Gå til innhold

Hvorfor gifter man seg nå til dags? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! (må bare si at min samboer i 4,5 år ikke er "klar" for å ta det steget)... :grine:

Blir SÅ svartsyk på der kommende bruder!!!! :sjenert:

Så til mine spørsmål.. :)

-Hva er grunnen til at dere velger å gifte dere?

-Hvor lenge har dere vært sammen?

-Når ble dere eventuelt forlovet?

-Hvor lenge ventet dere på at h*n ble "klar"?

-Har dere barn da dere ble/blir gift?

Takker for svar!

Klem

Ps. lykke til på din store dag! ;)

(Vi har en sønn 3 år nå, å vi hadde egentlig tenkt å bli gravid etter sommeren. Men jeg vil at vi skal være gift før det kommer flere små. Men som sakt så er ikke min kjære klar enda... :(

Mine grunner til å gifte seg

- Få en ramme rundt forholdet

- Vise kjærligheten for hværandre

- Få samme etternavn

- Pluss, pluss

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynne med fakta først. Vi ble sammen for 2 år siden. Han gikk ned på kne i sommer og fridde. Når vi gifter oss har vi vært forlovet i et drøyt år og kjærester i 2 år og 8 mnd.

Han trengte ikke overtales :) ...og det er jeg glad for. Han har alltid sagt at han ønsker å være gift før han får barn og vi var begge enige om at å gifte oss det ville vi. For meg var ikke rekkefølgen så viktig.

Jeg forundrer meg litt over de som får barn og samtidig tenker..."nei, gifte meg...nei det er jeg ikke klar for". Jeg vil jo si at det er et mye mer alvorlig skritt, å få barn sammen. Men ofte er vel det noe man ikke har planlagt, det bare skjer...

Vi har altså ikke barn før vi blir gift, men planlegger å bruke bryllupsreisen på forøkelse :)

Grunnen til at jeg ønsker å gifte mer er...

Vi elsker hverandre og vil vise hele verden at vi gjør det.

Ønsker det formalisert, både pga det juridiske, men mest av alt fordi det å gifte seg er kanskje den største tillitserklæringen til partneren du kan gi. Å si "jeg elsker deg" er stort.....Men når du har kommet dit at du føler det ikke dekker, så er det å si "vil du gifte deg med meg" enda større.

Skrevet

Vi elsker hverandre og er sikre på at vi vil bli gamle sammen.

Vi vil ha en trygg ramme rundt familien vår, ha det juridiske i orden, få samme etternavn og ønsker på denne måten også å vise "alle" at vi hører sammen.

Vi har jo ellers ALT sammen...milliongjeld på hus og bil... og er så knyttet sammen som man kan bli av alt det praktiske det innebærer å være en familie. Dette blir bare en formalisering egentlig, men jeg liker tanken på å stå foran familie og venner i kirka og love å elske hverandre.

Og så får vi muligheten til å feire sammen med våre nærmeste, alle på en gang.

Vi har vært sammen i snart 9 år (traff hverandre i 1998 og flyttet sammen etter å ha kjent hverandre i 3 mnd).

Vi forlovet oss rett over midnatt 01.01.06.

Jeg ventet på at han skulle bli klar i mange år...

For meg var det å få barn en mye større forpliktelse enn å gifte seg. Merkelig at mannfolk ikke ser det slik. Han brukte laaang tid på å bli klar, og han overrasket meg fullstendig da han gikk ned på kne og fridde. Trodde vi kom til å forbli samboere resten av livet, jeg..og hadde forsåvidt innfunnet meg med det.

Vi har to barn på 5 og 6 år sammen.

Skrevet

To hovedgrunner til å gifte seg:

Det rent formelle/juridiske. Det er rett og slett en ryddig måte å organisere seg på i forhold til økonomi og evt kommende barn.

Og så er det den mer romantiske siden, at vi vil leve med hverandre resten av livet. Og det er et klart signal til alle rundt oss at det er oss to sammen vi går for.

Skrevet

Vi har tro på ekteskapet som institusjon, vi ønsket å synliggjøre og juridisk binde vårt samliv :)

Vi hadde vært sammen i .... fire og et halvt år da vi giftet oss

da vi hadde vært sammen i .............. nesten tre år

-Hvor lenge ventet  dere på at h*n ble "klar"?

hehe... siden jeg var fjorten...?  ;)

ja, vi hadde/har to barn :)

Skrevet
Hei! (må bare si at min samboer i 4,5 år ikke er "klar" for å ta det steget)... :grine:

Blir SÅ svartsyk på der kommende bruder!!!!  :sjenert:

Det juridiske og formelle, vise vår kjærlighet over for hverandre og omverdenen, vi har felles barn og ønsker å ha samme etternavn (trenger jo ikke være gift for å ha det da, men)

Vi har vært sammen i 5 år

Ble forlovet for 2 år siden

Jeg var nok klar en stund før han, men ventet ikke så veldig lenge

Vi har ett felles barn når vi gifter oss

Takker for svar!

Klem

Ps. lykke til på din store dag!  ;)

(Vi har en sønn 3 år nå, å vi hadde egentlig tenkt å bli gravid etter sommeren. Men jeg vil at vi skal være gift før det kommer flere små. Men som sakt så er ikke min kjære klar enda... :(

- Få samme etternavn

- Pluss, pluss

Skrevet

Vi hadde vært sammen i 1 år da vi flyttet sammen, bodd sammen i ca 5 mnd da vi forlovet oss, og jeg vil gifte meg i 2009 og han i 2015.....

Jeg sa til han at hvis han skulle gifte seg i 2015 så var det ikke med meg... :ler:

Men våre planer er og kjøpe leilighet til sommeren for da har vi øvd oss på å bo sammen et år før vi tar opp lån sammen og jeg vil være gift før vi får baby.... Men nå mener han riktignok at det er minst 15 år til vi skal ha baby, men det tror jeg ikke noe på... :)

Jeg ønsker og gifte meg med han fordi jeg elsker han av hele mitt hjerte, og det vil jeg vise til hele verden og jeg synes et bryllup er en fin måte og gjøre det på. Også vet jeg inni meg at dette er mannen jeg vil dele resten av livet mitt med. Jeg vet at vi kommer til og klare oss, og ingen av oss er "vanskelige" og ha med og gjøre, så hvis det kommer en dårlig tid så vil vi jobbe oss gjennom det og komme ut av det med bedre ballast i ryggen.

Skrevet

Fordi det føltes som en naturlig ting å gjøre når to mennesker likevel har lyst til å være sammen resten av livet. Vi elsker hverandre.

Vi hadde vært sammen i 3,5 år. Og vi forlovet oss tre år før vi giftet oss.

Jeg maste ca et halvt år før hun sa ja omsider. Og nei vi har ingen barn.

Skrevet

Vi hadde vært sammen i ett år og en måned, og bodd sammen i tre måneder da han fridde. Vi skal gifte oss i august, da har vi vært sammen i 2 år og 10 måneder, og forlovet i 1 år og 9 måneder.

Grunnen til at vi gifter oss er at vi vil vise hverandre og alle andre at vi elsker hverandre og har bestemt oss for å tilbringe resten av livet sammen.

Jeg trengte ikke å vente på at han ble klar, hadde litt mistanke noen måneder før han fridde, og han var vel egentlig klar før meg. :)

Vi har ikke barn, og har ingen planer om å begynne å prøve på noen år ennå.

Gjest lillelou
Skrevet

Det føles som et veldig naturlig steg videre for oss og forholdet vårt.Vi elsker hverandre og vil satse på hverandre,og ønsker en markering av det. For det andre er det den juridiske,om enn lite romantiske delen av saken,vi ønsker barn,og vil ha det juridiske på plass før det skjer.Vi beholder også hvert vårt navn,så navneendring er ikke en del av "pakken".

Forøvrig har vi vært samboere i tre år,kjærester i snart fire og forlovet i nesten to år,så vi har noen år sammen bak oss,og kjenner hverandre på godt og ondt. :)

Skrevet

Det føles som et naturlig steg videre i forholdet. Jeg har ingen tro på at det endrer følelsene våre eller ønsket om å jobbe for forholdet, så det praktiske (da tenker jeg det juridiske) teller egentlig mest.

7½ år (vi gifter oss på vår 8 årsdag).

Nyttårsaften 2001, altså etter 2½ år og i har da vært forlovet i 5 år.

Jeg trengte ikke å vente, vi var tydeligvis klare samtidig begge to.

Nei, vi gifter oss om 5 mnd så det skal godt gjøres.

Skrevet

- Få samme etternavn

- Pluss, pluss

Hvordan kan han ikke være klar for dette når dere har barn sammen. Vil nå si at det er mer bindene med barn, en giftemål om det er det det står på...

Skrevet

De praktiske grunnene som nevnt over. At vi vil formalisere forholdet vårt. Selve festen betyr jo litt ;)

Vi har vært sammen i litt over 3 år når vi gifter oss.

Forlovet oss i juli 2005, etter litt over et år sammen og ca 4 måneder som samboere.

Han var vel egentlig klar før meg, men når han spurte var det ingen tvil :)

Vi har ikke barn sammen, men satser på å begynne å prøve snart.

Veldig enig med noen av de over. Synes barn er en MYE større forpliktelse enn ekteskap. Har du først fått barn med noen må du omgåes dem resten av ditt liv. Det er ikke nødvendig etter en skilsmisse.

Skrevet

Et naturlig steg videre.. Og ønske om å være en definert familie. Jeg har hatt lyst til å gifte meg lenge, men for hans del tror jeg det ble mer aktuelt etter at vi begynte å prøve å få barn.

8 år i februar

03.10.06

i 2-3 år.. Men den som venter på noe godt osv ;)

Nei, desverre. Vi var gravide i fjor mars, men mistet.

Nå ser det ut til at vi trenger prøverør :tristbla:

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi ønsker å gifte oss fordi vi elsker hverandre og fordi vi begge har lyst til å formalisere forholdet vårt mer enn en forlovelse... Vi er jo begge enige om at vi vil være sammen resten av livet, og da er det naturlig for oss å være gift. Dessuten vil ikke jeg ha barn før vi er gift... :sjenert: ...så kan man jo ikke komme bort fra drømmen om et bryllup fra min side, fra min forlovedes side er det nok et utlegg og et "nødvendig onde" selv om han også vil gifte seg (han gjør det jo ikke for å gjøre meg glad heller...)

Vi har vært sammen siden 24. november 2003 :)

Forlovet ble vi 16. februar 2005, men han fridde først 1. juli 2006! (det var da vi satte datoen... hehe... litt innvikla)

1. juli 2006... hehe... og da hadde han tenkt på det i 1,5 år! hehe... jeg hadde vel egentlig planlagt bryllup i hodet mitt, jeg ;) Men han følte at 2008 var perfekt, og det gjorde jeg også... følte rett og slett at jeg "måtte" være minst 23 år for å gifte meg... hehe... jeg er 23 når vi gifter oss!!

Nope... men det kommer nok ikke så veldig lenge etterpå hvis alt går etter planen ;)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Vi ser det begge som en naturlig del av å ha valgt hverandre. Og så er det veldig kjekt å ha "papirene i orden". (før f.eks huskjøp, barn, arv osv)

Vi har vært sammen i 7 år, bodd sammen i 6 år, forlovet oss for 3 år siden og giftet oss for 2 år siden.

Vi ble vel klare i samme tempo omtrent. Det var jo en utviklingsprosess i vårt parforhold.. Og vi snakket om mulig ekteskap osv fra lenge før vi flyttet sammen

Nei, og ikke ennå heller. Skal begynne å prøve snart.. Omtrent 2 1/2 år etter at vi giftet oss.

For oss var det et poeng å "gjøre det i riktig rekkefølge".. Og for oss ville det si ekteskap før barn :)

Skrevet
Fordi det føles så riktig, det er oss to og det skal det alltid være.

Litt praktiske årsaker er det også, men det er bare en "bonus" ;)

Litt over 9 år

Vi forlovet oss for 7,5 år siden

(ett-års regelen for forlovelse/bryllup gjaldt ikke her mao, he he)

Jeg har nok vært mer ivrig enn samboeren, jeg ville gjerne gjøre ting i "riktig rekkefølge", ikke minst pga etternavnene våre, men sånn ble det ikke.

Men barna tar hans etternavn og det samme gjør jeg, når den store datoen kommer ;)

Så jeg har nok ventet noen år, eller jeg har vært klar noen år ;)

Men som han sier så er jo det å få barn større på veldig mange måter enn det å gifte seg, så det har aldri vært tvil om at vi vil i samme retning, bare litt på tidsperspektivet ;)

Ja :)
Skrevet

Fordi vi elsker hverandre, og føler at det er vi to som hører sammen.

Vi har kjent hverandre i over to år, men vært sammen i 10 mnd, når vi gifter oss har vi vært sammen i nesten 1 1/2 år. Høres kanskje lite ut, men vi vet at vi er rett for hverandre.

I sommer. Vi bestemte dato da.

Jeg fridde, fordi han sa til en kompis at han hadde møtt den dama han ville gifte seg med, og jeg sa: Skal vi gifte oss da...? Kanskje ikke så romantisk, men ha sa JA!!

Jeg har barn fra tidligere.

Skrevet
Hvordan kan han ikke være klar for dette når dere har barn sammen. Vil nå si at det er mer bindene med barn, en giftemål om det er det det står på...

Det tenkte jeg også... Har man barn sammen har man felles forpliktelser resten av livet, men skilles man uten at det er barn i bildet kan man gå hvert til sitt. Skjønner ikke at noen ikke ser dette...

Skrevet
Det tenkte jeg også... Har man barn sammen har man felles forpliktelser resten av livet, men skilles man uten at det er barn i bildet kan man gå hvert til sitt. Skjønner ikke at noen ikke ser dette...

Akkurat det tenkte jeg også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...