (kjøp da de rene, ikke pannerte etc og heller panner/fyll selv). Mega og lignende har også av og til salg på fisk hvor du kan få laks og torsk veldig billig ferskt. Som nevnt over så er det jo veldig varierende pris på lam alt ettersom det er sesong for det. Trisket er altså å ha en fryser og hamstre inn litt når det er salg/sesong og finne butikker som har billigmerker/varianter av svin, kylling osv.
Supraspinatus Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Vegetarisk er ikke noe særlig billigere ofte dyrere (, og smaker hugg).. Men gjør store innkjøp, se etter tilbud i avisen osv.
GoldenGlow Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 På Colorline (til sverige) har de kjempe billig, og helt utrolig god Brasiliansk indrefilet!
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 hvis du vil ha billig fisk også kan jeg anbefale de frossne fiskepakkene fra first price! Veldig gode og billige Ellers vil jeg anbefale svensketur siden du bor i Akershus. Hvis du fyller opp bilen med venner/familie og spleiser på bensinen lønner det seg å reise dit. Pass på at du bare kjøper ting som er billigere der borte enn her. Studer prisene godt på forhånd. For å unngå dårlig kyllingfilet passer du på å ikke kjøpe de posene med de store filetene i. Jeg tror eskene med 1,5-2 kg i skal være ganske bra. Ellers så lønner det seg å kjøpe når ting er på tilbud. Kjøp store kvanta, del opp i passelige porsjoner og frys ned
Devana Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 18. januar 2007 Takk for masse gode tips! Blir nok kanskje en svensketur i nærmeste framtid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå