Gjest Tangerine Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Jeg vet at lanolin og mineraloljer tilstopper huden, men fins det andre stoffer som også gjør det? Og hvordan kan man vite hva som er mineraloljer når man leser hva et hudprodukt inneholder, hva er de forskjellige navnene? Og en ting til: Hvilken av disse body butterne er verst når det gjelder farlige ingredienser, mineraloljer osv.? Hvor ille er disse to produktene egentlig? 1. Aqua (Water) (Solvent/Diluent), Butyrospermum parkii (Shea Butter) (Emollient), Cyclomethicone (Emollient), Theobroma cacao (Cocoa Butter) (Emollient), Glycerin (Humectant), Glyceryl Stearate (Emulsifier), PEG-100 Stearate (Surfactant), Cetearyl Alcohol (Emulsifier), Cera Alba (Beeswax) (Emulsifier/Emollient), Orbignya oleifera (Babassu Oil) (Emollient), Lanolin Alcohol (Stabiliser/Emollient), Phenoxyethanol (Preservative), Parfum (Fragrance), Methylparaben (Preservative), Propylparaben (Preservative), Xanthan Gum (Viscosity Modifier), Benzyl Alcohol (Preservative), Disodium EDTA (Chelating Agent), Linalool (Fragrance Ingredient), Coumarin (Fragrance Ingredient), Alpha-Isomethyl Ionone (Fragrance Ingredient), Limonene (Fragrance Ingredient), Butylphenyl Methylpropional (Fragrance Ingredient), Sodium Hydroxide (pH Adjuster), Citronellol (Fragrance Ingredient), Citral (Fragrance Ingredient), Geraniol (Fragrance Ingredient), Eugenol (Fragrance Ingredient), Caramel (Colour), CI 19140 (Colour). 2. Aqua, Paraffinum Liquidium, Cetaryl ALcohol, Glycerol Stearate, Glycerin, PEG-100 Stearate, Butyrospermum parkii, Isopropyl Palmitate, Phenoxyethanol, Methylparaben, Propylparaben, Parfum, Carbomer, Triethanolamine, CI 17200, CI 19140. ?? Og enda et spørsmål: Er a-vitaminkrem og Jason aloe vera kroppsprodukter helt ufarlige for huden? Går det an å bruke a-vitaminkrem i ansiktet? Takk for alle svar
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Uten å være noen ekspert vil jeg si at nr 2 vil gi huden minst, fodri den er basert på parafin framfor vegetabilske ingredienser. Men nr 1 inneholder også noen stoffer som er miljøbelastende, som parabener, cyclomethione o.l . Se link her - når det er sagt så kan man knapt bruke annet enn vann og selvplukket løvetann grodd under tak som hudpleie og mat om man skal følge absolutt alle retningslinjene fra Grønn Hverdag. Men det er absolutt interessant å være obs - selv mange produkter de selger på apoteket og utgir for å være både fuktgivende og pleieende inneholder kun mineraloljer og drit. Du kan se om petro- er nevnt i innholdsfortegnelsen, samme med parafin. Det er tegn på at det er mineraloljebasert. Sikkert mange flere ting også. A-vitaminkrem vet jeg ikke så mye om. Jason sine produkter er ganske rene, men i følge lister hos Grønn Hverdag inneholdernoen av dem også noen litt problematiske stoffer, husker ikke hvilke. Jeg har brukt Jason 84% som hånd- og body lotion, og den fungerte ikke for hendene, i hvert fall. De ble tørre og med eksem, og måtte smøres oftere og oftere. Den blir lett vasket av, kanskje derfor? Som body lotion mener jeg den er bra, og inneholder absolutt mye nyttige greier.
Gjest Tangerine Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Takk for svar :D Da skal jeg pælme body buttern fra h&m til 40 kr (nr.2)i søpla med en gang hvertfall!
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Takk for svar :D Da skal jeg pælme body buttern fra h&m til 40 kr (nr.2)i søpla med en gang hvertfall! ← Det kan du nok gjøre, men det er jo ikke bra for miljøet det heller Huden din synes nok imidlertid det er greit.
Gjest Gjest_maiken_* Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 butylphenyl methylpropional.... hva var det med dette stoffet som var så farlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå