Badlands Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Eg fekk litt sjokk då strømrekninga kom nettopp - trudde eg hadde vore så nøye med å spare på strømmen, men: Bur på 50 kvadrat, og rekninga kom på 2400 kr!! Og eg som aldri har på ovnar på natta eller på dagen når eg er på jobb, er berre ein pers. som bur der og vaskemaskin/ovn etc står altså ikkje og går heile dagen. Eg er litt i tvil om eg skal bytte leverandør, om det er verdt strevet med å følgje med på marknaden, hoppe frå leverandør til leverandør, etc, eller bli hos min gode gamle leverandør. Eller om rekninga kanskje ikkje er så høg som eg trur, samanlikna med andre no for tida. Skulle verkeleg likt å vete nøyaktig kva det er i leiligheten min som spiser strøm på denne måten, slik at eg kan slå det av... Kor stort hus har de andre her inne, og kor høg vart rekninga?
Lib Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Vi har i underkant av 50 kvadrat, bor to stykker sammen, og har varmt vann inkludert i husleien. Allikevel lød regningen på 5000 kr ! Tror litt overdreven oppvarming og hyppige runder med oppvaskmaskinen istedet for å vaske opp har skylden..
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Du betaler ikke A-konto da? Vi har en halv tomannsbolig ca 100kvm, fikk strømregning på 1500. Men hadde bare hatt et forbruk på 400. (Dette er kun strømmen, ikke med nettleien.) Da hadde vi stort sett kun fyrt med ved. Men har jo andre ting som drar strøm.
Gjest niomi Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Vi bor på rundt 65 kvm, ikke bakkeleilighet, og har et forbruk på ca 3000 kWh i året. Og betaler noe som 400 kr i nettleie og 300 kr i strømforbruk i kvartalet. Til TS: Er strømforbruket beregnet eller har dere sendt inn avlest forbruk? Vi har nemlig et beregnet forbruk på 20.000 kWh i året, mens reelt forbruk er mye mindre pga fyring og varmtvann inkl i husleie, og at leiligheten får varme fra leilighetene rundt.
Gjest gjesta Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 (endret) Hvilken strømleverandør har du da? Jeg får en strømregning på ca 1300 - 1500 pr. mnd (inkl. nettleie)i vinterhalvåret. Bor på litt over 70 kvm. Jeg betaler for faktisk forbruk. Nå må det sies at jeg er hjemme på dagtid så her slås ikke ovnene av. I tillegg så brukes vaskemaskin og oppvaskmaskin flittig. Endret 15. januar 2007 av Persille
Gjest niomi Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Vi bruker OBOS sin strømavtale, og Hafslund sitt nett. Og vi sparer mye på å ha fyring og varmtvann inkl i husleia...
Badlands Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2007 Eg har TEV som leverandør (Trondheim energiverk)... Nettleia er på oppunder 1000 kr i kvartalet... Skjøner ikkje så mykje av det som står på rekninga, ei veke har eg visst hatt kjempeforbruk av strøm, søylane går heilt til topps (og det var "tilfeldigvis" den veka der straumprisen var nesten dobbelt så høg som dei andre vekene), medan resten av perioden er det heilt normalt... Føler at det ikkje er nokon vits i å spare på strømmen når det tydelegvis ikkje har noko å seie på rekninga som kjem, og eg skulle verkeleg ønske at det fanntest ein måte å sjå kva apparat det er ein har i huset som er den store strømsyndaren... Kanskje eg skulle prøve å byte leverandør til ein av dei som visstnok skal vere så billige... men dei spekulerer kanskje i å ha svært låge priser ei tid, for å trekke kunder, og så skyt det i været etter nokre månadar? Eller det er små selskap som går dukken el.l. så står man plutseleg heilt utan strøm ein dag?
Kaffegjesten Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Hvis du vet hvor mange kilowattimer du har brukt kan du for enkelhets skyld gange dette med kr 0,70 og du får en (kanskje litt i overkant) total strømregning for perioden. Altså strøm + nettleie. Nettleien ligger på rundt kr 0.30 /kilowattime i et røft regnet landsgjennomsnitt.
Frujuli Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Vi har i underkant av 50 kvadrat, bor to stykker sammen, og har varmt vann inkludert i husleien. Allikevel lød regningen på 5000 kr ! Tror litt overdreven oppvarming og hyppige runder med oppvaskmaskinen istedet for å vaske opp har skylden.. ← For meg høres dette utrolig mye ut,men det spørs hvilke avtale du har. Hva du betaler pr kw. Vi betaler 47 øre kw. Har bindt oss til 3 år. Avgiftene kommer selvsagt i tillegg. Nå er vi to stk på en bolig på 120 k. 2 et med åpen løsning. Siste regning som kom nå er på 1700 kr. Må legge til at vi fyrer med ved,men på grunn av den milde vinteren , så ar det ikke blitt så mye. Faktisk så går vaskemaskin hver dag. Bruker oppvaskmaskin stort sett en gang pr dag. Varmekabler på badet. Ikke tro det er billigere å vaske for hånd. Det er varmvann som drar opp strømregningen.(ikke for deg da) Naboen fortalte de fikk på 3200, de er 5 personer i husstanden .De har bolig på ca 100 k. At du har varmvann i husleien og attpåtil får en så stor regning på en sånn liten bolig?
Badlands Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Dei av dykk som har så låg rekning bur kanskje i borettslag? Då er jo nettleia svært låg ofte, og det har mykje å seie.... Endret 16. januar 2007 av Badlands
LadyInRed Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Vi bor på rundt 65 kvm, ikke bakkeleilighet, og har et forbruk på ca 3000 kWh i året. Og betaler noe som 400 kr i nettleie og 300 kr i strømforbruk i kvartalet. ← i 2006 hadde jeg et totalt forbruk på ca 2500 kWh. dette måtte jeg betale ca 3200 kr for. jeg synes faktisk det var dyrt ift det du oppgir her, så jeg tror jeg må få sjekket min regning nærmere (vi leier av en institusjon og får ikke strømregning direkte fra strømleverandør) strømforbruker vårt er lavt fordi vi har varmtvann og fyring inkl i husleien, og vi har ikke hverken oppvaskmaskin, vaskemaskin eller tørketrommel (fellesvaskeri).
LadyInRed Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Eg er litt i tvil om eg skal bytte leverandør, om det er verdt strevet med å følgje med på marknaden, hoppe frå leverandør til leverandør, etc, eller bli hos min gode gamle leverandør. du kan sjekke ut strømpriser på konkurransetilsynets hjemmeside: www.kt.no Endret 16. januar 2007 av LadyInRed
Nynaeve Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Regning for nov/des 2200,- ink nett leie. Vil ikke akkurat si at jeg tenker på strøm, har lys, og en ovn uten termostat. 1 voksen pg 2 barn annahver uke. Åja 80kvm i 2etasje.
Gjest -eline- Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 Vi har i underkant av 50 kvadrat, bor to stykker sammen, og har varmt vann inkludert i husleien. Allikevel lød regningen på 5000 kr ! Tror litt overdreven oppvarming og hyppige runder med oppvaskmaskinen istedet for å vaske opp har skylden.. ← Å vaske opp for hånd er mye dyrere enn å bruke oppvaskmaskin (spesielt dersom man har en ny maskin), man bruker mange flere liter vann på å vaske opp for hånd enn det oppvaskmaskina bruker. Feks så bruker oppvaskmaskina vår 11 liter vann på en hel vask av full maskin, en runde på 55 grader bruker 1,04 kWh. Dersom du fyller opp kummen og vasker opp for hånd og deretter skyller i rennende varmt vann så bruker du fort 20-30 liter i løpet av en oppvask uten at denne trenger å være svær (vi hadde oppvaskkummen avkoblet avløpsrør en stud slik at vannet rant rett i ei bøtte, fikk øynene opp for hvor mye vann det egentlig går...) 5000 kr i strømregning var derimot *mye* på 50 kvm, har ikke fått regning for de siste månedene, men sist regning var på 1400 kr (vi varmer vel opp ca 40 av de 63 kvm vi har), har ikke vært så veldig mye kaldere de siste månedene så jeg tviler på at den blir så altfor høy.
Pasha Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 bor på 70 kvm og fikk nå regning på 1650 kr. betaler av a-konto
Lib Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 Nå har jeg sjekket dette litt nærmere, og vi hadde et forbruk på 10 000 kW i fjor. Dette er så altfor mye, og nå er det full skjerpings her ! Vi har kun elektrisk oppvarming, så dette tar masse strøm.
Helen Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 Vi brukte over 16.000 kwh i fjor, vi har fyrer bare med ved utenom to varmovner på badene. Vaskemaskinen og oppvaskmaskinen går ofte, men tørketrommelen har vært ødelagt i over et år så den har ikke vært i bruk. Jeg synes vi bruker veldig mye strøm, men vi har brukt mindre nå enn i fjor for da brukte vi over 18.000 kwh.
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2007 #18 Skrevet 17. januar 2007 Jeg synes regning på 2400 på 50 kvm høres mye ut. Vi fikk regning på 4 000 kr for bolig på ca 180 kvm (men vi varmer ikke opp mer enn halvparten, og bruker endel ved). Synes det er ganske dyrt, da vi har lav temperatur i huset - men det er vel straffen for å bo i gammelt og trekkfullt hus. Dessuten bruker vi også TEV, og jeg tror de er dyre, ja... Får ta oss sammen og sjekke andre leverandører. Bare husk at noen av de aller billigste har masse klagesaker på seg fra Forbrukerombudet.
Gjest Pax Skrevet 17. januar 2007 #19 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Vi bruker OBOS sin strømavtale, og Hafslund sitt nett. ← Jeg bruker det samme. Har ca 1000 - 1200 (inkl nettleie) på strøm i kvartalet. Leilighet på 70 kvm. Har generelt lite forbruk på strøm. Skrur nesten aldri varmeovnene på, får varme fra leilighetene rundt. Fryser jeg tar jeg på en varm genser i stedet. Varmtvann er inkl i husleia, har ikke oppvaskmaskin, bruker vaskemaskin ca en gang i uka, lager ikke varm middag hver dag. Skrur alltid lyset av i rommene jeg ikke er i. Endret 17. januar 2007 av Succubus
Lassie Skrevet 17. januar 2007 #20 Skrevet 17. januar 2007 Vi har ikke fått strømregningen enda vi...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå