Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg noen gode tips til hvordan jeg kan bygge opp min 5-åring til å ikke være så sjenert mer..

Når vi feiret 5-års dag med barneselskap løp h*n og gjemte seg når gjestene kom :overrasket: . Når vi fant h*n og "dro h*n frem" lukket 5-åringen øynene i lang tid. Nektet å sitte ved bordet (ble sittende på fanget mitt til slutt). Jeg måtte hjelpe til med pakkeåpning (som vi tok midt i selskapet slik at h*n var litt varm i trøya..).

Etterhvert ble h*n veldig ovenpå og løp rundt som en strikkball med et lydnivå som ikke lignet noe.. I tillegg veldig "frekk" og ja dere skjønner vel hva jeg mener.. :overrasket:

Begge deler er så vidt jeg kan forstå forsvarsmekanismer for at h*n er sjenert.

Har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe h*n blir jeg veldig glad. Det er helt forferdlig å se h*n lide i eget bursdagsselskap.. :tristbla: (selv om h*n under forberedelsene gledet seg hele tiden og det var ikke tegn til at h*n gruet seg).

Hjelp meg (og 5-åringen)..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke arrangere stort selskap neste gang, kanskje? Hold det litt mindre og bare inviter venner som barnet føler seg trygg på.

Skrevet (endret)

Alle sammen er venner av barnet, som h*n når de leker sammen alene leker veldig bra sammen med.. Det var 7 gjester.. Ikke akkurat voldsomt, men det spørs om jeg må gjøre det litt mindre neste år..?

Problemet er at dette gjelder for alle situasjoner hvor h*n får oppmerksomheten blandt flere (ikke hjemme da). Ville helst ikke feire dagen i barnehagen, men når den skulle feires sammen med et annet barn som også hadde bursdag var det greit..

Hva kan jeg gjøre? Noen hobbypsykologer her?

Endret av Laban75
Skrevet (endret)

7 kan nok føles voldsomt, ja. Jeg var selv sjenert barn og hadde evig nok med mine 3 bestevenninner. Husker også det var et slit når jeg ble bedt i deres selskaper for der var det gjerne litt flere barn som jeg ikke kjente fra før. Jeg måtte jo gå, men hadde mest lyst til å gjøre som din sønn - nemlig gjemme meg.

Endret av Cata
Skrevet

invitere barn oftere hjem på besøk, kanskje bare en eller to i gangen. Prøve å gå på besøk til andre barn ?

Skrevet
invitere barn oftere hjem på besøk, kanskje bare en eller to i gangen. Prøve å gå på besøk til andre barn ?

Problemet kommer først når fokuset kommer på h*n.. Har barn på besøk hjemme og besøker andre - uten problemer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...