Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leieboeren vår ønsket å røyke under vifta da han flyttet inn. Vi sa i utgangspunktet nei og skrev det i kontrakten. Han har røkt likevel og i dag kjente vi røyklukt gjennom ei dør vi har inn mot hybelen.

Han har sagt at han ikke skal gjøre det, men jeg blir litt usikker. Har vi lov til å nekte han det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg tror det. Det står da ofte i utleieannonser at de søker etter ikkerøykere, så du må da ha milghet til å nekte han det. I hvert fall når det står i kontrakten.

Skrevet

Klart du kan nekte ham å røyke inne i ditt hus. Han leier jo bare, og da er det dere som bestemmer. Dere har det jo i kontrakten også, som han har skrevet under på regner jeg med.

Skrevet

Joda, det har han.

Vi skal bruke rommet han leier som soverom også etterhvert så det er ekstra kjipt at han røyker likevel.

Skrevet

Jo, vi har nektet konsekvent.

De forrige leieboerne røykte inn. Det kjente jeg tydelig en gang jeg var nede i leiligheten deres. Jeg sa ikke noe akkurat da, men sendte ei pent formulert melding i ettertid om at jeg fant grunn til å påpeke at de ikke måtte røyke inne. Den fikk jeg aldri svar på, men røykinga opphørte.

Skrevet

Selvfølgelig har du lov til å nekte han å røyke. Det er din leilighet.

Skrevet

Klart du kan si at han ikke skal røyke i leiligheten deres ja! Så frekt av han å gjøre det selvom dere i kontrakten har sagt at det ikke er tillatt! Jeg har vært med på å vaske ned leiligheten som en kompis hadde leid, og han hadde røyket inne... Og det var ekklt! Brukte Jif-spray på tak og vegger, og brun guffe bare rant av veggene

Skrevet

Dersom dere har spesifisert ikke-røyk i kontrakten, kan dere nekte han å røyke inne, ja. Ellers kan dere ikke nekte han å røyke på hans beboelsesrom.

Skrevet
Jeg har vært med på å vaske ned leiligheten som en kompis hadde leid, og han hadde røyket inne... Og det var ekklt! Brukte Jif-spray på tak og vegger, og brun guffe bare rant av veggene

Signerer denn, bare at da var det vi som hadde røykt inne i leiligheten der vi leide tidligere. Jeg skurte veggene med Slamiakk enkelte steder, såg ikke bra ut nei. Tenker meg at de ble nødt å male ja. Nå stod det ikke noe i kontrakten at vi ikke kunne røyke, og de var klar over det så da ble det sånn. Dette er noen år siden nå, så når vi flyttet ble det bestemt at vi røyker heretter på verandaen. Men nå har jeg sluttet da. ;)

Men ja, du kan absolutt bestemme om det skal være røyking eller ikke i ditt hus!

Skrevet

Det er ingenting i husleieloven som gir grunnlag for å nekte røyking, selv ikke om man har det med i kontrakten, så strengt tatt har dere ikke noe å komme med. Husleieloven regulerer ikke røyking direkte, men det står at leiertager skal ha alminnelig bruksrett over leieobjektet, og skal kunne disponere det som om de er eier. Og siden man bestemmer selv om man vil røyke eller ikke hjemme, så gjelder det også i leieforhold.

Så du kan klage på at de røyker, og be om at de lar det være, men du kan i utgangspunktet ikke få dem kastet ut pga det.

Skrevet

Vi kommer ikke til å kaste han ut pga det, bare være dritnøye på at han vasker skikkelig når han flytter!

Tror jeg skal sjekke det med røyking med forbrukerombudet jeg.

Skrevet
Det er ingenting i husleieloven som gir grunnlag for å nekte røyking, selv ikke om man har det med i kontrakten, så strengt tatt har dere ikke noe å komme med.

Jeg synest igrunn dette høres veldig rart ut, men jeg vet jo ikke da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...