Gå til innhold

Hva lønner seg å gjøre før salg av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spurt delvis om dette før, men prøver igjen. Vi har en 3 roms leilighet vi skal selge. Standarden er helt grei, dvs badet pusset opp med nytt interiør og hvit tapet, senket tak mm men det er ikke varmekabler i gulvet. Alle rom er malt i lyse farger og det er parkett på gulvene/ laminat på soverom. Det er nye vinduer/ytterdør og elskap. Kjøkkenet er i profilert hvit innredning, fra 80/90 tallet, og har korkgulv/hvit benkeplate og hvite fliser med noen lyse blomterfliser innimellom. Dette er vel det kjedeligste rommet, og ikke akkurat noe blikkfang. Jeg vurderer å legge eikegulv og ny benkeplate i eik samt ev male flisene i en hvitfarge for å shine det litt opp. Min mann er helt uenig og mener det ikke vil få betydning for salget. Noen synspunkter på dette......Kjøkkenet er romslig med spiseplass, men er litt lite benkeplass etter min mening, samt at det ikke er satt av plass til oppvaskmaskin. Det er ikke vanskelig å gjøre noe med det dersom du er litt handy da..... Hvordan ser boligkjøpere på dette i dag. Vi la ikke merke til det engang da vi overtok boligen.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha innehentet flere eiendomsmeglere og spurt dem til råds om dette. De kjenner markedet, hvem som er potensielle kjøpere, standarden på konkurrerende leiligheter i samme priskategori o.s.v. Min erfaring tilsier at de ofte kan komme med svært gode og konstruktive råd i en slik sammenheng.

Skrevet

Generelt er det vel lurt å fikse litt på overflatene, uten å legge så mye penger i det. Jeg ville kanskje malt over flisene og muligens byttet ut benkeplatene om de var slitt eller veldig stygge. Gulvet tror jeg kanskje at jeg ville droppet.

Skrevet

Jeg er enig med din mann og ville ikke brukt tid og penger på kjøkkenet så lenge det ser helt greit ut.

Skrevet

Jeg må dessverre innrømme at jeg lar meg lure av fine benkeplater... Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her i Oslo er det så mange fine leiligeheter ute at vi ikke gidder å by like mye på dem vi må pusse på (selv om det er fort og billig å få det til). Dvs at vi kunne by 50 000 mer for noe fint enn stygt, selv om det bare ville kostet 10 000 å pusse det opp...

Skrevet

Jeg ville ha fikset litt på overflater, samt laget plass til oppvaskmaskin. Å legge nytt gulv er ganske kostbart, og betaler seg sjelden når man selger.

Kjøkkenet der vi kjøpte for ett år siden var ikke pent, med stygt gulvbelegg, fæle pyntefliser, brystning og fæl blåfarge. Men det spilte ingen rolle for kjøpet vårt. Vi har ikke fått pusset det opp enda, da, men til sommeren skal det til pers. For oss var oppvaskmaskin viktig, og det var viktig at det var opplegg til det slik at den bare kunne "plugges rett inn".

Skrevet

Jeg ville også sørget for at det var plass/opplegg for oppvaskmaskin, ja. Hvis det blir for mye styr, ville jeg i alle fall ha sørget for at det sto klart og tydelig i prospektet at det var mulig å sette inn oppvaskmaskin.

Skrevet

Få med deg en person som kan ærlig si hva som kan være til hinder for å få en god pris.. Du burde jo få med deg programmet "selling houses" på tvnorge.. Det går i morgen 20:30.. Kan jo være at du får hentet opp et par tips der!

Skrevet

Ja, men husk også på at i England er markedet helt "motsatt" av hvordan det er i Norge. Forrige gang jeg såg på Selling Houses, sa de at snitt-tiden før et hus ble solgt var på ca 1 år!!? Der er det absolutt kjøpers marked(ihvertfall da serien ble spilt inn). Men de har mange nyttige tips der da.

Skrevet

En enkel oppjustering av kjøkkenet består ofte av;

- Oppdatere håndtak

- Oppdatere benkeplate. En hvit benkeplate blir ofte litt sliten og ufresh etterhvert.

- Male over fliser, evt. fjerne dem og sette opp stål- eller glassplate e.l dersom det er yngre mennesker som er potensielle kjøpere

(- Evt. bytte til et mer moderne armatur)

Det er viktig å kjenne til hvem som er den potensielle kjøperen av deres leilighet, og hva denne gruppen generelt er ute etter.

Skrevet

Jeg ville tenkt slik:

- Dersom kjøkkenet vil bli OK etter en liten oppshining, slik at kjøper vil kunne tenkes å beholde det som det er, er det vel anvendte penger.

- Dersom det er sannsynlig at de som kjøper vil ta en grundig oppussing av kjøkkenet allikevel, er det bortkastede penger. De som ønsker å pusse opp etter kjøp vil jo naturligvis at kjøkkenet skal være styggest mulig.

Skrevet
Jeg ville tenkt slik:

- Dersom kjøkkenet vil bli OK etter en liten oppshining, slik at kjøper vil kunne tenkes å beholde det som det er, er det vel anvendte penger.

- Dersom det er sannsynlig at de som kjøper vil ta en grundig oppussing av kjøkkenet allikevel, er det bortkastede penger. De som ønsker å pusse opp etter kjøp vil jo naturligvis at kjøkkenet skal være styggest mulig.

Enig!

Men det gjelder egentlig hele leiligheten. Er det sansynlig at kjøperen kommer til å gjøre oppgraderinger uansett, tror jeg at jeg hadde droppet å gjøre noe med det. En skifting av benkeplate fra eller til spiller ingen rolle, og da er det bedre at kjøper selv kan velge hvordan det skal bli.

Er derimot hele resten av leiligheten innflyttingsklar hadde jeg nok gjort det, for som en nevner over her, mange ønsker ikke å måtte gjøre noe. Da vil en leilighet der kjøkkenet må gjøres noe med, plutselig bli uaktuell.

Gulvet nhadde jeg ikke gjort noe med uansett, med mindre det er ekstremt stygt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig med din mann. Men hvis det er mørke farger på veggene ville kanskje det hjulpet å lysne rommet. Men uansett er det viktig å strippe kjøkkenbenken totalt for alt du har på den, fjerne alt på toppskapene, og rydde pent i glasskap hvis du har det. Så kan du sette frem en bolle på benken på et godt plasert sted med litt frukt i, som tar opp fargene på invitaret endten på gardiner, kjkkenveggen....

Disse rådene fikk vi da vi solgte for en stund siden. Det vil generelt sett ikke lønne seg å legge så alt for mye ned i oppusing før salg, da nye eiere ofte vil sette sitt preg på det hele. Men hvis benkeplate ser helt forferdelig ut, så hvorfor ikke skifte den.

Men rydd best mulig, og sett gjerne frem en fin og frisk bukett på bordet før bildene taes, mange potensielle kjøper ser ofte på nettet før de vurderer å gå på en visning og da er disse bildene meget viktige.

Lykke til i alle fall med salget

Gjest -eline-
Skrevet
Ja, men husk også på at i England er markedet helt "motsatt" av hvordan det er i Norge. Forrige gang jeg såg på Selling Houses, sa de at snitt-tiden før et hus ble solgt var på ca 1 år!!? Der er det absolutt kjøpers marked(ihvertfall da serien ble spilt inn). Men de har mange nyttige tips der da.

Det er fremdeles kjøpersmarked i England. Husprisene er gale i forhold til inntektene, den vanlige mannen i gata har knapt råd til å kjøpe seg et kott i store deler av England. Feks jeg bodde i det mest trashy området i en by rett sør for London (15 åringer som spurte om man ønsket å kjøpe noe var daglig kost...), bodde i et standard rekkehus: lang smal gang med trapp opp til andre etasje, lite kjøkken med utgang til bakhage, bitteliten stue, miniatyr spisestue på 8 kvm (var rommet mitt). Oppe var det separat bad&toalett, to store soverom og et virkelig lite et! Tepper på absolutt alle gulv, isolasjon eksisterte ikke, vi kunne høre alt naboene sa når de kranglet, de såkalte "double galzed windows" var så trekk fulle at de flotte blondegardinene beveget seg i vinden når det blåste... Osvosv. Huset ved siden av, uten at det hadde bedre standard, gikk for £195.000! :overrasket: Det er over 2,4 mill... En annen ting er at det ikke er bindene bud, dette betyr at de er avhengig av at de som byr og samtidig skal selge, må få sitt salg igjennom, som igjen må få sitt salg igjennom... So on and so on. Dersom denne kjeden brytes et sted så vil kjeden falle sammen. Så i England så har man ikke solgt før man har fått underskrift på papiret og pengene på konto...

Nok avsporing, ts: dersom benkeplata er veldig slitt så kanskje det kan være greit å bytte den ut, hvite benkeplater har lett for å gi et slitt inntrykk. Du får feks veldig rimelige eikeplater på OBS Bygg, hvis du ikke ønsker å gå for laminatplater. Oppgrader håndtakene på skapene, IKEA har mange rimelige håndtak, og mal over flisene med en lys farge. Å fjerne fliser blir fort mye arbeid, det kommer selvsagt an på underlag og hva slags lim som er brukt, men vi fjernet endel fliser før jul og har hatt rene krater å fylle igjen fordi flisene satt så godt fast (betongvegg). Så rydder du unna alt som står på toppen av skapene, sett fram detaljer i farger og friske blomster til dere skal ta bilder (og til visning).

Skrevet

Har hatt megler hjemme som sa det samme som dere. Rydd og vask. Jeg spurte om benkeplate og fliser, men det mente hun var bare tull å gjøre noe med. Flisene var helt greie mente hun og passet til kjøkkenet. Men jeg har lagt nytt laminatgulv; fikk det billig og jeg må si at jeg syntes det hevet inntrykket voldsomt. Virket større og mye renere og ordentlig enn de slitte korkflisene. Har tatt ut skapet som hadde forheng, så nå virker kjøkkenet gedigent. Har lime liftgardin, men vurdere å bytte til en mer nøytral..... Synes den gjør kjøkkenet mørkere.....

Har leilighet å selge og kjøpt hus som skal gjøres noe med, så nå gjør jeg snart mannen min helt gæærn :ler:

Skrevet

La den liftgardinen være men trekke den så langt opp som mulig. Få så inn detaljer som matcer denne - stor grønn bolle på bordet og fyll den med epler f eks, og en liten plante på benken (kan godt være plast - vises ikke på bildene likevel det).

Ta bort alt småtteri fra hyller og benker, det ser bare rotete ut. Sett heller inn en eller to ting med litt størrelse. Ikke ha fulle bokhyller, pakk bort halvparten og sorter resten etter farge. Alle familiebilder skal ned. Fyll "tomme" hjørner osv med grønne planter.Har du ikke selv kan du leie plastplanter av en interiørkonsulent.

Når dere velger megler kan dere prøve å få stylist innkludert i prisen. Denne hjelper dere å presentere leiligheten på best mulig måte. Vi satte faktisk møbler inn i leiligheten etter at stylisten hadde vært hos oss da vi hadde vært litt for flinke til å skape rom. Kjøpte også en haug med puter for å friske opp og vi fikk låne masse grønt av henne. Solgte for 200' over prisantydning innen kl 14 dagen etter første visning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...