Gå til innhold

TV i barnehagen...!

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Må si jeg ble aldri så lite paff da jeg oppdaget at barnehagen vår hadde gått til anskaffelse av TV og video.

Jeg har ikke fått meg til å si noe, men jeg må si jeg synes det er temmelig sært.

Hvorfor i alle dager skal unger sitte og glo på TV i barnehagen? Glor ikke unger nok på TV ellers? Hjemme prøver vi å begrense det til barne-tv på kvelden og på morgenen i helgene, rett og slett fordi vi ser at ungene fort blir sløve og passive av for mye TV-titting.

Regner med at argumentene for TV i barnehagen kan være at regnværsdager er tunge, det er fint for å få overaktive barn til å roe seg ned osv. Men er ikke dette utfordringer barnehagen burde evne å ta tak i på andre og mer kreative måter?

Jeg tror nok ikke at TV-tittingen i barnehagen vår tar helt overhånd, men poden kan fortelle om en film han har sett der i hvert fall en gang i uken. Og det dreier seg ikke om filmer med lærerikt innhold, som natur- eller dyrefilmer, det er helt ordinære tegnefilmer.

Hva mener dere? Er det TV i deres barnehage? Er det greit? Kjør debatt!

Endret av Bodillen
Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Synes det er greit at barnehagen har tv, men at bruken begrenses til noe fornuftig. Tv er ikke bare fordummende heller, men program/filmer må velges med omhu. Har hørt om noen som bruker tv for ta opp vanskelige ting som død, mobbing, "slem" oppførsel etc for etterpå snakke med barna om emnet. Eller vise filming av barna i barnehagen slik at barna kan se seg selv på tv. Naturprogram er jo flott. Men jeg synes at da er forutsetningen at dette skal brukes til noe - ikke som tidtrøyte/bemanning ved sykdom i barnehagen. ;)

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage et halvt år hadde vi tv der. Det ble brukt 1 gang, og det var til å se gråtass på en "kosedag" rett før jul.

Det er sikkert ikke sånn at de skal se på hver dag :)

Skrevet

Jeg synes ikke noe om at TV skal brukes regelmessig i en barnehage. En gang i uken synes jeg er alt for mye og det ville jeg sakt fra om. Helt greit om det er snakk om en kosedag i ny og ne.

Skrevet

og jeg som syns det gikk over styr da barnehagen vår hadde fått tak i tv før jul og så på tegnefilm 3 ganger i løpet av adventstida. (altå slike filmer som varer i 1,5 time pluss)....

Syns ingenting om tv i barnehagen jeg. Syns ikke så mye om tv for barna sånn generellt, og prøver å begrense tv-tittingen til barna til bare barnetv, pluss nrk-barnetv om morran i helgene, og helst enda mindre...

Kos i barnehagen kan være så mye mer enn å se på film i timesvis. Dukketeater, lesestund etc... dårlig vær er en dårlig unnskyldning til å være inne iallefall. Så lenge det ikke er sjokk-kulde eller eksrem-vær(og da mener jeg EKSTREM) som storm, flom etc er det jo bare fint å lære seg at det går an åvære ute og ha det gøy selv om det pissregner, er sørpe og slaps osv.

Skrevet

I all verden. TV i barnehagen??? Nei det synes jeg er helt unødvendig, ungene skal ikke se TV i barnehagen etter mitt syn.

Skrevet

Husker vi pleide å se tv i barnehagen da jeg gikk der.

Det var sjelden. Men veldig koselig. Husker at vi bla. så ronja røverdatter. :) Så noe veldig nytt fenomen er det vel ikke.

Bør jo ikke brukes så ofte som en gang i uken, med mindre det er noe spesielt de faktisk holder på med. F.eks. temauker e.l.

Da ville jeg følt at TV var ok. Hvis det var for å lære noe.

Skrevet

Vi filmet en del i barnehagen og viste barna! Det var vel egentlig det vi brukte tv'n til. Samt at det kanskje to ganger i mnd ble satt på en film sånn rundt halv fire om det hadde øset ned hele dagen og mange av barna ikke hadde nok skift. Men det ble aldri satt på noe før mellomvakta dro hjem i allefall!

Skrevet

Vi har brukt tegnefilmer i den 1. klassen jeg jobber i som premie av og til for god oppførsel under bespisning. Men ja, det bør begrenses til et minimum

Skrevet

Jeg har alltid vært vant med å ha tv i de barnehagene jeg har jobbet i. Som liv sier blir det av og til brukt til at barna kan se seg selv når vi fex har filmet teaterstykket de har spilt for foreldrene. Vi voksne bruker tv`en til faglig oppdatering, plus at vi har en kosedag før jul der ungene får se Donalds jul, Reisen til julestjernen eller annen koselig julefilm. Tipper ungene får se til sammen to timer tv i løpet av et barnehageår. Er det så ille?

Skrevet

Vi har ikke TV i barnehagen jeg jobber i, men vi har projektor... :roll: Vi var flere som var imot dette da den kom i barnehagen, men vi var i mindretall faktisk. Men - den brukes mest på oss voksne, på personalmøter og planleggingsdager - for fagligheten. Det synes jeg er helt greit, men jeg syntes det var noe ordentlig tull å bruke så mye penger på en projektor, da hadde det vært bedre med en vanlig TV synes jeg.

Jeg synes nok at storebarnsavdelingene bruker den litt mye til tider, men jeg mener også at TV-titting i barnehagen bør begrenses til max en gang hver andre eller hver tredje måned.

Hvis den hadde blitt brukt slik som Liv sier, med å vise barna videoer som er filmet av barna, så synes jeg det er positivt. Men til å se alle disse tegnefilmene... Jeg mener barna får nok TV fra før, og vet om altfor mange som bruker TV'en som barnevakt, og da synes jeg ikke at barnehagen skal vise så mye film.

På en annen side - de gangene jeg har jobbet i jula, så har jeg flere ganger tenkt på at det kunne vært koselig for de første barna som kommer om morgenen at de kunne fått sett på Julemorgen på TV, siden de blir levert så tidlig. Da tenker jeg på i de tilfellene hvor vi har hatt bare noen få barn på hele huset altså. Men, siden vi ikke har TV så får de ikke sett. Og det er også helt greit.

Generelt er jeg ikke veldig positiv til TV o.l. i barnehagen, fordi jeg har sett (og ser, delvis) at det er fort gjort at noen ansatte overbruker muligheten sånn at barna får se mye oftere enn det jeg synes de bør.

Gjest Bodillen
Skrevet

Enig med mange her. Klart at hvis det begrenses til et minimum, og det stort sett går i filmer ungene kan lære noe av, så er det jo greit, men Mikke mus og Tom&Jerry får da unger flest mer enn nok av ellers?

Barnehagen vår har ikke videokamera, og de har aldri filmet hverken juleskuespill eller sommeravslutning, så filmer av barna vises ikke. Akkurat det hadde faktisk vært positivt, synes jeg.

Er også enig med Lassi, som gjerne skulle vist julemorgen til barna som blir levert tidlig i forbindelse med jul. Da blir det litt spesielt, og ekstra koselig for ungene.

Noen nevner også at enkelte ansatte kanskje tyr til TV'n litt for lett. Vi har nok et par sånne i vår barnehage også. Det blir veldig lettvint på ettermiddagen, føler jeg.

Kanskje TV'n ikke skulle vært fullt så tilgjengelig? En reise-TV som må hentes fram, f.eks?

Skrevet

Vi har tv i barnehagen, men utenom oppdatering for voksne, får ungene stort sett kun se tv ved juletider. I romjula er det ofte bare en og to barn i barnehagen, så da synes jeg det er greit at de får se barnetv om morningen hvis de har lyst til det.

Skrevet

jeg vet ikke helt jeg...Det sies vel at 5-6åringer skal sitte max 1time foran en skjerm, det være tv eller data. Jeg synes ikke om at barnehagen viser filmer og tv. Ikke i det hele tatt. Les ei bok! Jeg kan se nytten for de voksne i opplæring, og det er koselig for barna å se seg selv. Men utover det, Sorry, er bare så helt i mot.

Skrevet

I barnehagen til barnet mitt har de ikke tv, og det synes jeg er helt greit.

Hadde de hatt tv, og brukt den til sånne ting som faglig oppdatering for de ansatte, noen få gode filmer innimellom, og for at de få som bruker barnehagen i romjula kan sitte litt og kose seg sammen med de voksne og se på Julemorgen, hadde jeg ikke protestert.

Men jeg hadde protestert om barna hadde fått se film en gang i uka, jeg synes små barn får sett nok tv om de holder seg til å se barne-tv.

Skrevet

ungene her går 4 t i utepark og det er så deilig å få dem hjem med røde og friske kinn!

utover det så bruker ungene tv og data her hjemme selvsagt, men vi begrenser. det som vi ikke må glemme er at allerede i 1 klasse så begynner de med tekstdokumenter på data. da er det greit å ha litt forhåndskunnskap.... men selvsagt; alt med måte.

Skrevet

Tv'er blir bare mer og mer normalt i barnehagene. Det nye nå er en flatskjerm pr. avdeling. 32 tommer..... :klaske: Utrolig hva man prioriterer å bruke pengene sine på...

Gjest StockDama
Skrevet

har jobba i barnehage en god stund,vi hadde tv, men den ble, som mange andre her ser det ut til, ble bare brukt i jula, og da var det mest av oss voksne,fordi det var ingen barn der =p

den ble også brukt av barna for en form for afrika prosjekt, for å innformere om barn i andre land, programmet het yebo,og var om en liten afrikansk jente som het yebo...ungene elsket det, pluss de lærte hvordan andre barn i andre land har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...