Smørblomsten Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har ikke begynt å gi fluortablett til min sønn på 13 mnd....en venninne av meg derimot har begynt med dette til sin 1-åring. Er det nødvendig? (hun hadde fått beskjed på helsestasjonen sin på vestlandet, jeg har ikke hørt noe om det her i Oslo!?)
Laban75 Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Så fort de er store nok til å spise en tablett uten å sette det i halsen.. Jeg startet rundt et år med mine. Ingen grunn til å vente. Så snart barnet spiser annet enn morsmelk er de utsatt. Puss nøye og bruk fluor.
Siam Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Vi begynte da han var litt over et år, og vi ble rådet til det av helsestasjonen. Oliver elsker dem og koser seg skikkelig med den etter kveldstannpussen.
Gjest Bodillen Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Jeg ville aldri i livet gitt fluortabletter til et barn, så sant det ikke var spesielle forhold som tilsa at det var nødvendig. Fluor er ikke bra. Datteren vår fikk fluortabletter pga tannskade som følge av medisinbruk. Jeg likte det ikke, men fordi hun har flekkvis manglende emalje på nesten alle tennene, og fordi tennene er porøse og ekstra utsatt for hull, følte vi ikke at vi hadde noe valg. Så fort hun ble stor nok begynte vi med fluorskylling i steden for tabletter. Min tannlege sammenligner det å gi fluortabletter til barn med å gi rottegift daglig i små doser...
Jens Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Jeg ville aldri i livet gitt fluortabletter til et barn, så sant det ikke var spesielle forhold som tilsa at det var nødvendig. Fluor er ikke bra. Datteren vår fikk fluortabletter pga tannskade som følge av medisinbruk. Jeg likte det ikke, men fordi hun har flekkvis manglende emalje på nesten alle tennene, og fordi tennene er porøse og ekstra utsatt for hull, følte vi ikke at vi hadde noe valg. Så fort hun ble stor nok begynte vi med fluorskylling i steden for tabletter. Min tannlege sammenligner det å gi fluortabletter til barn med å gi rottegift daglig i små doser... ← Hæ???
Gjest Bodillen Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Hæ??? ← Fluor har et ufortjent godt rykte. Mange har dessuten mye fluor i drikkevannet, og bør absolutt ikke tilføre kroppen mer. http://www.matoghelse.no/fluor-inn-solhatt...6522-73454.html http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=34&article=17 Min tannlege sier at hvis man er nøye med kostholdet, pusser tennene godt og bruker tanntråd (iflg ham er tanntråd faktisk viktigere enn selve tannpussen!), trenger man ikke utsette kroppen for fluor i det hele tatt.
Gjest marthepia Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Vi fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å gi fluortabletter. Det var nok fluor i tannkremen sa de på helsestasjonen. De sier mye forskjellig ser jeg..? :klø:
Elle Melle Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Tannlegen min syntes det var ille nok med den lille mengden fluor som er i den mildeste barnetannkremen, og anbefalte absolutt ikke tabletter. Tannleger vet vel mer om dette enn forskjellige helsesøstre rundtomkring?
Laban75 Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har aldri hørt dette.. Men jeg ble iallefall "flasket opp på" fluortabletter når jeg var liten og har ingen men i dag.. Hadde også veldig lite hull i tennene når jeg var liten (første hull var ikke før på ungdomsskolen). Jeg sier til tross for innleggene over: JA til fluor.
Kayli Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Her blir vi anbefalt bruk av fluortabletter av både tannlege og helsesøster. Begge mine begynte da de var 1 år. Det er imidlertid viktig å undersøke om det er fluor i drikkevannet der du bor; da skal du ikke gi fluortabletter. Dersom du velger å la være, bør du bruke "voksentannkrem" til barnet, da fluorinnholdet i barnetannkrem er mindre, og i følge våre tannleger for liten. Bruk en liten mengde tannkrem, på størrelse med barnets lillefingernegl.
Tusenfryd Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 Det kommer an på fluorinnholdet i vannet og om ungen drikker vann, sier min tannlegevenninne. Vi ga fluor, barnet fikk første tann ved tre måneders alder. Det var kun melkedrikking til ett år, men nå drikkes vann og fluortabletten spyttes ut. Så her løste alt seg selv. Fluor er faktisk viktig. Tenk på alle høltenna før fluoren! I tillegg må man være oppmerksom på småspising og hva barna drikker. Dere som ikke har lært opp barna til juice og brus enda, ikke gjør det. Vann og melk holder i massevis. Vil de på død og harde møkka ha noe annet,e r det fordi de har lært det av de voksne. Syreskader på emaljen fra juice og brus er betydelig, og særlig fra sukkerfri brus. Tannpuss er svært viktig, tanntråd er vel ikke særlig aktuelt for en ettåring...
tingeling Skrevet 18. januar 2007 #12 Skrevet 18. januar 2007 Hva gjør man når ettåringen plutselig nekter tannpuss?
Gjest Bodillen Skrevet 18. januar 2007 #13 Skrevet 18. januar 2007 Det kommer an på fluorinnholdet i vannet og om ungen drikker vann, sier min tannlegevenninne. Vi ga fluor, barnet fikk første tann ved tre måneders alder. Det var kun melkedrikking til ett år, men nå drikkes vann og fluortabletten spyttes ut. Så her løste alt seg selv. Fluor er faktisk viktig. Tenk på alle høltenna før fluoren! I tillegg må man være oppmerksom på småspising og hva barna drikker. Dere som ikke har lært opp barna til juice og brus enda, ikke gjør det. Vann og melk holder i massevis. Vil de på død og harde møkka ha noe annet,e r det fordi de har lært det av de voksne. Syreskader på emaljen fra juice og brus er betydelig, og særlig fra sukkerfri brus. Tannpuss er svært viktig, tanntråd er vel ikke særlig aktuelt for en ettåring... ← Jeg synes det er trist at det ikke fokuseres mer på kosthold og tannstell. Hadde man gjort det man skulle i forhold til det, ville ikke fluortabletter vært noe tema (så fremt det ikke dreier seg om tannskader o.l)
Plonk Skrevet 18. januar 2007 #14 Skrevet 18. januar 2007 Tannlegen min anbefalte oss å begynne med fluortabletter til Plonkeliten. Jeg fikk det selv da jeg var liten, og jeg har aldri hatt ett eneste hull i tennene (nå er jeg midt i 30-årene). Han ga også mange andre gode råd for tannstell hos barn, for eksempel å gjøre tannpussen til en mest mulig hyggelig opplevelse helt fra starten: La barnet leke litt med tannkosten selv og leke-pusse, før du tar over og pusser skikkelig. Se på når de voksne pusser tennene slik at barnet får gode forbilder. Ha flere ulike tannkremer med ulik smak. Gjøre et nummer ut av at tannkosten er fin og har mange farger. Osv. Plonkeliten er superflink å pusse tenner (nå er hun 2 1/2 år), og selv om hun noen ganger er hysterisk og trøtt og lei og vrang, gaper hun lydig når vi skal pusse. Etterpå er Flux-tabletten en fin belønning. (Hun er kjempemorsom. Hun tar tabletten, ser på smilet som er på den, og så gliser hun tilbake og sier "Spise deg?!" og gafler nedpå )
jordbær Skrevet 18. januar 2007 #15 Skrevet 18. januar 2007 Mamma nektet både meg og søstra mi fluortabletter. Hun ble en gang fortalt av en tannlege at det ikke var bra. Vi fikk fluorskylling. Det er for mye fluor som det er i norge. Der jeg vokste opp, hadde vi et aluminiumsverk som slapp ut mye fluor. Jeg er skeptisk til bruken av fluor. Og jeg er usikker på om dattra mi skal få fluortabletter eller ikke.
Smørblomsten Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 18. januar 2007 Tannlegen min anbefalte oss å begynne med fluortabletter til Plonkeliten. Jeg fikk det selv da jeg var liten, og jeg har aldri hatt ett eneste hull i tennene (nå er jeg midt i 30-årene). Han ga også mange andre gode råd for tannstell hos barn, for eksempel å gjøre tannpussen til en mest mulig hyggelig opplevelse helt fra starten: La barnet leke litt med tannkosten selv og leke-pusse, før du tar over og pusser skikkelig. Se på når de voksne pusser tennene slik at barnet får gode forbilder. Ha flere ulike tannkremer med ulik smak. Gjøre et nummer ut av at tannkosten er fin og har mange farger. Osv. Plonkeliten er superflink å pusse tenner (nå er hun 2 1/2 år), og selv om hun noen ganger er hysterisk og trøtt og lei og vrang, gaper hun lydig når vi skal pusse. Etterpå er Flux-tabletten en fin belønning. (Hun er kjempemorsom. Hun tar tabletten, ser på smilet som er på den, og så gliser hun tilbake og sier "Spise deg?!" og gafler nedpå ) ← søtt! Jeg sliter også m tannpussen (han er 13 mnd) nå. Gikk så fint før, og han pussa litt selv og jeg overtok (el omvendt)...Nå er det skrik og munnen lukket Prøver å synge, tulle, pusse forsiktig osv osv. Men han har bestemt seg for at tannpuss er noe tull. Har begynt å gi fluor (han drikker minimalt m vann) og det liker han jo, men ikke kommet så langt at han skjønner at det kommer belønning etter pussen Andre tips mottas m takk!
Nightingale Skrevet 19. januar 2007 #17 Skrevet 19. januar 2007 Min sønn bruker ikke fluortabletter. Det er ikke blitt nevnt av helsestasjonen på noen av kontrollene, den siste kontrollen han hadde var 2-års kontrollen. De har imidlertid snakket om tannpuss og hørt hvordan det går osv., men altså ikke nevnt fluortabletter. Vi har ikke noen problemer med tannpuss nå, det har gått knirkefritt i et halvt år nå og er helt inneforstått med at tannpuss er noe man gjør etter forkost og før man legger seg. Det har gått både bra og dårlig i perioder, tidligere hatet han det. Nå for tiden synger vi en tullesang om karius og baktus med melodi "Pål sine høner". Han synes det er morsomt å finne på hva slags tull Karius og Baktus driver med i tennene. Han er veldig glad i t-banen og derfor kjører de ofte t-bane inni der (både rosa, oransj, hvit osv..). De graver hull, bygger mye rart som for eksempel barnheager inni der, de banker og av og til er det en som heter Magnus som løper inni munnen. Så synger vi at det ikke går an å ha t-baner og Magnuser som løper og banking og hamring i tanna, så derfor må vi pusse og pusse dem bort.
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2007 #18 Skrevet 19. januar 2007 Ingen i min fam ikludert meg selv har noen sinne tatt fluor tabeletter, og vi er kjent for å ha gode tenner. min bestefar fikk fluor under naziregimet 2 verdenskrig, var fange. Dette var for å holde dem passive under krigen. Vi bruker heller ikke fluor tannkrem. hver med sitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå