Gå til innhold

80-TALLET

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng som snakker om å arrangere 80-talls party. Hva husker du best fra 80-tallet? Hjelp meg med de "typiske" tingene, sangene, klærne osv. :briller:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Puddelrock (Bon Jovi) og basketsko, høyvannsbukser med høye liv og skulderputer.

Skrevet

Isba-støvler med syltestrikk, Millet-dun-/boblejakker i pastellfarger, olabukser med hull på strategiske steder (og gud forby - det MÅ være levis), skinnslips (smale) til gutta - gjerne rødt, og sammen med spisse sko helst i samme farge, Ball-klær - spesielt kortarmede gensere i lilla/rosa e.l. Sykkelbukse til festbruk kom vel også såvidt på slutten av 80-tallet eller var det starten av 90-tallet? Husker at jeg tok meg praktfullt ut i røde sykkelbukser og svart dressjakke....

Tupert hår, kort på toppen langt i nakken, alternativt ala "Nanny". Mørkere farge på underhår enn overhår, men bare for gutta.

Lyse lilla sminke, inkl. lebestift.

Musikk jeg husker: Wham, Limahl *neverending stoooooory*, Boy George/Culture Club, Depeche Mode, Cure, Cyndi Lauper, Whitney Houstoun.

Gjest Missuganda
Skrevet

For noen år siden var jeg på 80- tallsparty og det var kjepmegøy. Min venninne vant premier for best kledde, og hun hadde på seg: Bouts, Høyvannsdongeribukse m/ høyt liv og tynt belte i midjen. BALL genser og creppa hår. Hun var dritstilig.

Husk Pastellsminke :lol:

Gjest Cruella
Skrevet

Mohairgensere som var børstet opp, også til gutta, som puttet de tykke genserne nedi dongeribuksene med høyt liv.

Solariumsbrun på vinteren.

Hvite smokingskjorter til jentene med propell, gutta korte dressjakker/kelnerjakker (ihvertfall på tidlig 80-tall).

Store skjorter til jentene med brosjer øverst i kragen og et løst belte med fancy beltespenne.

Nappaslips til gutta eller lisseslips.

Mye fersken og mint, ikke glem Poco Loco.

Lisa-Beth

*synes 80-tallet var kult, jeg*

Skrevet

Husker mitt ungdomsskole-fest-antrekk jeg... :ler: .

Pappas gamle Levis med hull på knær og lår og i rumpa. Garn var sydd på lommene og "utoverbrett" nederst. Helst skikkelig lys eller steinvasket. I livet var en snurpet sammen med et smalt belte i en neonfarge. Så hadde jeg en hvit schwææær skjorte som var stappa nedi buksa og puffet opp (helst med skulderputer). Så hadde jeg en gammel dressjakke over med nål på slaget.

Seilersko i 3 farger, cowboyboots eller ISBA (med strikk).

Håret hadde permanent og var tupert og satt inn med alle mulige produkter. Evt. samlet i en hestehale mildt på oppå hodet (Grorud-palme). Masse sminke i pastellfarger og lyserosa eller hvit leppestift.

Stooore øreringer i "sølv" eller neonfager og matchende armbånd.

Musikken var Kim Wilde, Europe, Michael Jackson, Prince, Sandra osv.

Det var tider det.... :hoho:

Skrevet

Hehe huff ..godt vi er ferdige med 80-tallet. jeg var 12 år da vi endelig kunne skrive 1990......så jeg husker ikke så mye av den "voksne" moten .....men husker jo godt puddelfrisyrene da ..og den grufulle hockysveisen ..også på jenter :o Så var det store pastellfargede gensre .....dongerier som var skjoldet ...(ikke sånn lys dongeri ...men med lyse dropler på en måte *ler*).....og hvite silkeskjorter da ...med belte i livet ..puffet opp.......mye pastellfarger .....og dunjakker tror jeg .....store knalske øredobber ...lys sminke .....og kreppet hår .....ofte med det fremste i hale oppå ...... Store frisyrer ..permanent .... Og slike leggvarmere eller stømper som var utrolig høye og vi dyttet ned på anklene så de lå i bulker - jo flere jo bedre ... Limahl er liksom typisk da ....og Europe .... samantha Fox ....Sandra ...Carola Kom tightsen på 80 tallet eller var det mer begynnelsen på 90 tallet? (Tights og store side gensere)

Skrevet

Pumps!!! Rosa, hvite, røde pumps m høye slanke hæler, og ikke oppbygde foran i det hele tatt.

Og sånne kjeledresser; hvite m bredt belte rundt midjen. Og pumps! Tupert hår, ja. Mange tok permanent. DET styrte jeg unna.

Eller miniskjørt m matchende topp. Bredt belte. Og pumps...

Skoleantrekk: Levi's 501 (måtte kjøpes i ørten nr for store, fordi de skulle være liiiitt sån sidrumpa, Dockside's, Pringle-gensere i allverdens farver og....selvfølgelig: Fjellreven ytterjakke. Lys blå. Og lyseblå kajal, og rosa leppestift. Halvparten av alle gymnasiastene gikk slik kledd, ihvertfall den litt sossete (ah...sossete er vel et 80-talls-ord, er det ikke?) delen. Eller de som lot som.

Guttene hadde en tendens til å se litt "homo" (no offense) ut, med pastellfarvede klær og spisse sko, gjerne røde eller hvite.

Men det ble pøst ut utrolig mye bra musikk.

Maiken

Gjest Hilde K S
Skrevet

Ble helt nostalgisk jeg og tenker på hvor stor lykken var da jeg fikk min første Levis 510 ! Når den rosa BALL genseren var på og den lys lys lys lys nesten hvit rosa leppestiften, den rosa øyeskyggen og klarblå kajalen var på plass var det bare å hive på seg Peter Pan støvlene, dunjakken og kvelden var reddet ! Hvor var Poco Loco guttene som man så desperat ønsket sjans på ? Og det tuperte håret, he he. Rart jeg ikke skremte gutta milevis unna...............

Madonna - like a virgin

Art Company - Susannah

Queen - I want to brake free

Foreigner - I want to know what love is

Mmmmm 80 tallet - en lykkelig tid å være tenåring................

Skrevet

HÆRLIG! Minnene strømmer på - det var akkurat slik som det blir beskrevet i innleggene over. Kommer ikke på noe som ikke er nevnt. Jeg hadde alt sammen; rotstruktur! Ball genser, lilla øyenskygge, isrosa lebestift, limahl plate, skolesekk (som det stod "drittsekk" på) skulderputer og istykkerrevne levis 510. (i en periode også i steinvasket utgave)

Mot slutten av 80 tallet ble moten mer og mer "stivpyntet" ispedd sykkelbukser og digre juggeløredobber.

En deilig mote å ha vært en del av. Men jeg kommer aldri til å vise meg offentlig i hvite pumps og diger rosa strikkegenser igjen. :ler:

Skrevet

Eneste jeg kommer på som jeg ikke tror er nevnt er munnspray.

Skrevet

JA veslejenta de husker jeg !!! Vi hadde de med overalt og drev og sprayet i munnen i det vide og det brede ....kjenner nesten mintsmaken her jeg sitter :hoho:

Skrevet

Noe av det jeg har undret meg mest over i ettertid er at vi ikke reagerte på at guttene var så feminine.. Langt hår i nakken, tynne belter i livet, skulderputer, pub to pub sko, rosa og mintgrøng....disse guttene siklet jeg etter på midten av 80 tallet og i dag undrer jeg meg over Ari :roll:

Tidene forandrer seg..heldigvis!

*mimre, mimre - Sterilan reklame og Toy*

Skrevet

Haremsbukser....noe av det mest usexy som noen gang har vært på moten..... :-?

Husker håret ja...hadde både permanent og bleika.....var akkurat som ei høysåte.. :roll: ...husker godt at pappa sendte meg flere flasker med Clynol hårspray i måneden (bodde hjemmefra)....på gymnaset var vi ute på do og spraya i friminuttene....vi brukte ca. 1/2 flaske om dagen.....i tillegg knallsvarte og blå rundt øynene..og lyslysrosa leppestift, øredobber som rakk til skuldrene.....tragisk... :hoho::roll: :-?

Når vi kjørte moped kunne vi ikke ha hjelm...for brukte vi det satt håret klistra til hodet da vi tok den av.... :roll: :-?

En herlig tid 80-tallet...men aldri har vel moten vært mer tragisk enn da... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
En herlig tid 80-tallet...men aldri har vel moten vært mer tragisk enn da... :roll:

Om 20 år synes du nok at dagens mote var like tragisk :blunke:

Skrevet

seilersko, Levis-buksa som sitter godt opp i rompa, stripete rosa og hvit Ball-genser og "Grorud-palme". Typisk hverdagsklær på 80-tallet på Oslos østkant... :)

Glad jeg var såpass ung at jeg ikke brydde meg så mye om moter på 80-tallet jeg...

Skrevet

Om 20 år synes du nok at dagens mote var like tragisk :blunke:

Kanskje det gjest....men tror egentlig ikke noe mote-tiår noengang kommer til å måle seg mot 80-tallet.... :wink::)....time will tell....

Skrevet

Var en mail jeg fikk om dette emnet for en stund siden. Måtte le litt når jeg leste den ja :)

Emne: (Fwd) VS: Ting vi gjorde på 80-tallet

Det var tider det....!

1. Moonwalk'a

2. Brukte blå mascara

3. Tegnet på dongribuksen

4. Skrev "drittsekk" på skolesekken

5. Sa "Få smake på lipglossen din a'"

6. Hadde brevvenner

7. Brukte brunkrem i ansiktet, men ga faen i halsen

8. Brukte kastanjevann i ansiktet, men ga pokker i halsen

9. Nektet å bruke lue

10. Syntes Pusur var stilig

11. Trodde George Michael var hetro

12. Syntes silkenikkers og bluser med enorme blondekraver var et suverent festantrekk

13. Trodde Michael Jackson bare var bitte litt eksentrisk (og ikke hakkende, hoppende gal)

14. Drakk søt hvitvin

15. ...og Peach Canei

16. Valgte beta-spiller

17. Gikk i Poco Loco-dress på 17. mai

18. Sang "Free Nelson Mandela"

19. Trodde øst-tyske og russiske kvinnelige kulestøtere bare hadde "trent litt vel mye"

20. Var overbevist om at nyttårsaften 1999 ville bli tidenes fest

21. Brukte de ikke akkurat ultratynne bindene "Saba"

22. Visste hvem som var Muffe og hvem som var Gækki

23. Ble sure dersom noen kalte de "Guffe" og "Mækki"

24. Kjøpte lodd i Pengelotteriet (maks gevinst 50.000)

25. Hadde bankbok

26. Var sikre på at Duane Loken a'la "Ulvefot" kom til å nå langt som skuespiller

27. Jo større jo bedre ... vi snakker om skulderputer

28. Trodde at en datamaskin var bedre jo større den var

29. Hadde mobiltelefonen fastmontert i bilen

30. Synes kinamat var litt vel eksotisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...