Gjest Summertime Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 De siste årene har jeg i perioder hatt en rød flekk akkurat der øyebrynet begynner, ved nesa. Den har ikke plaget meg noe særlig, fordi den har vært delvis skjult under øyebrynet. Har smørt med diverse kremer og ikke tenkt noe mer på det. I julen kom flekken tilbake igjen uten at jeg tenkte noe på det. Nå er den imidlertid blitt verre. Den blir større og beveger seg ned mot øyet. Den er rød og kan være litt sviende og flasser hver eneste morgen. Hva er dette? En type eksem? Jeg har forsøkt å smøre med hydrokortisonkremen min før, og da forsvinner den i løpet av få dager. Tør imidlertid ikke å bruke den så lenge, spesielt når det er såpass nærme øyet. Så de siste ukene har jeg ikke sett noe til flekken etter min hydrokortisonkur;) Nå begynner den å komme igjen! Ser at området er rødt og litt tørt og da vet jeg at det bare er snakk om et par dager - og så er vi tilbake til samme greia. Har noen vært borti dette før og vet hva jeg kan prøve å smøre på? Har jo lurt på diverse fuktighetskremer, olje, Apobase og så videre. Har forresten vært hos hudlegen før og fått påvist sopp i huden (hovedsakelig på armene), som vistes som hvite flekker. Kan det være dette jeg har i fjeset? Uff, håper noen kan hjelpe. Skal komme meg til hudlege, men har ikke sjans til å få gjort det før flere uker
Gjest Deception Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Det høres litt ut som seborreisk eksem, og da kan Fungoral hjelpe. Slikt eksem er forårsaket av en sopp, og Fungoral dreper soppen. Men spør hudlegen, du.
brumma* Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Jeg hadde noe lignende i nærheten av munnen. Rød flekk som plutselig dukket opp. Den var liksom tørr og litt flassete. Aner ikke om det er det samme som du har, men jeg fikk anbefalt Avene Cicalfate på apoteket. Det er en antibakteriell "repair cream" (eller noe sånt...). Det funket så det suste for meg- etter et par dager var flekken borte! Det kan jo være verdtå prøve, ihvertfall om det er en stund til du kommer deg til hudlege. Den kostet i overkant av 100,- tror jeg og var reseptfri.
Spire Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Jeg synes også det høres ut som seborreisk eksem, noe jeg selv er plaget med. Jeg får slike flekker i hårfestet fra øre til øre. Hvis jeg er stresset og dermed har utbrudd, hender det også at jeg får i øyenbrynene og over øyelokket. Det som hjelper meg er å stresse ned og smøre på kremer som inneholder camomille, lavendel og jojoba. Har også prøvd mandelolje med hell. Sjekk innom Helios eller helsekostforretninger for slike. Seborresik eksem er en kronisk tilstand som ote forverrer seg på vinteren, ved væromslag (det merker jeg) og ved stress. Jeg har det i hodebunnen også, og skulle gjerne ha funnet en sjampo som virker... (Er litt fanatisk på det området, og bruker bare økologiske og naturlige produkter uten parabener, slrs og kjemikalier, så derfor er dte litt vanskelig å finne akkurat rette produktet...) Alt jeg kan si er lykke til, og håper dufinner noe som funker for deg.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Til siste skriver. Jeg har problemer i hodebunnen som minner om dine. Har prøvd KMS dendruff shampo, og den funker bra. Har vært hos hudlegen, og fått konstatert kronisk eksem (som minner om psoriasis) samt seborisk eksem. Har prøvd mye, men KMS'en funker best for meg iallefall.
fløte Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Prøv med ren honning. Hvis det er den diagnosen jeg tenker på, som har noe med en betennelse og også en allergisk reaksjon å gjøre, så fungerer honning. Smør på før du legger deg og når du har fridager fra jobben. Du kan godt bruke det ellers også, men det glinser litt. Ikke bland med kosmetikk med parfyme. Hvis det er det jeg tror (husker ikke diagnosen) så går det over i løpet av to dager, og bedrer seg over første natt allerede.
Gjest Summertime Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Takk for gode råd, alle sammen! Har Fungoral i huset fra før av, siden det var dette hudlegen anbefalte meg å smøre på soppen på armene. Det blir første kuren jeg prøver ut, og så skal jeg sjekke med de andre rådene deres Igjen, tusen takk! Er ikke sååå stilig med den flekken liksom!
Spire Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Til siste skriver. Jeg har problemer i hodebunnen som minner om dine. Har prøvd KMS dendruff shampo, og den funker bra. Har vært hos hudlegen, og fått konstatert kronisk eksem (som minner om psoriasis) samt seborisk eksem. Har prøvd mye, men KMS'en funker best for meg iallefall. ← Takk for tips, men KMS er en av de sjampoene jeg reagerer mest på. Dessuten inneholder den ting som verken jeg eller mijøet har godt av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå