Gå til innhold

sunn hverdagsmat

Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Hva burde man få i seg av middagsmat i løpet av en uke?Tenkte å sette opp en konkret plan for hva jeg skal spise fremover,ellers blir det aldri noe av at jeg spiser sunn mat jevnlig.Har hørt at man burde spise fisk hvertfall en gang pr uke, men hva ellers er viktig?Til middag altså(utenom grønnsaker da)...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et omfattende spøsmål du stiller, men jeg kan gjerne forklare litt om hvordan jeg tenker når jeg planlegger middager.

Jeg tror først og fremst at variasjon er viktig! :)

Ellers prøver jeg i størst mulig grad å spise rent kjøtt og ren fisk fremfor blandings- og ferdigprodukter. Lyst kjøtt (feks kylling) er bedre enn rødt kjøtt som storfe og lam, og det er viktig med både fet fisk (laks, makrell) og mager fisk (torsk, sei, hyse, lyr).

I stedet for bare poteter, lys pasta og polert hvit ris er det bra å variere med så grove kornprodukter som mulig. Noen eksempler er fullkornspasta, villris, naturris eller brun basmatiris, byggryn og bulgur.

Og selvsagt bør man spise så mye grønnsaker som mulig. Tenk på grønnsakene som en like viktig del av middagen som kjøtt eller fisk, og spis gjerne vegetarisk en gang i blant. En tommelfingerregel er at fargesterke grønnsaker er rike på vitaminer og mineraler (gulrøtter, paprika, tomater, frisk spinat, brokkoli...). Linser, bønner og kikerter er proteinrike og mettende grønnsaker som kan erstatte ris eller pasta til middagen, feks i salat eller suppe.

Umettet fett (dvs plantefett, feks nøtter og vegetabilske oljer) er bedre valg enn mettet fett (som smør, ost og fløte).

Det er også en fordel å variere tilberedningsmåte, og feks ikke bare spise stekt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...