Soline Skrevet 15. januar 2007 #1 Del Skrevet 15. januar 2007 Vi har noen gamle vinglass som er blitt uklare/melkefarget. De var opprinnelig helt blanke. Noen som vet hvorfor de er blitt slik? Er de "ødelagt" eller er det noen måte å få det bort på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 15. januar 2007 #2 Del Skrevet 15. januar 2007 Og denne tråden skulle jeg også akkurat til å lage... Våre glass er av serien Tangen Klar fra hadeland Glassverk, og de vaskes i oppvaskmaskin. Og nå er de som ts sier,"melkefargede"/grå... HJELP! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 15. januar 2007 #3 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg mener å ha hørt noe om syre? Sitronsyre? Det er vel verdt forsøket, i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 15. januar 2007 #4 Del Skrevet 15. januar 2007 Det er vel dette som skjer når krystall vaskes i oppvaskmaskin.... I så fall tror jeg det er lite å gjøre med problemet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 15. januar 2007 #5 Del Skrevet 15. januar 2007 Ser ut som det er lite å gjøre, ja... Hvordan fjerne misfarging fra krystall? Hei, jeg har noen krystallglass som har fått et grått belegg etter en tur i oppvaskmaskinen. Dette belegget er umulig å fjerne ved vanlig vask (varmt vann og for eksempel Zalo). Noen som har et godt råd? Med vennlig hilsen Jan ********** Svar: Så vidt jeg vet er det ikke mulig å fjerne dette såkalte belegget. Krystall tåler ikke mer enn 50 grader vask over tid (over 50 grader i lengre tid). Blir krystall vasket i varmere vann enn det blir krystallen misfarget. Krystall tåler godt håndvask i varmere vann siden varmen da ikke blir så langvarig. Så utifra det jeg leste i en brosjyre som følgte med noen krystallglass en gang så er og blir krystallen slik etterpå, uansett hva man gjør, siden det er selve krystallen og ikke utsiden av glasset som har blitt misfarget. (selv om det kan se slik ut). Kilde: http://lissies.gotdns.com/tips/tips.htm#hv...ging%20krystall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 15. januar 2007 #6 Del Skrevet 15. januar 2007 Krystall og oppvaskmaskin er en dårlig kombinasjon, uansett hva produsentene sier. Jeg tar ihvertfall ikek sjansen med glassene mine, de vaskes for hånd. Det samme med sølvtøyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 15. januar 2007 #7 Del Skrevet 15. januar 2007 Det skjer ikke bare med krystall, min kjøkenglass fra aalto iittala har også blitt likedan, og de står på hytta hvor vi ikke er SÅ ofte og setter oppvaskmaskinen i gang...... Venter dermed spent på enkle løsninger/trylleformularer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Våre glass er ikke vasket i maskin. De har stått nedpakket på loftet. Men det er jo mulig at det har blitt så varmt der om sommeren at de er blitt misfarget av den grunn. Har forsøkt med syre, men det ser ikke ut som om det hjelper. Endret 1. november 2007 av Soline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest toppi Skrevet 15. januar 2007 #9 Del Skrevet 15. januar 2007 Glassene er på ingen måte ødelagt!! Misfargingen skjer fordi glassene ikke er helt tørre før de settes bort opp ned eller pakkes inn. Vask dem på nytt og tørk dem godt med et kjøkkenhåndkle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 15. januar 2007 #10 Del Skrevet 15. januar 2007 Hva med mine da? De står i oppvaskmaskinen til de er knusktørre - i ca en uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 16. januar 2007 #11 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) ... Endret 17. oktober 2017 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 17. januar 2007 #12 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg tenkte at det må vel hjelpe med vann tilsatt bakepulver eller en oppvasktablett...men kan godt være jeg tar feil her altså. Kanskje verdt å prøve hvis ingenting annet funker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curry Skrevet 17. januar 2007 #13 Del Skrevet 17. januar 2007 Det er nok kalken i vannet som gjør glassene matte. Når de har hatt mange runder i oppvaskmaskinen blir glassene grå, enten det er krystall eller ei. Det kommer selvfølgelig an på kalkinnholdet i vannet der man bor. Tror ikke det nytter med en ekstrarunde eller Zalo. Så at noen nevnte sitronsyre her, det kan kanskje funke. Det bruker jeg i vannkokeren når den er full av kalk, freser bort det som er. (Men du burde kanskje teste på et glass du ikke er så redd for først). Her hos oss er det så mye kalk i vannet at jeg aldri vasker finglass i oppvaskmaskinen nettopp pga det du beskriver! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå