mocci Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 heia! Jeg trenger noen gode tips i forbindelse med legging av parkett over gulvbelegg. Vi er veldig usikre på hvorvidt det er nødvendig å rive av gulvbelegget kontra å legge parketten rett på? Det må nevnes at gulvbelegget er ca 3mm tykt og itillegg kommer ullduken som må ligge under parketten. Vi er da bekymret for at gulvbelegg + ullduk+ parkett vil til sammen bli for tykt for dørstokken/terskelen slik at døren ikke vil gå igjen. Vi ser med gru på å fjerne gulvbelegget, men det er kanskje nødvendig? Hva tror dere? Hvor enkelt er det å fjerne gulvbelegg? Eventuelt noen som har erfaring med å legge parkett på gulvbelegg?? Fikk dere problemer med tykkelsen? tuusen takk for alle svar
Gjest Lea Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har lagt parkett over gulvbelegg tidligere. Det gikk helt fint hos meg i alle fall, men det kommer jo litt an på hvor høye dørterskler du har også. Veldig dumt om du må kjøpe spesialdører fordi det er liten plass. På det gamle kjøkkenet vårt var det et gammelt, slitt og delvis hullete gulvbelegg. Men gulvet var ellers veldig rett og fint, så skar bort der det var løsnet rundt hullene og sparklet dette, slik at det ble jevnt. Veldig greit å ha en ekstra beskyttelse på et kjøkken. Gulvebelegget var jo tett, utenom det vi sparklet. Det er altså ikke noe problem å legge parketten over gulvbelegget, men sjekk høyden før du begynner. Om det er vanskelig å fjerne kommer an på om det sitter godt (naturlig nok). Du kan jo teste i et hjørne eller noe sånt, så ser du fort hvor godt det er festet.
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Vi har også lagt rett på. Stort sett gått greit. Det du også bør sjekke er om det er belegg med sånt gammelt filtunderlag eller hva det var. Det var det på kjøkkenet mitt, måtte slipe av alt. En forferdelig jobb som støvet noe innmari...
Gjest gjesta Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Det gikk helt fint i den gamle leiligheten min å legge parkett direkte opp på vinylbelegg. Her jeg bor nå kunne jeg ikke ha gjort det uten å måtte endre på dørterskler. Du kan da bare beregne hvor høyt det blir med underlag og parkett og deretter sammenligne med høyden på dørterskelen. Dersom marginen er veldig liten så tenk på at gulvet/døra kanskje ikke er helt rett så du allikevel kan få problemer med å åpne døra.
Gjest bada Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 (endret) Svaret gir seg i grunnen selv: Hvis det nye gulvet ikke bygger høyere enn at det ikke kommer i konflikt med dørtersklene hvis det blir lagt oppå det gamle gulvbelegget, bør det legges oppå dette. Hvis det blir for høyt derimot, må dere fjerne gulvbelegget, noe som kan være en ekkel og støvete jobb. For å finne ut hvor høyt det nye gulvet blir er det bare å ta en skumplastbit og legge en prøve av parketten oppå, og legge det ved siden av terskelen. Endret 15. januar 2007 av bada
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå