Shoegal Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har tenkt å koble PC'en min til en TV, og lurer på hva den kabelen jeg trenger heter? Jeg har hørt "SVHS", men vet ikke om det er riktig? Hvor får man i så fall kjøpt en slik til en ganske billig penge? På forhånd takk for svar
Dru Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Du trenger mest sannsynlig en kabel som heter s-video. Dersom tv-en din ikke har s-videoinngang, så kjøper du en scart-overgang til s-video. Dette får du blant annet hos Clas Ohlson.
Shoegal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2007 Supert, tusen takk for svar, Druscilla
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Hvis tv'en din ikke har s-video ingang så vil den nok heller ikke takle s-video og du ender opp med et svart-hvitt bilde.. Det fikk jeg hvertfall beskjed om i butikken. Hvis ikke kan du bruke den vanlige du bruker fra fra pc'en til skjermen, hvis du har slik inngang på tv'en din da. Ville vært mye lettere og vite hvordan du skal koble den opp hvis jeg viste hva slags innganger du har på tv'en din og på pc'en din.
Shoegal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2007 Takk skal du ha, AnnChristin86! Jeg vet beklageligvis ikke hva slags innganger jeg har på PC og TV, har heller ikke mulighet til å finne det ut akkurat nå. Det eneste jeg kan si på nåværende tidspunkt er at PC'en er en HP bærbar (Celeron - husker ikke tallkodene), mens TV'en er en LCD-flatskjerm (som jeg selvsagt ikke husker merket på...). Begge apparatene er ca ett år gamle. Hjelper dette noe, eller er vi like langt? (I så fall graver jeg fram opplysningene så fort jeg får sjansen!)
enden Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Har du en flat TV så har den nesten garantert en s-video-inngang. Hvis ikke så ville det forrundre meg om den ikke hadde scart med støtte for RGB (som betyr at den takler s-video gjennom adapter som Druscilla sier). Ofte kommer TV-er (selg de som ikke har s-video) med to scart-innganger hvor den ene støtter RGB. Det er faktisk en grei sjanse for at TV-en din har en helt normal skjerminngang, slik at den kan brukes som PC-skjerm. Se etter en kontakt som er lik den du har bak på PC-en merket VGA. Bruk i så fall denne, da det gir mye bedre bilde. http://tell.fll.purdue.edu/hatasa/kurosio/...onitor_port.jpg Dersom du har TV ut på PC-en så er kontakten mest sannsynlig rund med masse pinner og en flat sak i midten. Det er en s-video-kontakt. TV-en vil i så fall ha en tilsvarende kontakt. http://tell.fll.purdue.edu/hatasa/kurosio/pages/svideo.jpg edit; bilder er kult Img-tagger fjernet iht reglene. Druscilla - mod Endret 14. januar 2007 av Druscilla
Shoegal Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Har du en flat TV så har den nesten garantert en s-video-inngang. Hvis ikke så ville det forrundre meg om den ikke hadde scart med støtte for RGB (som betyr at den takler s-video gjennom adapter som Druscilla sier). Ofte kommer TV-er (selg de som ikke har s-video) med to scart-innganger hvor den ene støtter RGB. Det er faktisk en grei sjanse for at TV-en din har en helt normal skjerminngang, slik at den kan brukes som PC-skjerm. Se etter en kontakt som er lik den du har bak på PC-en merket VGA. Bruk i så fall denne, da det gir mye bedre bilde. http://tell.fll.purdue.edu/hatasa/kurosio/...onitor_port.jpg Dersom du har TV ut på PC-en så er kontakten mest sannsynlig rund med masse pinner og en flat sak i midten. Det er en s-video-kontakt. TV-en vil i så fall ha en tilsvarende kontakt. http://tell.fll.purdue.edu/hatasa/kurosio/pages/svideo.jpg edit; bilder er kult ← Genialt med bilder! Takk, enden Endret 14. januar 2007 av Druscilla
Dru Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Det er ikke noe problem å få til farge på en tv som ikke har s-videoinngang, dette har jeg gjort i flere år. Tv-en skal ha noen innstillinger på hvilke signaler den skal ta imot, og dette retter på fargevisningen. Lenge siden sist jeg gjorde det, dog, så jeg husker ikke helt hvordan lengre. Endret 14. januar 2007 av Druscilla
Gjest Tanita Skrevet 17. mars 2007 #9 Skrevet 17. mars 2007 (endret) Er det her snakk om å bruke TV-en som skjerm? Går det med en bærbar pc? Endret 17. mars 2007 av Tanita
Gjest Miss_alexandria Skrevet 17. mars 2007 #10 Skrevet 17. mars 2007 Er det her snakk om å bruke TV-en som skjerm? Går det med en bærbar pc? ← Det går helt fint. Jeg har ofte koblet min laptop til tven. Jeg kjøpte ledningen min på clas ohlson.
liv Skrevet 17. mars 2007 #11 Skrevet 17. mars 2007 Er det her snakk om å bruke TV-en som skjerm? Går det med en bærbar pc? ← Så lenge pc'n har tvkontakten vist over her så er det null problem
Gjest pitabrød:) Skrevet 4. januar 2009 #12 Skrevet 4. januar 2009 Hei! VÆR SÅ SNILL, HJELP MEG!! Jeg har en Philips flat LCD tv, og en HP laptop(husker ikke type nr på begge) jeg har en VGA kabel med to like ender. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg kobler pc til tv. det er første gang jeg prøver. og det hele virker helt håpløst for jeg får ikke det til. jeg er "nybegynner" og jeg vil gjerne ha hele "oppskriften" pliiiiiiiiis. Jeg har bare VGA kabel og vil ha instrukter om det. håper jeg får hjelp. tusen takk.
feuerstein Skrevet 4. januar 2009 #13 Skrevet 4. januar 2009 Er du sikker på at tven din har VGA-kontakt? Hvis den har det: 1. Koble til kabelen mellom PC og TV. Det finnes kun én passende kontakt på PCen, og neppe mer enn én passende kontakt på TVen. Hvis TVen har flere passende kontakter burde det være vilkårlig hvilken du velger. 2. Jeg tror HP bruker Fn+F5 for å bytte bildeutgang. Hold inne Fn (ved siden av venstre Crl), trykk F5, slipp begge tastene. Viser PCen noe på sin skjerm for å indikere om den nå sender bilde til både skjerm og TV? Ble PCen helt svart? 3. Fjernkontrollen til TVen har minst én knapp til å velge signalinngang. Klikk deg gjennom de forskjellige inngangene til du finner den som viser PCens bilde.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #14 Skrevet 4. januar 2009 TVn min har bare HDMI-inngang. Finnes det overgang fra VGA til HDMI?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #15 Skrevet 4. januar 2009 VGA er analogt signal så du må ha en DA-konverter som denne her http://www.avxperten.dk/hdmi-tilbehoer/vga...i-converter.asp PCen din har vel ikke en DVI-utgang?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #16 Skrevet 4. januar 2009 VGA er analogt signal så du må ha en DA-konverter som denne her http://www.avxperten.dk/hdmi-tilbehoer/vga...i-converter.asp PCen din har vel ikke en DVI-utgang? OK, takk for tipset. Det er en bærbar med VGA-utgang. Man kan vel få DVI på den om man kjøper en dockingstasjon.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #17 Skrevet 4. januar 2009 Jeg lurer også på dette, men jeg har en MacBook Pro (den forrige modellen, ikke den nyeste.) Jeg her helt grønn på dette, så her er et bilde av bakdelen på TVen, med produktinfo og de forskjellige utgangene. Om noen kunne linke den aktuelle kabelen fra Apple sin nettbutikk, hadde jeg vært evig takknemlig! (Unnskyld at jeg kaprer tråden din TS, men jeg tenkte at det ikke var vits i å lage en ny en!)
feuerstein Skrevet 4. januar 2009 #18 Skrevet 4. januar 2009 Jeg lurer også på dette, men jeg har en MacBook Pro (den forrige modellen, ikke den nyeste.) Jeg her helt grønn på dette, så her er et bilde av bakdelen på TVen, med produktinfo og de forskjellige utgangene. Siden av din MBP ser slik ut? Den store hvite kontakten lengst til høyre er DVI. Hvis bildet er av nyeste MBP, men du har en lik hvit kontakt på din gamle MBP er det samme type. DVI har signallikhet med bildedelen av HDMI, så med en DVI-HDMI overgang kan du koble den til den smale svarte kontakten på TVen din, rett over den brede blå kontakten merket "PC/VGA IN". Du vil ikke få lyden fra maskinen på denne måten, men det var gjerne ikke planen heller?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #19 Skrevet 4. januar 2009 Siden av din MBP ser slik ut? Den store hvite kontakten lengst til høyre er DVI. Hvis bildet er av nyeste MBP, men du har en lik hvit kontakt på din gamle MBP er det samme type. DVI har signallikhet med bildedelen av HDMI, så med en DVI-HDMI overgang kan du koble den til den smale svarte kontakten på TVen din, rett over den brede blå kontakten merket "PC/VGA IN". Du vil ikke få lyden fra maskinen på denne måten, men det var gjerne ikke planen heller? Tusen takk for svar! Jeg regnet ikke med å få lyd på TVen, men jeg har ordentlige høytalere som jeg kobler til Macen, så det går bra. Tusen takk igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå