Lilavati Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Hadde sex i dag, uten kondom, pluss at det er nøyaktig 14dager til mensen, pluss at han kom inni meg.. Er det store sjanser for gradivitet nå...? Hvor lang tid har jeg på meg på å ta andrepillen? Jeg har ikke lyst til å bli gravid nå, og ihvertfall ikke med ham.. Men vil jo senere engang, men .... Ble litt stresset nå..jeg vet ikke om jeg vil ta angrepillen...
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Det er jo umulig å si om du faktisk er gravid eller ikke, men du kan godt være det siden du sannsynligvis har eggløsning omtrent nå. Angrepillen skal taes innen 72 timer etter samleie, men det er større sjanse for at den virker jo fortere du tar den. Den koster 130-150 eller noe på apoteket, og er reseptfri. Det er som regel ingen særlige bivirkninger ved å ta den.
jordbær Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Angrepillen fungerer ikke som abortpille bare så det er sagt. Og er du allerede gravid når du tar pillen, er dette visstnok ufarlig for foster. Du hindrer vel eggløsningen, eller noe i den duren!
Lilavati Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2007 ja men skal ikke eggløsningen være nå da?
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Angrepillen hindrer at egget fester seg i livmorveggen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Hvis du ikke vil bli gravid nå, og i hvert fall ikke med han du hadde sex med, da må du ta angrepillen fort som f...
engelen ane Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Angrepille...og kanskje greit å bruke gummi eller p-piller siden??
LilleMy28 Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Angrepillen fungerer ikke som abortpille bare så det er sagt. Og er du allerede gravid når du tar pillen, er dette visstnok ufarlig for foster. Du hindrer vel eggløsningen, eller noe i den duren! ← Hjelp Hjelp Hjelp! Og jeg som trodde norske kvinner var godt informerte! Angrepillen fungerer ikke som abortpille, men hindrer et evt. befruktet egg å feste seg i livmoren, slik at du ikke blir gravid. Men den må tas innen 72 timer for at det skal fungere, etter det funker det ikke i det hele tatt. Det koster nesten ingenting og er å anbefale siden du ikke i denne situasjonen vil bli gravid. Å måtte ta et valg senere med evt. abort kan bli en stor belastning så det er best å unngå. Jeg har selv hatt to uplanlagte svangerskap (en sprukket kondom i ungdomstiden, og en mens jeg gikk på pillen, men var satt på en medisin som senere viste seg å stoppe effekten av pillen), jeg valgte abort begge gangene og angrer vel stort sett egentlig ikke. Men i perioder tenker jeg veldig mye på det, og da angrer jeg på at jeg tok abort siste gangen. Så ikke sett det i den situasjonen, løp til apotek og kjøp pillen så slipper du den bekymringen. Og gå til lege og få resept på prevensjon, selv om du er singel er det greit å være beskyttet. Vanlige p-piller, p-ring, p-plaster og p-sprøyte hindrer eggløsning, ikke angrepillen. Angrepillen er egentlig en type p-pille som har høyere doser virkemiddel som gjør at det dannes et slim på innsiden av livmorveggen som hindre at egget fester seg.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Felleskatalogen: NorLeveo: Virkningsmekanisme: Antas å hemme ovulasjon og forhindre befrukning. Kan også motvirke implantasjon Oversatt: Antas å hindre eggløsning,og kan også motvirke implantasjon. En tilfeldig valgt p-pille: Virkningsmekanisme: Undertrykkelse av ovulasjonen og forandringer i endometriet. Oversatt: Undertrykker eggløsning og endrer livmorslimhinnen. Med andre ord, de virker likt, men NorLevo er satt sammen sterkere pga at den tas akutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå