Gjest Grønn Frosk Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Hei. Jeg og mannen min vil gjerne søke huslån, men har tidligere fått vite at det ikke går pga lav inntekt. Nå har mamma sagt at ho godt kan stille som kausjonist. Situasjonen vår er omtrent slik: Mannen tjener rundt 300000 i året, og er fast ansatt. Jeg er ringevakt og student og har da 80000 kroner fra lånekassa i året, pluss at jeg tjener rundt 70000 utenom ved jobbing. Mannen har ca 90000 i lån fra lånekassa, mens mitt nærmer seg 150000. Har halvannet år igjen av utdannelsen, og det ser ut som om jeg kommer til å finne meg jobb raskt etter endt utdannelse. Er da usikker på hva jeg vil tjene, men regner med alt mellom 250000 og 350000. Mamma har lite lån, og eier ett hus som er verdt mellom 800000-1000000 (bygdehus langt vekk fra by). Ho tjener rundt 300000, om det har betydning. Ved siden av dette har vi ca 40000 i billån. Tror dere vi kan få lån da? Hvor mye kan vi eventuelt regne med å få?
Nabodama Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Synes det er rart dere har fått avslag jeg, da. Med tanke på at han har fast jobb og inntekt, og du er student med inntekt, og jobb med fast lønn i framtida, bør dere kunne få lån uten kausjonist. Jeg ville prøvd flere banker, evt søke startlån i husbanken. Førstehjelpslån kan vel også være aktuelt. Prøv også en lånemegler, de forhandler fram lån for dere med flere banker, og er gratis. Finansa er en av dem. Lykke til!
Gjest Grønn Frosk Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Lånemegler? Det visste jeg egentlig ikke at fantes en gang. Skal ta kontakt med Finansa i morgen (får tid til å samle sammen alle opplysningene først). Takk for hjelpen
Gjest Turi Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Dere har jo en relativt lav hustandsinntekt siden du ikke er i full jobb, men dere bør kunne få lån med 350 000 i inntekt. Men neppe over millionen. Dette gjelder helt uavhengig av kausjon, for det har med betalingsdyktighet å gjøre, ikke sikkerheten i boligen. Og dere skal være rimelig sikre på at dere kan betjene lånet før dere tar kausjon fra din mor. Jeg opplever vår økonomi som bunnsolid, men ville IKKE hatt kausjonist selv om jeg kunne tjent mye på det - vil ikke dra med noen i fallet DERSOM det skulle gå galt. Jeg fikk avslag i mange banker da jeg var førstegangsetablerer, og løste det gjennom lånemegler. Det kostet litt og vi endte hos BNP. Kanskje verdt å legge turen innom dem FØR dere går til megler? De liker førstegangsetablerere og er lånevillige... Eller var da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå