Gjest Gjest_Gjest**_* Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Jeg sliter veldig med spisingen, anoreksia, men jeg vil så veldig gjerne bli frisk. Har mye dårlig samvittighet og er livredd for å overspise eller utvikle bulimi. For å legge på meg må jeg jo selvsagt få i meg mer kalorier og energi. Vil det være best å spise mer til hvert måltid eller flere måltider. Å spise bare sunn mat eller unne seg litt usunt? Har nesten konstant dårlig samvittighet for hvor mye/lite jeg spiser og tenker nesten konstant på mat. Ville vært veldig fint å få litt hjelp fra noen som har følt det samme og kommet ut av det.
Gjest beekeeper Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Jeg har etter utrolig mange lange år kommet meg ut av det, og da gjorde jeg faktisk ingenting med spisingen, men med problemene mine. Da jeg fikk orden i dem, så ordnet det seg med spisingen også. Det er selvfølgelig forskjellig fra person til person, men mine spiseproblemer var på en måte å lure meg selv fra å tenke på det jeg slet med, sånn at alt handlet om maten istedet. Har du noen å snakke med? Psykolog? Jeg tror å bli frisk er en lang, hard prosess, men alle kan greie det. Og husk: du kan bli VELDIG syk av å slite emd maten, så det er viktig å få ordnet opp i det så fort som mulig. Jeg sliter med helsa etter å ha hatt bulimi og anorexia i mange år, og hadde jeg visst hva jeg ville slitt med, hadde jeg søkt hjelp mye tidligere. Håper det ordner seg for deg, og at du greier det..
Navnløs Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Ernæringsfysiolog anbefales. En flink en that is. Har vært borti de som ikke er flinke også. Dessuten tror jeg det er viktig at du har noen å spise sammen med, da kan du venne deg til å spise og snakke, og ikke bare konsentrere deg om maten, hvordan du tygger den etc. Og anorektikere har det jo med å ikke like å spise sammen med andre. det må øves på! Hvor mye du skal spise, når, hva du kan trene etc. må følges opp, kartlegges og være individuelt. Blant annet med fare for reernæringssyndrom, fare for å overspiser og tippe over i bulimi. Samt at det kan være vanskelig å begynne å spise igjen, så anoreksien får et enda hardere tak i deg. Ernæringsfysiolog kan du snakke med legen din om, eller det er mulig å ta kontakt med noen privat. Forøvrig enig med Beekeeper, veldig viktig å finne roten til problemet! Du kan gå i samme tralten i årevis hvis du fortsetter å overdøve følelser og tanker med sult. Går du i behandling? Min ernæringsfysiolog sier det er viktig å unne seg godteri og andre ting. Det er ikke krise om man bytter ut lunsj med sjokolade, bare man ikke gjør det ofte. Hun er utrolig flink, normal og hyggelig - og setter ikke umulige mål. Andre jeg har snakket med har ment at jeg skal spise spiresalat og linsesuppe og andre idiotiske ting jeg ikke gidder å bruke timevis på å lage uansett. Hun jeg går hos nå er for vanlig mat, til vanlige tider, for at godteri er lov av og til, og at bevegelse er viktig. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå