Gå til innhold

Navneendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta hans etternavn nå når vi gifter oss. Har tenkt å sende inn papirene sammen med prøvingspapirene og forlovelseserklæringene.

* De trenger vel ikke noe dokumentasjon? Er det ikke samme som skriver ut vielsesattesten etter vielsen? (altså folkeregisteret)

* Når blir det nye navnet tatt i bruk? Jeg har skjønt at jeg kan ta det nå også siden vi har vært samboere i mer enn to år, men har lyst at det skal gjelde fra etter vielsen, men trer det i kraft før vielsesattesten er skrevet?

*Får jeg det nye eller gamle navnet i vielsesattesten?

* skriver dere noe om tilknytning til det meldte navnet i navneendringsskjemaet?

* Må en fylle ut grunn for navneendring?

* må det legges ved noe dokumentasjon fra mannen, står at en i enkelte tilfeller må dette, men ikke noe om når.....

Ble mange spørsmål dette her, men det er så mye jeg lurer på, så like greit å spørre her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det flere eller færre enn 200 som har etternavnet du ønsker. Dersom det er flere enn 200, trenger du ikke ha noen begrunnelse for navneendringer, du kan velge et slikt navn "bare fordi du har lyst"

Skrevet

Hentet fra http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/regelverk/...014/dok-bn.html

Vigselsmannen skal ikke lenger behandle navnesaker. Vigselsmannen skal i stedet videreformidle meldingsskjema om navn fra partene til folkeregisteret med mindre partene ønsker å gjøre det selv i ettertid. Dette betyr at vigselsattesten, som utstedes i forbindelse med vigselen, ikke lenger skal inneholde partenes navn etter vigsel. En må benytte den særskilte bekreftelsen om navnevalget dersom en har behov for å dokumentere navn etter inngått ekteskap eller partnerskap, se nedenfor pkt. 2.3.3.

Jeg tolker det slik at vigselsattesten vil inneholde ditt nåværende navn, om du ikke allerede har endret navnet ditt (og fått bekreftelse på dette fra folkeregisteret) før bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...