treningsjenta Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 har lest flere steder og hørt at dersom man jobber aktivt fra starten av kan man få en meget sosial katt. jeg skal nå få katt som er 12 uker, og vil at denne skal være mest mulig sosial. jeg vil at den skal komme å kose, og oppsøke meg. møt emeg i døren osv.. (det er en rasekatt) men, man kan jo ikke heller tvinge katten til å sitte på fanget hvis den ikke vil.... men hvordan skal man da gå frem? hva er rådene for å få katten til å forstå?
Arkana Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Vær kosete, det er vel det beste rådet. Vi har selv to katter, den ene fikk vi som 2-åring og den andre fikk vi da den var 12 uker. Med begge to har vi kost masse, tatt de på fanget og strøket de eller båret i armene (spesielt den lille som elsket å sove i armene mine mens jeg jobbet ved PC'en e.l.). Og begge har blitt kosete og kontaktsøkende katter som gjerne sover i senga med oss eller kommer på fanget når vi sitter i sofaen. Begge møter oss ved døra når vi kommer hjem og de "prater" masse og er i det hele tatt veldig sosiale katter. Innekatter er forøvrig mer sosiale enn utekatter, rett og slett fordi utekatter er mer opptatt av andre ting og får kanskje dekket sosiale behov av dyr og mennesker utefra mens for en innekatt er du det eneste selskapet den har. Men som du sier kan du ikke tvinge dem til å gjøre noe de ikke vil, og det er viktig å ikke holde dem fast selv om du vil kose. Noen katter blir stresset av mennesker som hele tiden skal være på og rundt dem og vil heller være de som kommer til deg når de føler for det, så jeg tror du rett og slett må se katten din an.
Gjest gjesta Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Dette er vel den berømte debatten om arv og miljø former oss. Så om det er pga katten har gener som former gemyttet eller om det er miljøet er jo umulig å si sikkert. Den mest kosete katten jeg har truffet var en omplasseringskatt som hadde hatt eiere som aldri skulle fått seg katt. Men katten var enormt kosete (nesten slitsomt!). Men siden du skal få en kattunge som har fått trygge omgivelser fra starten er det viktig å bruke masse tid på den. Jeg tok ut ferien min begge gangene jeg fikk meg katt for å være sammen med katten så mye som mulig. Og så er det viktig å vende en kattunge til en del situasjoner mens den er liten. Bla er det veldig lurt å vende den til bilkjøring og forskjellig type mennesker (feks barn). En overbeskyttet katt kan lett bli nervøs og usikker, siden det alltid vil oppstå nye situasjoner den må forholde seg til. Lykke til med katten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå