pusejenta Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Hvor mye feriepenger får jeg til sommeren da jeg startet 1 august i fjor? Har 23333 før skatt i mnd. Pluss overtid. Hva blir dette i beløp? Noen som vet hvordan man regner ut? Hvor mange dager blir dette? (altså da med "lønn") Planlegger en ferietur på en mnd, men må først se at jeg har råd til å ta de "ekstra" dagene fri.....
Gjest niomi Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Har du 10,2% eller 12,5% feriepenger? Regnet ut uten overtid: 23333,- kr/mnd x 5 mnd x feriepengesats For 10,2%: 11900,- For 12,5%: 14580,-
pusejenta Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2007 Men vet dere hvor mange dager jeg har krav på? altså med "lønn" eller kall det feriepenger............? Vet jeg kan ha 5 uker, men da må jeg sponse noe selv......
Gjest niomi Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Du kan vel ta ut full ferie i år, men du vil kunne ta ut (14580/23333) = 62,5% av en arbeidsmåned i forhold til hva du får feriepenger for. Hvis man regner 4 uker i en måned, vil det si at du kan ta ut 2,5 uker ferie i år.
Beam Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Du kan regne 2 lønnede feriedager pr. måned du har jobbet, altså ca 10 dager ferie med lønn.
pusejenta Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2007 Nå lager jeg vanskeligheter for meg selv ja............. Betyr det altså: Jeg får 2 uker ferie (10 jobbedager) uten lønn men med feriepenger. Så hvis jeg skal ta 1 mnd ferie mister jeg 10 dager med lønn?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Dette må du nesten snakke med lønningskontoret ditt om, for det gjøres forskjellig i forskjellige firmaer. I mitt firma får vi som har fastlønn feriepengene utbetalt i uke 23 ca, og da får vi ikke vår vanlige faste lønn på 5 uker siden vi har fem ukers ferie. Dette gjelder uansett når vi tar ferie. Hele resten av året får vi da vanlig fastlønn, uansett om vi har ferie eller ikke. Kun i veldig spesielle tilfeller kan vi søke om å få "slippe" noe ferie pga lite opptjente feriepenger året før, f.eks. De som får timelønn, får også feriepengene sine i uke 23 ca, men de får timelønna si i tillegg når de har tjent den opp, og ingenting når de har hatt ferie.
Beam Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Det betyr at du får 10 dager med feriepenger. Feriepenger er lønn i ferien så noen lønn utover dette får du nok ikke når du har ferie. Feripenger = lønn i ferien.
reiseglad Skrevet 15. januar 2007 #9 Skrevet 15. januar 2007 Og da får du 11900 kr utbetalt i juni, ikke vanlig lønn den måneden. Men hadde du arbeidsgiver før 1. august som du ikke har fått feriepenger fra? Hos oss er det sånn at hvis man skal ta ut mindre enn vanlig ferie (5 uker), så må man si fra før 1. mai, slik at man ikke blir trukket for flere uker med lønn enn det man faktisk er borte.
Gjest Turi Skrevet 15. januar 2007 #10 Skrevet 15. januar 2007 Spørsmålet er jo todelt. Du har rett på full ferie - 4 uker + 1 dag eller 5 uker avhengig av avtale. Den ferien du tar, får du ikke lønn for, dvs. tar du full ferie, får du ingen lønn i juni. Feriepengegrunnlaget ditt har du fått regnet ut over her. Det får du istedet for lønn i juni dersom du tar ut full ferie. Feriepengene utbetales skattefritt. Evt. lønn må du skatte av. Ved full ferie neste år og 12,5% feriepenger får vil du få utbetalt netto 14 580 i feriepenger (dem får du uansett hva du velger). Tapet i lønn ved å ta full ferie blir netto 16 800. Altså ikke større differanse enn at mange kan leve med det. Tar du ingen ferie får du 14580+16800 i juni=31 380. Tar du halvparten av ferien får du 14 580+ 8 400=22 980 utbetalt. Dette er jo bare ca tall da, men ikke helt galt. Poenget er at ferie har du krav på, men feriepenger har du bare ihht. opptjeningen. hvor mye ferie du tar ut avhenger av hvor mye penger du trenger rett og slett.
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #11 Skrevet 17. januar 2007 Sambo begynte å jobbe 1. august og han har 2 uker og 2 dager "betalt" ferie (tilsammen 12 virkedager dager) i tillegg får han jobbe inn 3 dager slik han får 3 fulle uker fri.. Et sted må man begynne etter å ha vært student, men han får litt feriepenger der han jobba i studietiden også. Dessuten kommer han sikkert ikke til å ta mer ferie.. Jobben hans er veldig fleksibel, så han kan jobbe inn eller ta "hjemmekontor" hvis det er noe spesielt han skal.. De fleste her har gitt deg svar på det økonomiske, så det gidder jeg ikke å gå mer inn på. Husk at du ikke trenger å ta full ferie da, men der jeg var på praksis måtte de som hadde begynt på høsten ta minst 3 uker på sommeren, selv om de ikke hadde tjent opp penger til det.. Men det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass.. Du er ikke nødt til å ta ferie i heletatt, eller du kan ta ferie i de dagene du har spart opp ferielønn for..
Gjest g 28 Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Feriepengene beregnes ut fra det man har fått som arbeidsvederlag (lønn m.m.) i opptjeningsåret. Ikke alle utbetalinger inngår i beregningen. Det skal f.eks. ikke beregnes feriepenger av utbetalinger som gjelder dekning av utgifter i forbindelse med tjenesten (reiseutgifter f.eks.), feriepenger som er utbetalt i opptjeningsåret eller andel av nettoutbytte. De utbetalinger som inngår, utgjør feriepengegrunnlaget. Ditt feriepengegrunnlag skal fremgå av lønns- og trekksoppgaven for opptjeningsåret. Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven. Man har ikke krav på vanlig lønn i ferien istedenfor prosentberegnede feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå